de set van crooijmaster

Gestart door Crooijmaster, september 16, 2015, 23:25:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Crooijmaster

Hoi iedereen. Dit is mijn set.
20 jaar oud en inmiddels eea vervangen/toegevoegd.
afgelopen 1,5 jaar een Marantz sr-73 receiver en 2 x Philips FB850 speakers vervangen.

De set:
speakers   Teufel Definion 5
speakerkabel   van den Hul  MC CS 122 Hybrid
versterker   Marantz PM14S1
(tijdelijk/leen)   interlink   spider(?)
(tijdelijk/leen)   DAC   Marantz HD-DAC1
interlink   van den Hul "The Bay"
DAC   Audiolabs M-DAC
optische kabel
Apple airport express (B/G)
Macbook Pro iTunes/Audirvana
cassettedeck   Marantz SD-63
CD speler   Marantz CD-63 SE

De Teufels zijn krap 2 weken oud en zijn nog aan het inspelen. Met +-60uur op de teller klinken ze al goed, deze jongens inspelen is een MUST.
In het begin klonken deze speakers nerveus in het hoog en 'ongeinteresseerd'  en 'vlak' in het midden. Bass een beetje stijfjes. Piano's, zang en contrabas klinken inmiddels (zeer) goed (meer daarover bij de DAC). Ik heb nog ongeveer 7 weken bedenktijd maar deze gesloten jongens mogen 99% zeker blijven. Niet onbelangrijk, het design van de Teufels heeft een relatief hoge WAF factor.

de VDH speakerkabel een keer 2e hands bij HC-hifi op de kop getikt (samen met de 2e hands VDH interlinks). de Speakerkabel deed mijn oude Philipsen goed. Op de Teufels heb ik nog niets anders geprobeerd.

PM14S1, de grootste zegen voor mijn oude Philipsen ooit. Wat een verschil met die SR-73. Goede versterker met een goede grip op de drivers, helaas geen 2e groep klemmen voor makkelijk bi-wiren.

Momenteel heb ik een Marantz DAC spelen. Boven de M-DAC geeft deze meer ruimtelijkheid, sprankeling en betrokkenheid. De Audiolabs M-DAC is niet gek maar de Marantz klinkt echt beter.
De interlinks zijn ook een leensetje, de exacte naam ken ik niet maar ze geven een wat ruimtelijker beeld dan de VDH's. De persoon van wie ik ze leen heeft ze voor een hoog bedrag 2e hands gekocht (+- EUR200), iets wat ik niet aan 2 kabels uit zou willen geven.

mijn muziek streamt hoofdzakelijk van de laptop naar de AE en gaat via diens optische poort naar de DAC.
De AE heeft waarschijnlijk een jitter probleem op de optische poort. Zowel de M-DAC als de Marantz vallen incidenteel eens weg. (De DAC in de AE klinkt als FM radio, niet best.) Optisch- of USB rechtstreeks vanuit de laptop geeft geen problemen.
(ik heb een huidige generatie AE geprobeerd, die optische poort daarop een grote schande, niet 1 nummer speelt zonder storing. Apple schaam op jou.)

Cassette deck en CD speler staan wegens emotionele reden :) we zijn immers al zo'n 20 jaar samen.

wensen:
M-DAC vervangen door een HD-DAC1 of NA11S1.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

WilliamB

Welkom op het forum, en al een erg indrukwekkende SET  notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

Welkom crooijmaster! Indrukwekkende set. hello byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32


Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

sjoek

Welkom op dit prachtige forum. Mooie set hoor :yes:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Crooijmaster

Bedankt voor het warme welkom allemaal

ik heb even gewacht met het maken van fotos omdat ik na de marantz-DAC ervaring eigenlijk al had besloten dat de Audiolabs het veld moest gaan ruimen. Met flink wat diplomatie bij mijn vrouw en medewerking van de winkel waar ik de M-DAC had gekocht heb ik vandaag de M-DAC met bijbetaling kunnen inruilen tegen een NA11S1.

De tip om de NA11S1 de tijd te gunnen om in te spelen neem ik ter harte.
Ondanks dat: wat een verschil met de M-DAC. Al bij de eerste klanken is meteen duidelijk dat dit veel lekkerder klinkt, en dat is nog zonder er eens goed voor te gaan zitten.
De Teufels klinken direct beter, ik moet bekennen dat ik na wat luister-uren toch overwoog om ze terug te sturen vanwege het wat vlakkere en kille geluid. Dat lijkt aan de M-DAC te hebben gelegen. Tweede ronde dus voor de definions. De eerste indruk is goed.

detail: het geluid loopt nu nog steeds via de airport express en de 1e (sporadische) onderbreking is alweer een feit , netwerk (of USB) heb ik nog niet geprobeerd. Een kabel trekken wordt een weekendklusje.

hieronder dan de set, de foto is niet al te best vanwege het slechte licht.
Het kastje rechts is een popcorn A-400, mss dat ik die nog als muziekserver in kan zetten.

de cd-speler en cassettedeck zijn in de onderhandelingen met mijn vrouw gesneuveld en houden nu op zolder de sr-73 weer gezelschap

Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Rob46


jowa


Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

xander32




:kwijl:

Erg fraai in dat zijde-zwart.

Crooijmaster

Ik heb enkele dagen de beschikking over twee mono eindversterkers, de MA-1000 van Advance Accoustic.
De eindtrappen werken als klasse A versterkers en de PM14S1 functioneert nu als voorversterker.

De Def5's produceren nu een krachtiger, dynamischer laag en het geluidsbeeld wordt naar een hoger niveau getild. Contrabassen, basgitaren, drums, het klinkt allemaal energieker en overtuigender.
Het midden en hoog lijkt iets minder gedetailleerd. Ik vermoed dat dit niet aan de amps ligt maar de langere generieke interlinks naar de eindversterkers.
Ik begrijp nu beter waar CBdicx naar op zoek is geweest. Het mooie laag zit in de Teufels maar ze hebben een stevige versterker nodig om ze te laten stralen.

De installatiedraad die ik als luidsprekerkabel gebruikte met de PM14S1 klinkt in deze opzet niet zo goed. Het laag buldert als het ware. Eea presenteert zich samenhangender met een verzilverde koperkabel (van den Hul  MC CS 122 Hybrid).

Al met al een heerlijk experiment, ik hoop dat ik nog terug 'kan' naar de oude situatie als ik ze weer moet heb ingeleverd.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Rob46

#13
Briljant! Wat een mooie eindversterkers! Dat dit iets positiefs met het geluidsbeeld doet daar twijfel ik niet aan. Wellicht nu de details zoeken in bekabeling. AA is een ondergewaardeerd merk mijn inzien.........en ik vind persoonlijk ook altijd nog dat het werken met aparte voor -en eindversterking winst boekt, met mono eindversterking helemaal!  :yes:

Ik weet niet of bi-wire een optie is? Daar zit vaak een verbetering t.o.v. het midden en hoog......

Crooijmaster

het experiment heeft meer opgeleverd dan verwacht.

om niet in een diep gat te vallen na teruggave van de monoblokken had ik bedacht de oude SR-73 aan te sluiten om dan na een weekje terug te keren naar de PM14S1.

Geheel onverwacht klinkt die oude receiver helemaal niet gek. Het laag is niet zo strak, maar het is er.

lang verhaal kort: met het aansluiten van de monoblokken had ik in het begin een nare, nogal aanwezige, ruis. Op aanbeveling van de eigenaar hebben we toen een ander, geaard, stopcontact gezocht en er een haspel met dikke kabel aangeknoopt. Problem solved. (wow)

die SR-73 speelde ook over die haspel.

Als testplug ik nu de PM14S1 afwisselend tussen het oude stekkerblokje (met verlichte aan/uit knop) en de haspel. Aangesloten op de haspel heeft de bass nu meer controle en punch, zittend op de bank is het verschil zelfs voelbaar. Bij het stekkerblok trilt er niets, bij de haspel voel je de bas. De punch zit niet op het niveau van de MA-1000's maar het voegt wel iets toe.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5