Marantz 4230 oppassen.

Gestart door HAL9000, maart 03, 2015, 22:06:52

Vorige topic - Volgende topic

HAL9000

Ik  heb  de  laatste  tijd  veel  marantz  4230's   gehad,  en  er  komen  er  ook  meer  bij  in  de  nabije  toekomst.   Ik  zou  heel  erg  oppassen  met  de  4230 en  de  4240.   Beide  hebben  hun  kwalen  en  het  is  best  een  hoop  werk  om  ze  soms  weer  goed  te  krijgen.

Bij  de  4230  is  komt  op  eerste  plaats  De  eindversterkers.  In  willekeur  springen  ze  gegarandeerd  kapot.  Waarom?   Een  paar  redenen.  Eerste  is  dat  de  elko's  voor  de  35v3300uF  grote  buffer  zo  vreselijk  traag  word  en  de  weerstand  aanzienlijk  toeneemt  dat  bij  opstarten  een  enorme  knal  te  horen  is.  OF  zware  plof.  Je ziet  dan  de  basswoofers   flink  heen  en  weer  gaan.    Dit maakt  helaas  wel  schade  bij  de  transistoren  In  de  eindversterker  vooral  de  eindtorren  en  de  drivers.    Op  de  tweede  plaats  komt  de  voorversterkers  Deze  hebben  vervelende  NEC   transistoren  erin  zitten  die  gaan  ruisen  en  ritselen,  vooral  bij opstarten  hoor  je  dit.   Dat  even  ruisen/ritselen  word  laten  kei  hard  kraken!

Als  je  een  4230  koop kijk  dan  goed  uit  wat  je koopt. 

De  draden  zijn  boven  gesoldeerd,  dit  hoort  niet.  Kijk  even  beneden  door  de  kap  en dan  zie  je  dit.

Dit  is  een  indicatie  dat  zeker  ooit  al  eens  een  kanaal  defect  is  geweest of  nog  is.

verbrande  weerstanden  en  soms  een  ontplofte  elko  komt  ook voor  bij  deze  receiver.

Hier  heb  ik  beide   versterkers  opnieuw  moeten  bouwen  ( 35v3300uFx2 missen  nog)  Nieuwe  torren nieuwe  emitter  weertsanden  nieuwe  veiligheid weerstanden  en nieuwe  elko's.

Nieuwe  eindtorren 

Het  setje  compleet.

Het  zijn hele  mooie  uitbundige  receivers  Maar  eisen  een  hoop  service.  Laat  dat  op  tijd  doen!.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jrm

:gp:

Bedankt voor het delen van deze info!

MA5A

Het is een mooie versterker, heb er ooit een gekocht maar deze heeft het transport niet geheel en al overleefd.... :-o

Gemaakt als een tank maar de achterkant is behoorlijk beschadigd, kast (waar het rooster in zit) redelijk gedeukt (die zou in zijn geheel vervangen moeten worden) en omdat de stroomkabel (ja, klusje van niets maar ik heb het behoorlijk druk gehad) kompleet door is heb ik niet kunnen kijken of alles nog werkt (of dat ik onder stroom kom te staan natuurlijk) /deze een volle service zou moeten hebben van binnen.

Ben eigenlijk wel benieuwd of het de moeite zou zijn om deze mooie 4230 nog een 2e/3e leven te geven.

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

MA5A

Ja, dat dacht ik al :)
Nu weet ik niet of het wel "handig" is om deze zeer zware bak weer richting Nederland te sturen.
De 4230 schreeuwt om opgeknapt te worden.....  achterkant behoorlijk ingedeukt, aantal schakelaars missen en ook het metalen frame heeft een redelijke deuk (van de vrachtwagen gevallen lijkt het wel)
Zal eens kijken of ik wat foto's kan maken.