Speaker match met PM11S3

Gestart door CBdicX, maart 21, 2015, 12:02:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ik hoor vaak dat een bepaald speaker merk een "goede match" vormt met een bepaald versterker merk.
Zal voor Marantz ook wel zo zijn en ik ga gebruik maken van de PM11S3, is er een specifiek merk wat een goede match vormt ?
Ik heb wel eens gelezen dat Marantz en Tannoy goed met elkaar overweg kunnen, en is dat dan de "engelse" klankkleur wat goed werkt, dus zouden merken als KEF en B&W ook in dit plaatje passen ?

pietjepc

Dat klopt, maar hier op het forum zijn veel meer combinaties. Bijv. met Audio physic, Totem, Phonar etc. Dus ook hier geldt: Het is maar net wat jou het prettigst in de oren klinkt... :wink:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

xander32

... en buiten de eerder genoemden; Dynaudio, Elac, Usher, Harbeth, ..., ...


Hoe dan ook, de ene combi geeft net een wat lekkere match dan dan de andere, maar dat gaat altijd over smaak en luistergewoontes. En de ls. is daarin veel meer bepalend dan een versterker. Ga luisteren naar verschillende ls. om te achterhalen welke het beste past bij jouw smaak en luistergewoontes. Als je vervolgens tot een favoriete ls. bent gekomen, die dan uitproberen op eigen versterker ... zo zou ik het pad gaan bewandelen.

hchifi.nl

Zoals al door meerdere gemeld matcht de PM11 met erg veel speakers, het is meer je wat  je persoonlijke voorkeur is..
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

SMarcel

IK sluit mij bij bovenstaande reacties aan met de aanvulling; er is maar één match mogelijk en dat is met jouw eigen oren.

Vergeet speaker<->versterker match en laat jouw oren het werk doen, dat kan nog heel verrassend zijn.

Groeten,

Marcel

mountainbiker

Citaat van: SMarcel op maart 24, 2015, 06:49:46
IK sluit mij bij bovenstaande reacties aan met de aanvulling; er is maar één match mogelijk en dat is met jouw eigen oren.

Vergeet speaker<->versterker match en laat jouw oren het werk doen, dat kan nog heel verrassend zijn.

Groeten,

Marcel
En laat voor al de ruimte zijn werk doen waar de speakers geplaatst worden. Levert ook nog wel eens verassingen op tov luisterruimtes van de dealer.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

mountainbiker

 :schater:
Citaat van: CBdicX op maart 21, 2015, 12:02:57
Ik hoor vaak dat een bepaald speaker merk een "goede match" vormt met een bepaald versterker merk.
Zal voor Marantz ook wel zo zijn en ik ga gebruik maken van de PM11S3, is er een specifiek merk wat een goede match vormt ?
Ik heb wel eens gelezen dat Marantz en Tannoy goed met elkaar overweg kunnen, en is dat dan de "engelse" klankkleur wat goed werkt, dus zouden merken als KEF en B&W ook in dit plaatje passen ?
Oppassen met "Engelse" klankkleur.Heb zelf Mission speakers maar de woofers zijn toch echt gemaakt in Denemarken.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

SMarcel

Mijn speakers zijn ook van Engelse makelij namelijk EPOS M22i uit de Creek stal.

Deze doen het (volgens mijn oren) heel goed op mijn Marantz SR7005.

Deze staan nu in de verkoop omdat ik ben overgegaan naar Duitse monitoren, ik heb een setje Canton Reference 9.2DC en een setje Magnat Quantum 1003.

Persoonlijk vind ik deze (ook weer voor mijn oren) net iets lekkerder klinken en een betere match in onze woonkamer.

Ik heb mijn EPOS gekocht bij iemand die speelde met een Marantz PM15S2 en daar overtuigde deze speaker mij heel erg en dat bleef hetzelfde toen ik thuis kwam en hem aansloot op mijn eigen SR7005.

Succes met de zoektocht.

Groeten,

Marcel

CBdicX

Neem jij verschil waar tussen de Magnat en Canton speakers ?

SMarcel

Citaat van: CBdicX op maart 25, 2015, 08:23:55
Neem jij verschil waar tussen de Magnat en Canton speakers ?

Weinig, meer een eigen karakter van de speaker. Ik heb een serieuze A/B vergelijk nog niet kunnen maken maar wat deze beide sets aan muziek neerzetten is gewoon niet wat je van een monitor verwacht.
De fundering van de muziek (laag) is zuil waardig en doet echt niet onder voor een respectabele zuil speaker met een behoorlijk woofer.

Dan het hoog/mid is door beide merken dusdanig door ontwikkeld dat ook hier een mooi beeld in geluid ontstaat en dan de keus van de betere filter elementen, deze dragen natuurlijk ook bij aan het totaal plaatje wat een speaker neer zet.

Let wel, het zijn beide de monitoren uit de top range van het merk en dat laten ze horen ook.

De EPOS heeft veel meer een (ik noem het) homecinema karakter met vol laag en een goed podium.

Groeten,

Marcel

211

Een persoonlijke noot/ervaring i.c.m. Marantz :
- Canton is lekker up-front, maar moet wat harder staan op mooi uit de verf te komen
- B&W is mooi evenwichtig, maar mij wat te vlak/dof
- Tannoy, heerlijk bij lage volumes, te gekleurd bij hoge volumes

Zelf luisteren is het devies...
Zolang je maar geniet....

Marvin

Ik zal wel een stormvloed over me heen krijgen, maar ik geloof niet in 'matchende luidsprekers' in het algemeen.
Een versterker kan de luidsprekers voldoende voeden, of niet.
Het is gewoon een kwestie van smaak in klankbeeld. En daarin is je akoestiek en luidspreker toonaangevend.

SMarcel

Citaat van: marvin op april 28, 2015, 02:49:24
Ik zal wel een stormvloed over me heen krijgen, maar ik geloof niet in 'matchende luidsprekers' in het algemeen.
Een versterker kan de luidsprekers voldoende voeden, of niet.
Het is gewoon een kwestie van smaak in klankbeeld. En daarin is je akoestiek en luidspreker toonaangevend.

Ben ik helemaal mee eens.

Jouw eigen oren maken uit of iets een match is, of niet natuurlijk. Niet een verkoper, adviseur, het merk of wat dan ook.

Alleen jouw oren bepalen of het een match is en dat kan soms heel verrassend zijn.

Ik blijf erbij: "jij luistert met andere oren dan ik doe".

Groeten,

Marcel

xander32

Uitgangspunt zou de luistervoorkeur en luistergewoontes van de ts. moeten zijn. Dat vervolgens diverse versterkers op eenzelfde ls. verschillende uitkomsten geeft, heb ik al meermaals ervaren.

Rob46

Citaat van: marvin op april 28, 2015, 02:49:24
Ik zal wel een stormvloed over me heen krijgen, maar ik geloof niet in 'matchende luidsprekers' in het algemeen.
Een versterker kan de luidsprekers voldoende voeden, of niet.
Het is gewoon een kwestie van smaak in klankbeeld. En daarin is je akoestiek en luidspreker toonaangevend.

Een stormvloed denk ik niet; wel andere meningen. Ik heb op mijn Elac luidsprekers een geintegreerde versterker gehad en nu twee mono eindversterkers. Meerdere mensen, waaronder mijzelf, hebben toch echt verschillen gehoord.......