Fatman iTube valve amp met opstartbrom

Gestart door SMarcel, februari 19, 2015, 20:36:36

Vorige topic - Volgende topic

SMarcel

Hallo forummers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een leuke Fatman iTube Valve Amp. Omdat ik niet weet hoe oud de buizen zijn die er bij aanschaf inzaten, heb ik 2 "nieuwe" russische buizen gekocht en geplaatst.
Na een aantal uren inspelen, kom ik nu tegen een heel vervelend probleem. Ik wil niet zeggen dat het aan de buizen ligt maar het is wel heel apart.
Bij het aanzetten vanuit een koude positie krijg ik na een aantal seconden een behoorlijke brom over de speakers te horen welke ook meteen weer weg gaat.

Als de versterker een tijdje heeft aangestaan en de boel warm is en ik zet hem uit en daarna weer aan, dan doet dit zich niet voor. Dus het heeft wel iets met de koude start te maken.

Ik ga dit weekend nog even de andere buizen proberen maar ik verwacht niet dat de oorzaak in de buizen ligt, Zeg ik als leek.

Dus is er iemand die dit fenomeen herkend??

Groeten,

Marcel

renes59

Ja hoor, voor de goede werking moeten de buizen warm zijn. Ze zoeken even hun weg als het ware. Doen ze bij mij ook al brommen ze niet, soms knisperen ze een beetje. Het warm worden en op "stoom" komen duurt bij mij wel een minuut of 30. Het klinkt pas goed als ze echt warm zijn.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Marvin

Heb je er spaarlampen in gedraaid? Die moeten ook altijd even inslingeren voordat er licht vanaf komt?

SMarcel

Citaat van: marvin op februari 19, 2015, 23:02:54
Heb je er spaarlampen in gedraaid? Die moeten ook altijd even inslingeren voordat er licht vanaf komt?

Ja, nieuwe LED lampen. Schijnt het heel goed te doen tegenwoordig en ook nog eens energie zuinig :yes:

audiof. zonder budget

Citaat van: SMarcel op februari 19, 2015, 20:36:36
Hallo forummers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een leuke Fatman iTube Valve Amp. Omdat ik niet weet hoe oud de buizen zijn die er bij aanschaf inzaten, heb ik 2 "nieuwe" russische buizen gekocht en geplaatst.
Na een aantal uren inspelen, kom ik nu tegen een heel vervelend probleem. Ik wil niet zeggen dat het aan de buizen ligt maar het is wel heel apart.
Bij het aanzetten vanuit een koude positie krijg ik na een aantal seconden een behoorlijke brom over de speakers te horen welke ook meteen weer weg gaat.

Als de versterker een tijdje heeft aangestaan en de boel warm is en ik zet hem uit en daarna weer aan, dan doet dit zich niet voor. Dus het heeft wel iets met de koude start te maken.

Ik ga dit weekend nog even de andere buizen proberen maar ik verwacht niet dat de oorzaak in de buizen ligt, Zeg ik als leek.

Groeten,

Marcel

Welke buizen heb je als vervanger gekocht?? Ik weet dat er een klein verschil zit tussen de normale buis en de long-life variant ,dit stukje heb ik er over kunnen vinden.... (een buis is dus niet altijd een buis en daarvoor niet altijd onderling uitwisselbaar)

The 6N1P has similar ratings to the 6DJ8 and in the past was sometimes rebranded as such, however differences between the two types (the 6N1P requires double the filament current and has only one third the S value) mean they are not directly interchangeable. The S is about 4.35 ma/V, the 6DJ8/ECC88 has a S of 12.5 ma/V and a gain of 33 and a lower internal resistance. The curves of the 6DJ8 have a better linearity too. It is inaccurate to say that these two tubes are identical.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

Citaat van: SMarcel op februari 20, 2015, 06:38:37
Ja, nieuwe LED lampen. Schijnt het heel goed te doen tegenwoordig en ook nog eens energie zuinig :yes:

Tsja, dan is het niet raar dat hij bromt. Ledlampen zijn netvervuilers 1e klasse clown1 clown1
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

SMarcel

Nu zitten er 6N1P-EV buizen in en in tegenstelling tot wat ik verwachte kwamen er 2 6N1-M buizen uit. Daar lees/hoor je op internet niets over.

Maar die 6N1P-EV schijnt een normale gangbare vervanger te zijn.

Groeten,

Marcel

HAL9000

zware  brom  is  vaak dat  er  teveel  stroom  getrokken word,   Kijk  even als  de  bias  goed  staat  afgesteld. 
Buizen  kunnen  heel  erg  wisselen  in  specificatie.   
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

Citaat van: SMarcel op februari 19, 2015, 20:36:36
Hallo forummers,

Groeten,

Marcel

ECC88   en Meer info
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

Deze bevallen mij het beste. Het zijn geen ecc88 maar e88cc.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Paul

Citaat van: renes59 op februari 20, 2015, 17:47:13
Deze bevallen mij het beste. Het zijn geen ecc88 maar e88cc.
Doe mij ook een nestje als ze gaan bevallen.  :-D         clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

renes59

Siemens is cult, net als Telefunken, er worden belachelijke prijzen voor gevraagd en gek genoeg ook voor betaald. Gewoon JJ of Electro Harmonix nemen voor klank maakt het niet uit. Waarom dan voor mij Siemens, gaan lang mee. Mijn vorige setje heeft 7 jaar constant gebrand in een koptelefoon versterker.

hchifi.nl

Om te beginnen : de Fatman Itube is geen echte buizen versterker....
Hij gebruikt enkel 2 buisje in de voortrap, de ''eindversterker'' zit als je de onderkant van het versterkertje openschroeft tegen de aluminium koelplaat, dit is een TDA 7256

Veel ''rommellen'' met buisjes heeft bij deze versterkers weinig zin.

Ik heb overigens exact dezelfde klacht bij deze versterker (gebruik er thuis ook 1) maar vond de brom nog niet storend genoeg om naar een oplossing te kijken.
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515