Ik heb weer eens een topper op de tafel gehad. Op zich zou de receiver helemaal werken, dat was wel waar maar er waren wel een aantal problemen zichtbaar. Overal was vocht schade te zien. Vocht is een doder voor electronica. desondanks werkte de 2330 wel. Ik merkte ook op dat een van de voeding elko's (75v15000uF) lek was. Als en ventiel springt of bol staat is dat geen goed teken, meestal is de eindversterker niet helemaal stabiel.
Dat bleek ook het geval te zijn.
De foto's:
Een van de grote voeding elko's had al een bovenkant verloren. Het plastic was vertrokken waardoor een bovenstuk los is geschoten. Dat betekend dat die elko warm is geweest. Warm mag niet.
overal vocht geweest. witte schimmen op het print en componenten.
wel de originele eindtransistoren. Wel met ruikend vies koel vet.
kapot ventiel. Defect dus. Elke Elko met gesprongen of bol staand ventiel is rot.
de eindversterkers oud. Veel rotte klein signaal torren, ook veel mindere print bindingen.
alle eind transistoren met nieuw fris koel vet.
alles door gesoldeerd en schoongemaakt.
nieuwe elko's en klein signaal torren.
systematisch beide eind versterkers.
voeding oud en versleten, stonk ook, hoofd torren corrosief.
alles goed door gesoldeerd.
FM gereviseerd.
Ontvanger oud
alleen elko's
voorversterker unit oud.
alleen elko's en schoonmaken
de oude onderdelen.
ben helaas de voeding vergeten te fotograferen. Er zitten nu nieuwe elko's transistoren en relais.
Super receiver is dit, een van de betere en zeldzamere. Ik heb ooit een 2285 ge-erft van mijn vader, is in wezen dezelfde receiver alleen veel meer power.