Marantz SR 9600 en stereo kwaliteit vs Marantz SR 7009

Gestart door JanvanO, februari 18, 2015, 21:38:54

Vorige topic - Volgende topic

JanvanO

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, en begin meteen met een vraag.
Ik ben in het bezit van een SR 9600, die behoeft geen verdere introductie denk ik....

Nu heb ik de afgelopen dagen ontzettend lovende reviews gelezen over de nieuwe AV receiver de 7009.
Met Dolby Atmos, wifi, de mogelijkheid om Flac's af te spelen, uigebreide HDMI aansluitmogelijkheden enz. enz.
Over de stereo kwaliteit van deze versterker kan ik echter niet meer vinden dan "dat het geluid goed is"

Graag had ik de mening gehoord van enkele audiofielen, hoe het nu met de stereo kwaliteiten van de 7009 gesteld is.

Want hoe graag ik ook de niewe features zou willen hebben waaronder dus Dolby Atmos, ik wil NIET inleveren op de kwaliteit die ik nu heb, qua stereo, op mijn SR 9600.

Met vriendelijke audio-groet
Jan van Oers

JanvanO

Cornelis1921

Hoi Jan, allereerst van harte welkom hier. :yes:
Helaas kan ik als dedicated stereo-man geen antwoord geven op jouw vraag, maar er zullen wel anderen kunnen inspringen.
Het beste,
Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

volgens mij hoef je dei keuze niet te maken. Met een Marantz pre/pro met atmos kun je de EV van de 9600 aansturen via de main in ingangen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

QuattroNL

Citaat van: Zoldar op februari 18, 2015, 21:59:19
volgens mij hoef je dei keuze niet te maken. Met een Marantz pre/pro met atmos kun je de EV van de 9600 aansturen via de main in ingangen.
Maar het (stereo) geluid wordt juist bepaald door de voorversterker.
Dan lever je dus nog steeds het nodige in.

@Jan: de SR9600 en z'n naaste broertjes staan nogal bekend om hun uitstekende stereo weergave.
Ik weet haast zeker dat je met elke nieuwe SR hierop zult inleveren.
Alleen een premium PM zal dit kunnen evenaren, al zullen ze wel minder warm klinken als je huidige SR.

Een concessie is wellicht een (Marantz) voorversterker, maar dan wel een uit de hogere/hoogste range (AV8802?) en dan de SR9600 gebruiken als EV.
Luisteren zal moeten uitwijzen of het nieuwe geluid je zal aanstaan.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Maurice

Heeft de 9600 audyssey? Indien niet, dan denk ik dat je er met de 7009 juist daarom op vooruit zal gaan. Ik ben een echte stereo man maar puur voor de room correction zou ik wel een receiver willen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

AkTeVox

Bij stereo vingertjes ver weg van dat Audyssey & HT gedoe. Just pure !!  :wink:

QuattroNL

Citaat van: AkTeVox op februari 20, 2015, 10:15:48
Hangt er vanaf.
Een collega heeft een SR5004 en in stereo klinkt het in pure direct erg plat en saai.
ADSY aan en alles komt tot leven, echt frapant.

Dus het ligt aan de situatie (lees: akoestiek). En dus gewoon proberen wat je zelf het beste vindt klinken.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Maurice

Citaat van: AkTeVox op februari 20, 2015, 10:15:48
Ik heb andere ervaringen ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

RHK

HB Ik ook! bij de SR7008 klinkt het stukken mooier met Audyssey dan pure.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

AkTeVox

Citaat van: RHK op februari 20, 2015, 13:01:43
HB Ik ook! bij de SR7008 klinkt het stukken mooier met Audyssey dan pure.

Bij mijn AV7701/MM7055 is audyssey niet eens geconfigureerd omdat dat het nergens op lijkt.
Audyssey kan je helpen bij akoestische problemen maar dan neem ik het probleem liever hardware matig aan i.p.v. de boel te laten krom te trekken. Vroeger klooiden we een equalizer.  :-D :-D :-D   

RHK

Citaat van: AkTeVox op februari 20, 2015, 22:20:17
Bij mijn AV7701/MM7055 is audyssey niet eens geconfigureerd omdat dat het nergens op lijkt.
Audyssey kan je helpen bij akoestische problemen maar dan neem ik het probleem liever hardware matig aan i.p.v. de boel te laten krom te trekken. Vroeger klooiden we een equalizer.  :-D :-D :-D

Zeker, ik klooide vroeger ook met een equalizer, en kreeg er dan ook een vet geluid uit. Ik heb, sinds ik nu Marantz heb, ook wat geklooid, maar dat Audyssey kan het beter dan ik. (vinden mijn oren). Trouwens, misschien als ik zo"n set als jij had, zou ik misschien ook weer gaan klooien.  :-D :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Frits Denon

Mijn surround set klinkt goed, maar mijn stereo set klinkt beter. :yes:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marc_4

Hoi,

In bezit van de SR7008, toch bijna hetzelfde als de SR7009, en moet zeggen dat het stereo geluid te wensen over laat....
Als stereo een (zeer) belangrijke voorkeur heeft denk ik dat je spijt krijgt van de SR7009.
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

Spikes25

Beste Janvano,

Of je gaat inleveren kan ik niet zeggen, ik heb geen vergelijk kunnen horen. Dus ga ik ook niet zomaar lukraak maar wat roepen. 
Als je huidige receiver aan vervanging toe is, dan zit je met de mogelijkheden van de 7009 wel goed, zoals je zelf al aangeef Dolby Atmos.

De Standen Direct, en Pure Direct, niet gebruiken, ik snap niet dat andere deze standen gebruiken, zelfs mijn wekker radio klinkt  100 maal mooier. Waarom ze deze optie hebben ingebouwd, snap ik niet.  Ik heb deze twee nodeloze standen ook gehoord in een winkel met andere speakers..... gewoon zwaar kl...te.

Over het onderwerp Stereo,
Ik heb een Blu-ray speler aangesloten op de mijn SR7007, zowel via HDMI als een Tulp touwtje. Via tulp een cd afgespeeld , ik kan je vertellen, dat ik dik tevreden ben.
Bij mijn vorige set stond er naast de DVD speler ook een losse CD speler. Een losse CD speler vind ik persoonlijk Nu niet nodig. Of ik snel tevreden ben....nee, maar met de huidige opstelling ben ik voor 90% tevreden.

Het Audyssey gebeuren, tja is iets apart, goed afgesteld klinkt het best oke. Maar dat heeft wel de nodige tijd gehad, voor ik tevreden was. Je kan het ook laten doen. In mijn geval, op advies van Audyssey expert Ron, hier op het forum, heb ik Dynamic  EQ in de stereo standen UIT gezet. En dat heeft geholpen, dat de SR nu nog in de kast staat. Anders was het zeker een stereo versterker geworden.

Ik vermoed dat andere merken, in de zelfde range / prijsklasse het zelfde bieden.
Als deze SR 7009 niet voeldoet aan jou oren, misschien eens gaan luisteren naar de
Anthem MRX 710 of de NAD T787 of bij huize ARCAM gaan luisteren.

Ik zelf vind de Bioscoop schitterend om te horen, dit bij films. Gezien ik meestal muziek DVD afdraait, zal stereo genoeg zijn. Applaus vanuit de rear speakers zal ik zeer zeker niet missen. Dus mij volgende aanschaf zal een Stereo versterker zijn, als deze dan nog bestaan.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

Cornelis1921

Spikes, wat betreft die stereo-versterkers; audio-recensent Ad Bijleveld kondigde in december 2003 al het einde van stereo aan, maar ze zijn er nog steeds en er worden nog steeds volop nieuwe modellen geïntroduceerd. Dus je hoeft je hieromtrent geen zorgen te maken. :-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *