HD-DAC1

Gestart door bokkie123, januari 13, 2015, 16:40:45

Vorige topic - Volgende topic

bokkie123

Hallo allemaal,

Dit bericht heb ik al aan een aantal forumleden verstuurd, maar wil het ook delen met andere leden.

Mijn huidige set up ziet er als volgt uit: PM14S1 gekoppelt aan SR6008 + UD5007.

Ik wil graag weten hoe jullie over het volgende denken.

Ik ben aan het overwegen om toch iets aan te gaan passen in mijn huidige set up, dmv andere versterker of cd speler of wellicht een Marantz HD-DAC1.

Ik luister veel muziek via Spotify, soms een cdtje maar dat gebeurd niet zo vaak, hoewel dit wel vaak tot een betere kwaliteit muziek leidt.

Er zijn een aantal opties mogelijk:

1) Andere versterker aanschaffen PM-11S3, heft opzich verder niks met Spotify te maken qua verbetering van het geluid denk ik. Het geluid in het algemeen zal wellicht beter zijn.

2) SA14 aanschaffen icm een sonos connect, loopt het geluid via de DAC van de SA14S1

3) Marantz HD-DAC1 met Sonos connect

4) Marantz NA8005, heb geen idee wat de kwaliteit van de DAC is

Mijn doel is om het geluid via Spotify te verbeteren omdat ik daar veel gebruik van maak, misschien door een andere DAC dan die in de SR 6008 zit, optie Marantz NA-11S1 is er niet op het moment.

Misschien ook interessant om te weten met welke DAC mijn UD beter gaat klinken.

Voor welke optie zouden jullie gaan als ik dat mag vragen?

Ik ben erg nieuwsgierig wat jullie bevindingen zijn.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Mvg

Gerard
Rega Elicit-R, SR-6008, UD-5007, Musical Fidelity M3CD. Speakers: ProAc D18. Speakerkabel: Audioquest The Rocket 33. Interlinks: The Chord Cadenza rca + Harmonic Technology Truth-link3. Powercords: Supra Lo Rad. Powerblock: Monster HDP 650 powercenter.

QuattroNL

Mijn reactie die ik je ook al gegeven had maar ik share 'm hier ook maar even:

Optie 1 zou ik niet doen. Schitterende versterker hoor die PM11S3, absoluut, maar je wint er denk ik te weinig mee, zeker in verhouding tot de andere opties. En een mooie amp is leuk maar als je bronnen niet op hetzelfde niveau zitten...
Het verschil tussen optie 2 (SA14) en 3 (HD-DAC) zal je echt zelf moeten beluisteren. Ik vermoed dat daar wel verschillen tussen zitten. Wel interessant om te weten met welke DAC je UD beter gaat klinken. De SA heeft naar verwachting wel een beter loopwerk maar in hoeverre je dat merkt/hoort...
Optie 4 is leuk als je veel streamt, ook van bijv. een NAS. Ik vermoed dat die DAC minder is.

Maar met geen van bovenstaande apparaten heb ik praktijkervaring.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

WimPeu

Je somt je hele set op maar het belangrijkste vergeet je...de speakers. Wil je graag wat geld kapot smijten valt daar doorgaans de meeste winst te behalen icm je akoestiek.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

xander32

Idd. de bron :yes:.
In de HD-1 zit volgens mij dezelfde dac als die in de NA8005, in de SA14s1 dezelfde als in de Sa11s1.

Het verschil tussen een cdtje over een UD5007 en SA14s1 schat ik in als aanzienlijk; al is het alleen al door de veel fraaiere dac die de SA kent. Maar zoals aangegeven; beide heb ik nooit 1 op 1 vergeleken.

Citaat van: QuattroNL op januari 13, 2015, 17:17:42
Mijn reactie die ik je ook al gegeven had maar ik share 'm hier ook maar even:

Optie 1 zou ik niet doen. Schitterende versterker hoor die PM11S3, absoluut, maar je wint er denk ik te weinig mee, zeker in verhouding tot de andere opties. En een mooie amp is leuk maar als je bronnen niet op hetzelfde niveau zitten...
Het verschil tussen optie 2 (SA14) en 3 (HD-DAC) zal je echt zelf moeten beluisteren. Ik vermoed dat daar wel verschillen tussen zitten. Wel interessant om te weten met welke DAC je UD beter gaat klinken. De SA heeft naar verwachting wel een beter loopwerk maar in hoeverre je dat merkt/hoort...
Optie 4 is leuk als je veel streamt, ook van bijv. een NAS. Ik vermoed dat die DAC minder is.

Maar met geen van bovenstaande apparaten heb ik praktijkervaring.

QuattroNL

Als je inderdaad nog regelmatig ceedeetjes draait dan dus eerst focussen op de SA.
Wel als het kan thuis beluisteren (eigen hardware en akoestiek).
Als je ook een HD-DAC kan meekrijgen dan zou dat ideaal zijn. Weekendje testen en je weet de verschillen.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Faxe

De SA-14S1 en HD-DAC1 zijn volgens Marcel van H&C Hifi redelijk te vergelijken als het gaat om de DAC functie. Ga je CD's luisteren zal de SA-14S1 beter klinken als de UD met als dac de HD-DAC1.

Zat zelf met dezelfde vraag en heb uiteindelijk gekozen voor de NA-11S1. Had al een Bluesound Node en die heb ik verkocht.

Hoe luister je nu naar Spotify?

xander32

Bijzonder, daar er in de SA14 de DAC zoals in de SA/NA11 zit en in de HD DAC1 die zoals in bijv. de NA8005 ...
Vooral die DAC zal het verschil maken, toch?

Wanneer komt die NA14s1 er nou eens? Nog een keuze, maar volgens mij een interessante.
Een Premium streamer met de DAC zoals in de 11 serie en te koop voor net onder de 2 mille ... (Ik zit ff hardop te "dromen").

Citaat van: Faxe op januari 13, 2015, 23:38:29
De SA-14S1 en HD-DAC1 zijn volgens Marcel van H&C Hifi redelijk te vergelijken als het gaat om de DAC functie. Ga je CD's luisteren zal de SA-14S1 beter klinken als de UD met als dac de HD-DAC1.

Zat zelf met dezelfde vraag en heb uiteindelijk gekozen voor de NA-11S1. Had al een Bluesound Node en die heb ik verkocht.

Hoe luister je nu naar Spotify?

joep

Citaat van: Faxe op januari 13, 2015, 23:38:29

Dan is dit de beste oplossing:

2) SA14 aanschaffen icm een sonos connect, loopt het geluid via de DAC van de SA14S1.

VANZOMERENG

Ik zou een mooie streamer/dac  kopen met extra digitale ingangen tot max.1.500 euro.
Want als je eenmaal gaat streamen, ga je toch steeds minder CD,s draaien.
Je UD5007 kan je dan ook nog opwaarderen door deze via de externe Dac te laten verlopen

In aanmerking komen o.a.:
- Marantz NA8005
- Cambridge Streammagic V2
- Pioneer N-70

Hierbij past de NA8005 wellicht optisch het beste bij de rest v/d set en heeft een koptelefoonaansluiting.

De Cambridge Streammagic V2 wordt gezien als zo beetje de best-buy rond de 1.000 euro
qua streamer en heeft geen koptelefoon uitgang

Pioneer N-70 is het nieuwe topmodel van Pioneer maar de duurste vd drie (ca. 1.400 euro)
en is het mooiste opgebouwd (dubbele afgeschermde voedingen/ 3 apparte accompartimenten)
en heeft mooie dubbele ESS-Sabre Dac,s aan boord en een koptelefoon uitgang.
In het blad Audio waren ze lyrisch over dit model, zowel over de geluidskwaliteit als over de bediening (apps)

Toch wil ik nog 1 opmerking maken over de gedane adviezen van anderen maar ook over mijn eigen advies,
want die is gewoon prut.

Gewoon kwestie van goed jouw vraag lezen:
- wil betere kwaliteit
- luister vooral naar spotify
- draait maar af en toe een CD-tje

Ik zou maar niet al teveel geld spenderen in hardware, want je luistert vooral naar MP3-kwaliteit.
Jouw huidige hardware is goed afgemeten naar je huidige luistergedrag.

Bovengenoemde oplossingen zijn pas interessant als je meer gaat streamen in normale CD-kwaliteit
en/of HI-res bestanden.   Wellicht als je al jouw muziek gaat rippen en afspelen v/e PC of Nas.

Ik zou het lekker zou laten (wat voor een audiofiel een haast onmogelijke opgave is, want die moeten altijd wat te smurfen hebben om hun audiofiele honger te stillen)

By the Way  ik zelf ben zeer gecharmeerd van de Pioneer N-70

AkTeVox

Citaat van: VANZOMERENG op januari 14, 2015, 09:28:44

Ik zou maar niet al teveel geld spenderen in hardware, want je luistert vooral naar MP3-kwaliteit.
Jouw huidige hardware is goed afgemeten naar je huidige luistergedrag.

x2   HB HB
@gerard: Zoals ik je eerder tot 2 keer toe via mail heb toegelicht.  :-P :-P
                Blijkbaar was je niet erg tevreden met ons antwoord.

Maurice

Citaat van: AkTeVox op januari 14, 2015, 19:30:46
x2   HB HB
@gerard: Zoals ik je eerder tot 2 keer toe via mail heb toegelicht.  :-P :-P
                Blijkbaar was je niet erg tevreden met ons antwoord.
x3
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

joep

Citaat van: Maurice op januari 14, 2015, 19:52:52
x3

Idem 5x. En dat voor iemand met slechts 1 post een hoop mailtjes. Had hij er wel bij mogen zeggen.
Hier houd het PM geheim dan ook op. Mijn verhaal:

Het bericht wat je werd gestuurd was:

Beste Joep,

Ik ben nieuw hier op het forum en volgens mij weet jij wel waar je over praat..... :yes:verstand van zaken zeg maar. Ik ben een leek op het gebied van audio dus wil graag jouw mening horen als je dat niet erg vindt natuurlijk.  notworthy

Mijn thuis situatie is als volgt: PM14S1 gekoppeld aan de Marantz SR6008 (power amp direct functie) daarnaast een Blu ray speler UD5007 waarmee ik cd's als blu ray's mee beluisterd. Als speakers heb ik de Pro Ac D18 staan.

Nu zit ik mij zelf af te vragen, zijn er nog verbeteringen mogelijk in mijn set up? Wat zou jij als eerste vervangen van de drie apparaten? Ik luister veel muziek dmv spotify en vroeg me af als ik de SR-6008 zou vervangen door een goede voorversterker van Marantz dat geluidsverbetering zou opleveren ondanks hij gekoppeld staat aan de PM14S1,of maakt dit niets uit omdat de front speakers dan worden aangestuurd door de PM14S1?
Of moet ik de PM14S1 vervangen door de PM11S3? Zou dit veel resultaat opleveren? Of moet ik een kwalitatieve CD speler kopen, bijvoorbeeld een SA14S1? Welke optie van de drie zou jij als eerste doorvoeren?

Ik ben erg benieuwd naar je antwoord.
Alvast Hartelijk dank hiervoor.

Mvg

Gerard van der Bok

_____________________________________________________________________________________________

Mijn antwoord: No.1

Hi Gerard.

Eigenlijk moet je je afvragen waar jouw voorliefde naar uitgaat. Je spreekt veel over het "geluid" dus neem ik aan dat dat voor jou belangrijk is. Ik zou er twee losse systemen van maken. Aan de ene kant de SR en de UD voor het surround gebeuren en aan de andere kant een stereo set welke volgens mij voor jou steeds belangrijker zal worden. De SR/UD die je nu hebt is prima en behoefd geen verbetering. De stereo zou ik eens beluisteren met een SA-14 cd-speler erop. Vraag aan een handelaar of je hem een paar dagen op proef mag. En ga dan schakelen tussen de SA en UD op jouw PM-14. Dus geen SR eraan koppelen. Hoor je echt een positief verschil ga dan voor de SA-14. Je hebt dan twee losse sets welke je ook los kunt verkopen als je er op uitgekeken bent.
Misschien kom je dan wel in een situatie waarbij je stekkers zult moeten versteken van de boxen. Dat kan ik hier niet beoordelen.
Ik denk dat het hele surround gebeuren aan het afzwakken is. Een mooie tv geeft al vaak goed geluid eventueel met een Sonos playbar maar dat is vaak geen noodzaak. In dat geval zou je de SR in de verkoop kunnen doen. Zelf heb ik zo'n 300 dvd's welke ik nooit meer draai. Als ik een dvd wil zien huur ik hen via de kabel. Ook heb ik een Apple-TV voor de huur van films. Je bent dan een stuk goedkoper dan zelf dvd's kopen en een stuk flexibeler. Ik denk dat de dvd zijn langste tijd heeft gehad en je kunt voor 60 euro een eenvoudige dvd-speler kopen voor het geval dat. Dus kun je je SR-UD in de verkoop doen. Toch zeker de SR, de UD kun je blijven gebruiken als die niet genoeg opbrengt.
Verkoop je ze beide dan kun je met de opbrengst naar een PM-11s3 kijken. Die is wel beter dan de PM-14. Het verschil tussen een SA-14 en een SA11s4 zal minder zijn.

Zo toch een heel stuk geworden. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Heb je nog vragen laat het dan maar weten. Ga je tot aankoop over dan laat ik jou wel weten waar je e.e.a. moet kopen.

Groeten Joep.

P.S.

Ik heb voor dezelfde vraag gestaan en heb nu een voor/eind versterker, een cd-speler en 2 boxen om naar cd muziek te luisteren. Voor radio luisteren en Spotify heb ik 3 Sonos 1 boxen staan. Ik hou het graag simpel maar kwalitatief wel goed.

_____________________________________________________________________________________________

Hallo Joep,

Hartelijk dank voor je uitleg! Wordt zeer gewaardeerd.

Ik zit nu met de vraag of ik een PM 11S3 gaat aanschaffen of een goede cd speler zoals de sa14S1.
Het probleem is dat ik op het moment veel gebruikt maakt van Spotify waardoor ik de sr niet kan wegdoen.
De ud wegdoen zou ik kunnen overwegen, alleen ik zo nu en dan eens een filmpje wat inderdaad ook via apple TV bekeken kan worden of het downloaden van een film behoort ook nog tot de mogelijkheden.

Ik denk dat de keuze gaat vallen op een goede cd speler met goede DAC. Zegt het merk Cyrus je iets, vast wel.....de Cyrus cdi speler wordt zeer gewaardeerd bij what's HIFI etc, goede reviews over te vinden, maar nogmaals, ik zou het liefst alles van Marantz hebben. Ik heb de PM14S1 bij H&C gekocht (Marcel) voor een mooie prijs. Nogmaals bedankt. PS. Zou het enorm leuk vinden om eens ergens te kunnen vergelijken met wat ik heb staan, of dat mensen eens bij mij komen luisteren om zo ideeën op te doen.

Mvg

Gerard

Mijn antwoord: No.2

Een PM 11s3 aanschaffen en een cd speler SA-14s1 is een goed plan. Ik zou eerst voor de SA-14s1 gaan.
Dan kun je een Sonos connect digitaal op de dac ingang van de SA-14 aansluiten en heb je Spotify via de SA naar de PM. En kun je de SR dumpen. H&C is een goed plek om je Marantz spullen te kopen. Naar Cyrus zou ik niet kijken daar het i.d.d. fijn is versterker en cd speler van één merk te hebben. I.p.v. de Sonos kun je ook kijken naar een NA van Marantz. De toekomst zal voor velen eerder een PM met een NA worden. Alleen nu nog even niet voor mij daar ik het fijn blijf vinden een cd-plaatje te draaien. Ik hoor wel wat jouw beslissing gaat worden.

Groeten Joep.

Hartelijk dank Joep voor je waardevolle informative, ik zal eens kijken of dat ik binnenkort een SA14S1 ga aanschaffen. En natuurlijk de Sonos connect niet te vergeten.  pompom
Een cdtje luisteren geeft mij ook nog steeds de voorkeur dus die cd speler moet er komen! Een NA is ook een optie maar ben benieuwd waar jullie je HQ muziek vandaan halen zodat ik alles kan gaan streamen. Spotify heft die mogelijkheid niet en Qobuz heft een beperkt aanbod aan muziek.

Ik ben wederom benieuwd naar je antwoord en hoop dat ik ook in aanmerking kan komen voor de M&G ontmoetingen.

Mvg

Gerard van der Bok

Mijn antwoord: No.3

Op een Sonos connect kun je een NAS aansluiten.

https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/79/~/using-a-nas-with-sonos

De muziek rip je op jouw PC, jouw cd's, cd's van vrienden of kopen op iTunes etc. etc.
En zet je op een losse HD. En dan aansturen op een iPadje o.i.d.
Ik heb die Sonos 1 omdat de vrouw gemakkelijk muziek wil kunnen aan en afzetten zodat ze niet de stereo moet opstarten. De Sonos 1 staan in de kamer (2x) en in de keuken (1x). Zo heeft zij overal gemakkelijk toegang tot muziek. Ook kun je de digitale uitgang van je TV aansluiten op de DAC ingang van de SA-14s1. Dan heb je geen Sonos nodig maar is de radio zenderkeuze beperkt. Ik hen de Sonos helemaal los staan van de stereo.

Succes, joep.

M&G hou ik zeer zelden, zo 1 maal in de 4 a 5 jaar. Lo komt vaak op bezoek maar dat is dan ook al.

Hallo Joep,

Wederom bedankt voor je reactie, de sonos connect ga ik zeker bekijken. Misschien eerst een losse DAC tussen de ud en de pm. Kijken of ik dan winst behaal ipv gelijk een sa 14s1 te kopen. Ook een idee toch? Het streamen ga ik ook serieus overwegen. Jammer dat Spotify geen HQ muziek aanbiedt, wellicht komt dat nog. Jammer dat er weinig opkomst is betreft de M&G dagen. Zou graag eens in gesprek gaan met iemand die echt weet waar die over praat. HLP.

Mvg
Gerard

Mijn antwoord: No.4

Een goede DAC gaat je meer kosten dan een SA-14.

Hallo Joep,

Hier ben ik weer even, ik wil graag weten hoe jij over het volgende denkt.

Ik ben aan het overwegen om toch iets aan te gaan passen dmv andere versterker of cd speler of wellicht een Marantz HD-DAC1.
Ik luister veel muziek via Spotify, soms een cdtje maar dat gebeurd niet zo vaak, hoewel dit vaak tot een betere kwaliteit muziek leidt.

Er zijn een aantal opties mogelijk:

1) Andere versterker aanschaffen PM-11S3, heeft verder niks met Spotify opzich te maken qua verbetering van het geluid denk ik. Het geluid in het algemeen zal wellicht beter zijn.

2) SA14 aanschaffen icm een sonos connect, loopt het geluid via de DAC van de SA14S1

3) Marantz HD-DAC1 met Sonos connect

4) Marantz NA8005, heb geen idee wat de kwaliteit van de DAC is

Mijn doel is om het geluid via Spotify te verbeteren omdat ik daar veel gebruik van maak, misschein door een andere DAC dan die in de SR 6008 zit, optie Marantz NA-11S1 is er niet op het moment.

Voor welke optie zou jij gaan als ik dat mag vragen?

Ik ben erg nieuwsgierig wat jou bevindingen zijn.

Alvast hartelijk dank weer.

Mvg

Gerard

Mijn antwoord: no.5

Zou eerst een  Sonos connect kopen en die rechtstreeks op de PM-14 zetten. Luisteren hoe het geluid is en hoe Spotify daar op werkt. Misschien ben je al dit tevreden. 2e hands blijven die dingen ook goed hun waarde behouden.
En als je daar uit bent verder kijken.

Gr. J.

xander32

joep

Citaat van: joep op januari 14, 2015, 07:37:04
Dan is dit de beste oplossing:

2) SA14 aanschaffen icm een sonos connect, loopt het geluid via de DAC van de SA14S1.

Zoals ik al zei.