Marantz PM-1xS1 of 2 of 3. Orienteren op nieuwe versterker

Gestart door SMarcel, oktober 29, 2015, 07:21:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

SMarcel

Beste Forummers,

Ik ben mij (te) langzaam aan het voorbereiden op een (voor mij) nieuwe versterker. Ik heb mijn Jungson te koop staan en ben voornemend om over te stappen naar de Marantz PM-serie en dan met name als aanvulling op mijn Marantz SA-15S2.

Mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar de PM-11S serie omdat deze de mogelijkheid heeft om te Bi-Wiren.

Ik heb een lijstje gemaakt met veel modellen uit die reeks, PM-11S1, PM-11S2, PM-11S3, PM-14S1, PM-14S1 SE, PM-15S1, PM-15S2, PM-15S2 LE en dan heb je ook nog de PM-KI Pearl.

Nou, probeer daar maar eens uit te komen, ze zullen elkaar in kwaliteit niet al te veel ontlopen, de meeste Marantz principes zijn in deze modellen toegepast. Mijn eerste keus zou zijn de PM-11S2 en dan de PM-15S2. Vraag me niet waarom maar dat is iets wat mijn gevoel ingeeft.

Wat voor mij bepalend is voor de aanschaf (naast de voorkeur) is het model, de leeftijd, de prijs en de staat waarin deze verkeerd. En natuurlijk of mijn Jungson dan al verkocht is.

Wat mij opvalt is dat de prijzen op internet gigantisch uit elkaar liggen en bijvoorbeeld een 11S1 uitvoering duurder is dan een 11S2 in een gelijkwaardige staat. En dat geld voor alle PM-xx modellen in de markt. Het zal dan ook een leuke zoektocht gaan worden om tot een zo goed mogelijke deal te komen. Kijk zelfs ver over de Duitse grens want daar is meestal  het aanbod wat ruimer en dan wagen we er maar een leuk ritje aan. Maar ik heb geen haast en moet eerst mijn Jungson verkopen.

Waarom ik dit topic start is om wat meer inzicht te krijgen in de onderlinge verschillen en hoop daar van jullie wat meer input uit te krijgen.

Zo, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Marcel

PS: Ik zie nu pas dat er al veel over de PM-1x serie op het forum staat, maar ik ben niet zo'n lezer en erg lui dus doe ik het op deze wijze.

joep

De PM11-s1 is zeker niet beter dan de PM-11s2 en een PM-11s3 zou de beste van allemaal zijn. Hoewel de verschillen echt niet heel groot zijn zou ik het af laten hangen van de prijs. Hoeveel meer moet je betalen voor een beetje beter. Naar andere versterkers dan de 11 serie zou ik al helemaal niet kijken. Daar je dan toch blijft denken zou ik niet beter een 11 gekocht hebben. Kijk maar naar Xander die is ook naar een 11 overgestapt. En dat is een gast die zoiets nooit zonder een goede reden zou doen.

arjan1312

Ik sluit me aan bij reactie van Joep. Was sinds vorig jaar bezig en in eerste instantie zou het de nieuwe PM14 S1 moeten worden. Toen zag ik eerder dit jaar dat de PM14 SE uit zou komen en "iets" zei me dat ik toch spijt zou krijgen als ik niet voor nóg beter zou gaan.  Je bent ten slotte toch aan het sparen en dan maakt langer wachten ook niet uit. Besloten de "strijd" met de vrouw des huizes op te voeren en voor de PM11 S3 te kiezen.

Maar.. en daar komt het weer, aan alles hangt een prijskaartje en dat is de remmende factor bij de meeste wensen. Advies van derden houdt daar in de meeste gevallen geen rekening mee.

In ieder geval succes/plezier met keuze maken.


Tip: kan je een bakbeest als de PM11S3 kwijt in je audiomeubel? Want de diepte van dit apparaat is zeer fors en met de luidsprekerkabels er aan neemt dit behoorlijk wat ruimte in.

Arjan 
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

SMarcel

Citaat van: arjan1312 op oktober 29, 2015, 12:47:57

Tip: kan je een bakbeest als de PM11S3 kwijt in je audiomeubel? Want de diepte van dit apparaat is zeer fors en met de luidsprekerkabels er aan neemt dit behoorlijk wat ruimte in.

Arjan

Dat moet wel lukken, is custom gebouwd voor mijn Jungson van 30 kilo. Deze is ook 47 cm diep dus dat zal geen probleem worden.

By the way, hoe doet de versterker het op jouw Canton Vento? Ikzelf ben in het bezit van de Canton Reference 9.2DC.

Groeten,
Marcel

mountainbiker

Citaat van: SMarcel op oktober 29, 2015, 07:21:01
Beste Forummers,

Ik ben mij (te) langzaam aan het voorbereiden op een (voor mij) nieuwe versterker. Ik heb mijn Jungson te koop staan en ben voornemend om over te stappen naar de Marantz PM-serie en dan met name als aanvulling op mijn Marantz SA-15S2.

Mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar de PM-11S serie omdat deze de mogelijkheid heeft om te Bi-Wiren.

Ik heb een lijstje gemaakt met veel modellen uit die reeks, PM-11S1, PM-11S2, PM-11S3, PM-14S1, PM-14S1 SE, PM-15S1, PM-15S2, PM-15S2 LE en dan heb je ook nog de PM-KI Pearl.

Nou, probeer daar maar eens uit te komen, ze zullen elkaar in kwaliteit niet al te veel ontlopen, de meeste Marantz principes zijn in deze modellen toegepast. Mijn eerste keus zou zijn de PM-11S2 en dan de PM-15S2. Vraag me niet waarom maar dat is iets wat mijn gevoel ingeeft.

Wat voor mij bepalend is voor de aanschaf (naast de voorkeur) is het model, de leeftijd, de prijs en de staat waarin deze verkeerd. En natuurlijk of mijn Jungson dan al verkocht is.

Wat mij opvalt is dat de prijzen op internet gigantisch uit elkaar liggen en bijvoorbeeld een 11S1 uitvoering duurder is dan een 11S2 in een gelijkwaardige staat. En dat geld voor alle PM-xx modellen in de markt. Het zal dan ook een leuke zoektocht gaan worden om tot een zo goed mogelijke deal te komen. Kijk zelfs ver over de Duitse grens want daar is meestal  het aanbod wat ruimer en dan wagen we er maar een leuk ritje aan. Maar ik heb geen haast en moet eerst mijn Jungson verkopen.

Waarom ik dit topic start is om wat meer inzicht te krijgen in de onderlinge verschillen en hoop daar van jullie wat meer input uit te krijgen.

Zo, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Marcel

PS: Ik zie nu pas dat er al veel over de PM-1x serie op het forum staat, maar ik ben niet zo'n lezer en erg lui dus doe ik het op deze wijze.
Wat is er mis met die Jungson?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

QuattroNL

Hou ook rekening met de kleur.
Je SA is niet zwart dus de PM15S2-LE valt al af.
Verder heb je qua kleuren zilver, zilver-goud en goud. En niet elke PM is in elke kleur te krijgen (correct me if I'm wrong).
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

arjan1312



By the way, hoe doet de versterker het op jouw Canton Vento? Ikzelf ben in het bezit van de Canton Reference 9.2DC.

Groeten,
Marcel
[/quote]

Marcel, voor mij voldoet deze combi aan mijn eisen. Ik ben erg blij met kwaliteit van geluid dat er uit komt. Woon in een rijtjeshuis en speel alleen wat harder als de buren er niet zijn. Hiervoor had ik een MM7025 en dat is totaal niet te vergelijken.

Arjan
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

Marantzer

Als ik voor de keuze zou staan, zou ik gaan voor een PM11S3, via onze Forum vriend Marcel kan je die nieuw voor een mooie prijs krijgen.

Op de tweedehands modellen is het meer wat de gek ervoor vraagt en geeft, bij Marktplaats tips hier op het forum kan je heel veel historie vinden rond prijzen. Een PM11S1 van jaren oud wordt makkelijk nog 1000 euro voor gevraagd...voor een PM11S2 nóg meer dan is de stap naar nieuw ook niet meer zo groot.

Uiteindelijk vervang je je SA15S2 voor een 11S3 omdat deze XLR heeft en beter bij de S3 past :wink:
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

SMarcel

Citaat van: mountainbiker op oktober 29, 2015, 16:16:37
Wat is er mis met die Jungson?

Met de Jungson is absoluut niets mis, in tegendeel zelfs, ik ben uitermate tevreden over het presteren van deze top versterker maar zoals velen van jullie wel herkennen "het bloed kruipt waar het niet gaan kan" en ik vind eerlijk gezegd de hierboven genoemde Marantz lijn veel mooier.

In eerste plaats omdat ze uitermate goed presteren en op de tweede plaats omdat ze er heel goed uit zien en beter op mijn SA-15S2 aansluiten (optisch bedoeld).

Dus er staat voor mij geen druk op de ketel om zo snel mogelijk tot aanschaf over te gaan en daarom ook eerst de Jungson de deur uit. Daarna rustig gaan oriënteren op de markt naar de geschikte PM uitvoering, zowel in Nederland als in Duitsland.

Groeten,
Marcel

xander32

... de PM11s3 doet het allemaal met ietwat meer gemak dan een 15, maar dan dien je ze echt naast elkander te beluisteren. De verschillen heb ik niet als zijnde groot ervaren.

Ik had destijds wat geld over, kon de 15s2 LE voor goed geld verkopen en kreeg van Marcel een strakke offerte voor een 11. Maar ik miste niets met de 15, zou die er in dat opzicht ook zo weer neerzetten :yes:.

arjan1312

Citaat van: xander32 op oktober 30, 2015, 08:11:19
... de PM11s3 doet het allemaal met ietwat meer gemak dan een 15, maar dan dien je ze echt naast elkander te beluisteren. De verschillen heb ik niet als zijnde groot ervaren.

Ik had destijds wat geld over, kon de 15s2 LE voor goed geld verkopen en kreeg van Marcel een strakke offerte voor een 11. Maar ik miste niets met de 15, zou die er in dat opzicht ook zo weer neerzetten :yes:.

Dat gemak ervaar ik ook, versterker hoeft niet echt "open" om er een fatsoenlijk geluid uit te krijgen.

Ook ik heb de PM11 S3 bij Marcel gekocht.


Arjan 
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

radekker

#12
Om verrassingen te voorkomen adviseer ik je toch eerst te gaan luisteren, hoe lastig dat vaak ook te regelen is.
Ik heb zelf een paar jaar met veel plezier naar een PM-15S2 geluisterd.
Vorige maand heb ik, zonder te luisteren, een PM-11S3 aangeschaft met de gedachte dat deze ongeveer hetzelfde "Marantz geluid" zou hebben maar dan met net iets meer reserve voor mijn grote KEF R900's.
En wat blijkt, de versterkers hebben een totaal verschillend klankbeeld.
De 15S2 heeft het oude vertrouwde "warme" Marantz geluid met een beschaafd hoog.
De 11S3 heeft meer dynamiek en vermogen maar ook een zeer prominent aanwezig hoog, waar niet iedereen van gecharmeerd zal zijn (overdreven "S" klanken).
Het heeft mij in ieder geval behoorlijk aan het twijfelen gebracht, en het kan zomaar zijn dat ik de 15S2 weer van zolder haal en de 11S3 ga verkopen.
Hardware: KEF R900, Marantz PM-15S2, Arcam iRDAC, Squeezebox Touch, Raspberry Pi 2B with HiFiBerry Digi+, QNAP NAS.
Software: Squeezebox Server (on NAS), PiCorePlayer/RuneAudio (on Pi).

xander32

Dat eerst zelf luisteren gaan is immer een goed advies :yes:.

Het verschil in sounding herken ik echter niet, iig. niet tussen mijn ex 15s2 LE en de 11 s3 :no:. Wat ik wel herken is dat de afgelopen jaren de Marantz componenten meer neutraal zijn gaan klinken.

Zou het voorts van doen kunnen hebben met de controle van de versterker (15s2) i.c.m. jouw ls? Onvoldoende controle zal vaak leiden tot een wollige bass, een tapijt aan laag, een versterker die een ls. in zijn grip heeft, geeft daarentegen een meer strakke, droge bass. Dat heeft gevolgen voor de totale sounding, de tonaliteit  :roll:.

joep

 stupid

De PM-11 blijft hoe dan ook een dijk van een versterker!