Eindelijk, na heel wat opknapwerk van m'n living, (die tevens luisterruimte is) en vooral het blijkbaar daaraan gekoppelde wachten op alles en iedereen, is de ruimte op een paar details na afgewerkt en ben ik nu toch reeds een tijdje aan muziek spelen toegekomen.
De PrimaLuna op "Triode" stand. Bron is voorlopig de Marantz CD 6004 die via een apogee wyde eye coaxiale kabel word geholpen door de Eastern Electric Minmax DAC plus, waarvan de buis op actief staat.
Samen met de ProAc D18 speakers vormt dit een zeer muzikale combinatie, echter ...... in mijn oren is het hoog een beetje "te" nadrukkelijk aanwezig, wat opvallend zeg maar.
Het geluid beschrijven is voor mij moeilijk, maar om toch een beeld te schetsen: iel, soms ook op het randje van scherp, vaak opvallend en wat weinig attack/body.
Zo heb ik destijds deze combi nooit horen spelen in de luisterruimte van de verkoper.
Deze vaststelling maakt me momenteel wat wispelturig, steeds CD wisselen, schuiven met de speakers, toe in of recht geplaatst, speakers van plaats wisselen (linker speaker rechts, rechter/links) zodat de tweeters i.p.v. naar binnen naar de muurzijde gericht zijn, de ProAc 's zoals bij Audio Physic gebruikelijk is schuin achterover geplaatst ........
Intussen heb ik de afstand tussen zij- en achterwand van 85 cm van zijmuur (gemeten middelput speaker) tot 65cm teruggebracht en 110 v/d achtermuur (gemeten tot front speaker) verkleint naar 90 cm wat toch al wel resulteerd in een betere basweergave.
Sommige van deze ingrepen hebben dus wel wat invloed op het geluid maar niet spectaculair genoeg om mij tevreden te stemmen.
Er staat een mooi podium, dat dan weer wel. Stemmen worden ook zeer mooi weergegeven.
Maar er is geen beleving bij het luisteren, ik raak niet betrokken in de muziek, geen live gevoel zeg maar.
's Avonds, wanneer ik genoodzaakt ben om via de B&W P5 hoofdtelefoon te spelen gebeurt al wel meer wat ik zoek/wil.
Dan zit ik wel in de concertzaal en beleef het optreden, zelfde muziek, zelfde bron maar Aune T1 hoofdtelefoonversterkertje van zo'n 160 euro, speakertjes voor op het hoofd van 300 euro en het wat opdringerige opvallende geluid maakt nu plots plaats voor een rustig geluid met mooie warme bassen en een zijdezacht hoog.
Er staat me een niet makkelijke opdracht te wachten als ik het zo inschat, misschien heb ik wel wat vroeg conclusies getrokken maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Ik ga zeker nog verder met de PrimaLuna, alsook de ProAcs krijgen nog alle kansen.
Aan mij om op zoek te gaan naar oplossingen, zoek ik het bij de kabels, de buizen, plaatsing of de akoestiek? (waarvoor reeds 2 panelen op mirror points zijn geplaatst, evenals systeemplafond. gordijnen en vloerkleed moeten nog worden aangebracht) ..... vragen, vele vragen.
Misschien word het toch vervangen van versterker/bron/speakers, maar dan is dat maar zo, hoort ook wel bij de hobby zeker.
Maar zoals het nu is is het echt genieten nog wat ver weg.