Hoi iedereen. Dit is mijn set.
20 jaar oud en inmiddels eea vervangen/toegevoegd.
afgelopen 1,5 jaar een Marantz sr-73 receiver en 2 x Philips FB850 speakers vervangen.
De set:
speakers Teufel Definion 5
speakerkabel van den Hul MC CS 122 Hybrid
versterker Marantz PM14S1
(tijdelijk/leen) interlink spider(?)
(tijdelijk/leen) DAC Marantz HD-DAC1
interlink van den Hul "The Bay"
DAC Audiolabs M-DAC
optische kabel
Apple airport express (B/G)
Macbook Pro iTunes/Audirvana
cassettedeck Marantz SD-63
CD speler Marantz CD-63 SE
De Teufels zijn krap 2 weken oud en zijn nog aan het inspelen. Met +-60uur op de teller klinken ze al goed, deze jongens inspelen is een MUST.
In het begin klonken deze speakers nerveus in het hoog en 'ongeinteresseerd' en 'vlak' in het midden. Bass een beetje stijfjes. Piano's, zang en contrabas klinken inmiddels (zeer) goed (meer daarover bij de DAC). Ik heb nog ongeveer 7 weken bedenktijd maar deze gesloten jongens mogen 99% zeker blijven. Niet onbelangrijk, het design van de Teufels heeft een relatief hoge WAF factor.
de VDH speakerkabel een keer 2e hands bij HC-hifi op de kop getikt (samen met de 2e hands VDH interlinks). de Speakerkabel deed mijn oude Philipsen goed. Op de Teufels heb ik nog niets anders geprobeerd.
PM14S1, de grootste zegen voor mijn oude Philipsen ooit. Wat een verschil met die SR-73. Goede versterker met een goede grip op de drivers, helaas geen 2e groep klemmen voor makkelijk bi-wiren.
Momenteel heb ik een Marantz DAC spelen. Boven de M-DAC geeft deze meer ruimtelijkheid, sprankeling en betrokkenheid. De Audiolabs M-DAC is niet gek maar de Marantz klinkt echt beter.
De interlinks zijn ook een leensetje, de exacte naam ken ik niet maar ze geven een wat ruimtelijker beeld dan de VDH's. De persoon van wie ik ze leen heeft ze voor een hoog bedrag 2e hands gekocht (+- EUR200), iets wat ik niet aan 2 kabels uit zou willen geven.
mijn muziek streamt hoofdzakelijk van de laptop naar de AE en gaat via diens optische poort naar de DAC.
De AE heeft waarschijnlijk een jitter probleem op de optische poort. Zowel de M-DAC als de Marantz vallen incidenteel eens weg. (De DAC in de AE klinkt als FM radio, niet best.) Optisch- of USB rechtstreeks vanuit de laptop geeft geen problemen.
(ik heb een huidige generatie AE geprobeerd, die optische poort daarop een grote schande, niet 1 nummer speelt zonder storing. Apple schaam op jou.)
Cassette deck en CD speler staan wegens emotionele reden
we zijn immers al zo'n 20 jaar samen.
wensen:
M-DAC vervangen door een HD-DAC1 of NA11S1.