NAS/DAC

Gestart door KayaRahnee, januari 30, 2015, 20:34:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KayaRahnee

Stel: men heeft een NAS --> streamer --> DAC combinatie.

Ik lees her en der over de mogelijkheid om de streamer er tussen uit te laten.
Dat zou dan wel erg simpel zijn ......
(Synology) NAS koppelen aan DAC en klaar, minimuum aan toestellen/kabeltjes/instellingen toestellen........ ideaal voor beginner.

Moest het kunnen, vraag ik me af wat een NAS/streamer/DAC combinatie wel kan/als voordeel heeft t.o.v. een NAS/DAC combi?
Wie kan/wil hier eens uitleggen over hoe dat het dan in z'n werk gaat (NAS/DAC combi), wat de mogelijkheden zijn, wat te installeren enz ....
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

QuattroNL

Volgens mij werkt het alleen als je NAS een hdmi output heeft (enkele nieuwe hebben dat, zoals de 215 play geloof ik). Die kan dan direct op je receiver (en niet op een stereo amp).
Je kan ook de NAS via usb aansluiten op een DAC met usb input. Geen idee of dat een goed resultaat geeft aangezien de usb out van de NAS wel niet asynchroon zal zijn en mogelijk niet als output device geselecteerd kan worden.
Anders via het netwerk streamen naar een receiver. Maar lang niet alle receivers doen dit mooi (denk m.n. aan gapless).

Ik hou er voorlopig lekker een streamer (SBT) tussen, geeft bij mij een erg mooi resultaat.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

tomcat

In mijn ogen valt en staat alles met het gebruiksgemak van de interface, ik kan via de marantz app direct van mijn nas streamen (de dacs van mijn sr7008 zijn hoge kwaliteit) maar dat is niet te vergelijken met de interface van sonos (nadeel speelt geen hires) dus ik ga zelf voor de bluesound node gaan want die speelt wel highres materiaal en heeft ook een goede dac aan boord, kan ik nog vergelijkend luisteren welke dac het beste klinkt, optisch=marantz dac, cinch=bluesound dac. Heb zelf ook al de simple audio roomplayer+ geprobeerd maar al klonk hij goed de interface was niet goed genoeg! Dus weer wat materiaal om over na te denken... Good luck


Sent from my iPad using Tapatalk
speakers: Monitor Audio GS60 + GSW12 + GSLCR + RSFX
receiver: marantz sr7008
streaming audio: waarschijnlijk bluesound node
Streaming video: boxee box + nas
pc-audio: Asus Xonar Essence STX + musical fidelity X-can V3 / PSUv3 +  Sennheiser HD800

KayaRahnee

Er word mij verteld dat het als volgt werkt:
Synology NAS rechtstreeks via USB koppelen aan een USB-DAC.
Op de NAS moet je Audio Station installeren.
De bediening kan gebeuren via een smartphone of tablet met de DS-audio app van Synology en in deze app kun je blijkbaar kiezen voor "USB-speakers" om de audio naar een USB-DAC te sturen.

Het word steeds interessanter ..... enfin misschien toch want het moet nog fatsoenlijk functioneren en presteren.
Misschien iemand hier die het zo heeft/geprobeerd heeft?
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

polleke_cgc

Een NAS is een netwerkschijf. Een streamer die je via netwerk aansluit en bedient via een Wifi-app is in mijn ogen de simpelste en stabielste oplossing.
De USB-poorten op een NAS zijn meestal bedoeld om externe USB-schijven op de NAS aan te sluiten, niet om de NAS zelf als "externe schijf" te gebruiken.
Heb het dan wel over een "echte" NAS (dus met RAID-systeem en deftige Linux-interface), niet van die externe schijven met ook een netwerkverbinding...

KayaRahnee

#5
Citaat van: polleke_cgc op januari 31, 2015, 23:23:09
Een NAS is een netwerkschijf. Een streamer die je via netwerk aansluit en bedient via een Wifi-app is in mijn ogen de simpelste en stabielste oplossing.
De USB-poorten op een NAS zijn meestal bedoeld om externe USB-schijven op de NAS aan te sluiten, niet om de NAS zelf als "externe schijf" te gebruiken.
Heb het dan wel over een "echte" NAS (dus met RAID-systeem en deftige Linux-interface), niet van die externe schijven met ook een netwerkverbinding...

Heb intussen contact gehad met iemand die zijn (echte) NAS via USB heeft verbonden met DAC, hier enkele citaten van zijn bevindingen:

"Let wel dat de NAS voorzien moet zijn van een stukje software (Audio Station bij Synology) waarmee je je content kan indelen en afspelen, in dit geval wordt
dus eigenlijk je NAS zelf een Media player".

"Ik heb mijn SBT met klasse A voeding verkocht omdat buiten dat er nu gelukkig geen SB server meer nodig is het IMO ook beter klinkt".
Tot zover.

Ik besluit hieruit dat het dus zeker kan ....... tot het tegendeel word bewezen.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

QuattroNL

Mooi om te horen dat het kan.
Of het voor een ieder praktisch is weet ik niet; de meeste NAS-en staan toch in de meterkast  (vnl vanwege het geluid) en dan heb je een verdraaid lange usb kabel nodig.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

KayaRahnee

#7
Citaat van: QuattroNL op februari 01, 2015, 00:42:56
Mooi om te horen dat het kan.
Of het voor een ieder praktisch is weet ik niet; de meeste NAS-en staan toch in de meterkast  (vnl vanwege het geluid) en dan heb je een verdraaid lange usb kabel nodig.

Die van mij kan niet anders dan in de nabijheid van m'n set worden geplaatst in kast met verluchtingsgaten aan rug en open deurtje aan voorzijde d.m.v. gebogen bitumen golfplaatje.
Uiteindelijk troost ik me met de gedachte dat omgevingsgeluiden vaak meer kabaal maken/ storend zijn dan het geluid veroorzaakt door de NAS.

Nog een vraagje i.v.m. USB aansluiting:
Ik zie in de specs van mijn DAC "A Sync USB 32/192" vermelding, zal deze geschikt zijn?
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Citaat van: KayaRahnee op januari 31, 2015, 23:32:47
Heb intussen contact gehad met iemand die zijn (echte) NAS via USB heeft verbonden met DAC,
"Let wel dat de NAS voorzien moet zijn van een stukje software (Audio Station bij Synology) waarmee je je content kan indelen en afspelen, in dit geval wordt
dus eigenlijk je NAS zelf een Media player".

Citaat van: KayaRahnee op februari 01, 2015, 01:48:14
Nog een vraagje i.v.m. USB aansluiting:
Ik zie in de specs van mijn DAC "A Sync USB 32/192" vermelding, zal deze geschikt zijn?

Het kan dus inderdaad wel maar, hoe gek het ook mogen klinken niet elke DAC met USB aansluiting blijkt te kunnen, zo ben ik erachter gekomen dat de Eastern Electric Tube DAC met USB  niet geschikt is maar mijn Aune T1 dan weer wel.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.