Marantz PM-1xS1 of 2 of 3. Orienteren op nieuwe versterker

Gestart door SMarcel, oktober 29, 2015, 07:21:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

SMarcel

Citaat van: radekker op oktober 30, 2015, 21:43:44
Het heeft mij in ieder geval behoorlijk aan het twijfelen gebracht, en het kan zomaar zijn dat ik de 15S2 weer van zolder haal en de 11S3 ga verkopen.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. En mocht je toch bij de 11S3 blijven dan zul je ooit wel de 15S2 willen verkopen, denk dan aan mij :angel:

Ik ben natuurlijk ook met mij huiswerk bezig en lees in diverse tests dat met in de 15S2 uitvoering veel heeft laten terugkomen uit de 11S serie. Dat is in mijn ogen (wellicht ook oren) toch zeer positief.

Groeten,
Marcel

SMarcel

Voor dinsdag staat een afspraak met iemand uit Duitsland voor de verkoop van de Jungson dus als alles goed gaat kan ik mij toch eerder gaan oriënteren voor de aanschaf van een PM-1xS2.

Dinsdag weet ik meer en begint het virus weer de kop op te steken.

Groeten,
Marcel


WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

SMarcel

Nog even een klein detail m.b.t. de PM-1x uitvoeringen. Is er iemand die opo basis van dit onderstaande lijstje, de jaartallen erbij kan zetten wanneer deze modellen op de markt zijn gekomen want ik kan dat nergens vinden.

PM-11S1
PM-11S2
PM-11S3
PM-14S1
PM-14S1 SE
PM-15S1
PM-15S2
PM-15S2 LE

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,
Marcel

radekker

#20
CiteerOnvoldoende controle zal vaak leiden tot een wollige bass, een tapijt aan laag, een versterker die een ls. in zijn grip heeft, geeft daarentegen een meer strakke, droge bass.

De 11S3 heeft wat meer controle in het laag en de bas loopt wat dieper door dan bij de 15S2, maar daar zit hem het grote verschil niet.
Het is het hoog dat het verschil maakt.
Natuurlijk heeft dit ook van alles te maken met de gebruikte luidsprekers, en misschien moet ie nog wel een tijdje inspelen. Ik heb er nu pas 100 uur opzitten.
Feit is dat echter wel dat je niet meer van elke Marantz kan zeggen dat ie "warm" klinkt, zoals dat bijv bij NAD wel het geval is.
Hardware: KEF R900, Marantz PM-15S2, Arcam iRDAC, Squeezebox Touch, Raspberry Pi 2B with HiFiBerry Digi+, QNAP NAS.
Software: Squeezebox Server (on NAS), PiCorePlayer/RuneAudio (on Pi).

xander32

De PM11s3 heb ik t.o.v. de 15s2LE in het hoog eerder meer rond ervaren, dan puntiger.

Maar volgens mij vat jij mijn punt niet betreft een strakke versus een wollige bass, wat dat doet met de tonaliteit en de rol van de versterking daarin (?) :no:. M.i. is het vooral de bass, het fundament welke het verschil maakt in jouw ervaren.

En beteft de sound van de huidige generatie Marantz; het donkere vanuit het verleden is idd. verdwenen, maar als je bij mij de 11s3 hoort op de Tannoys met hun pittige metaldome tweeters, welke zich ook nog eens in een hoorntje bevinden, is daar zeker geen sprake van een koele, kille klank. Marantz zit wat mij betreft nog steeds aan de ietwat warme kant van neutraal. :yes:.


Citaat van: radekker op november 01, 2015, 18:26:39
De 11S3 heeft wat meer controle in het laag en de bas loopt wat dieper door dan bij de 15S2, maar daar zit hem het grote verschil niet.
Het is het hoog dat het verschil maakt.
Natuurlijk heeft dit ook van alles te maken met de gebruikte luidsprekers, en misschien moet ie nog wel een tijdje inspelen. Ik heb er nu pas 100 uur opzitten.
Feit is dat echter wel dat je niet meer van elke Marantz kan zeggen dat ie "warm" klinkt, zoals dat bijv bij NAD wel het geval is.

Rob46

#22
Het geluid wordt mijn inziens vaak, of misschien wel altijd, door de match van alle componenten bepaald. Zo klonk mijn Exposure set icm de Totem Hawk luidsprekers neutraal. Nu met de Elacs meer aan de warme kant, dit zou je niet van Engelse componenten in eerste instantie verwachten. De huidige klank vind ik ook prima. Mijn voorkeur ligt ook bij de warme kant, maar dit is de persoonlijke noot in het geheel, uiteindelijk het allerbelangrijkste in de gehele keten? De T&A DAC 8, met zijn vele instelmogelijkheden, heeft in dit geheel zeer zeker een positieve invloed en zorgt ervoor dat aan de persoonlijke wensen kan worden voldaan.

SMarcel

OK, in mijn beleving gaat het er voor mij nu om tussen een 11S2 en een 15S2.

Zoekend op dit forum kom ik topics tegen waar prijzen voor tweede hands S1x uitvoeringen staan, welke tot op heden nog steeds gehanteerd worden. Zijn die aanbieders gek geworden of zie ik dat verkeerd.

Dan komt nu de vraag, wat mag een goede gebruikte 15S2 en een 11S2.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,
Marcel

xander32

De laatste nieuwe 11s2's gingen volgens mij voor €2000,- de deur uit.
Voor een tweedehandse zou ik nu zeker niet meer dan zo'n €1600,- over hebben.

Voor een 15s2 zou ik max. €750,- betalen, voor een LE max. €900,-


Betreffende versterkers moeten dan in top staat zijn (technisch en optisch) en alle originele toebehoren dienen aanwezig te zijn, bijvoorkeur ook de doos.


SMarcel

Citaat van: xander32 op november 01, 2015, 19:31:16
De laatste nieuwe 11s2's gingen volgens mij voor €2000,- de deur uit.
Voor een tweedehandse zou ik nu zeker niet meer dan zo'n €1600,- over hebben.

Voor een 15s2 zou ik max. €750,- betalen, voor een LE max. €900,-


Betreffende versterkers moeten dan in top staat zijn (technisch en optisch) en alle originele toebehoren dienen aanwezig te zijn, bijvoorkeur ook de doos.

Hallo Xander,

Bedankt voor jouw snelle reactie, ik zal mij toch moeten beperken tot de "gewone" versies en niet LE of SE uitvoeringen welke meestal zwart zijn.
De versterker zal moeten matchen met mijn SA-15S in de kleur zilver.

Groeten,
Marcel

SMarcel

#27
Beste Forummers,

Om een heel lang verhaal heel kort te maken :yes:

Als ik morgen mijn Jungson heb verkocht, ben ik in de markt voor de aanschaf van een PM-11S2 of PM-15S2.

Maar wacht niet te lang want als het gaat om Toys for Boys, kan het wel eens heel snel gaan.

Dus als er al bij jullie ideëen waren om te gaan upgraden en jouw PM-1xS2 te verkopen, hier is de kans en doe een leuke aanbieding via PM.

Ik hoor/zie van jullie.

Groeten,
Marcel

joep

Denk dat hier niemand zo dom zal zijn om op deze oproep te reageren.  shutup shutup shutup

arjan1312

Zo te zien staat er ook niet veel te koop (voor een redelijke prijs) in zilver. Wordt hopelijk geen zware bevalling.


Arjan
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac