Aanschaf Marantz MM7055 verstandig? (+ voorstellen)

Gestart door the_basser, januari 08, 2015, 20:21:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

the_basser

Goedenavond allen,

Laat ik beginnen met mij voor te stellen. Ik ben Bas uit het mooie Limburg. Zo'n 15 maanden geleden heb ik mijn eerste onwetende stapje in de hifi-wereld gezet. Ik kan het me bijna niet meer voorstellen, maar zo'n 15 maanden geleden luisterde ik muziek met een stel Creative computerboxen of een Logitec sounddock... ouch.

Uiteindelijk vond ik het tijd voor een stel nieuwe "boxen" en heb eerst via Marktplaats een receiver op de kop getikt om oude "vintage" speakers van mijn ouders te testen. De receiver werd uiteindelijk de Onkyo TX-NR609 voor ik geloof 50,-. Niet eens een verkeerde deal. De vintage speaker klonken vreselijk en de weg was geplaveid om op zoek te gaan naar goede speakers. De eerste winkel adviseerde me dat ik moest gaan voor zuilspeakers. Want grote klankkast is beter dan van die kleine doorontwikkelde Bose speakers welke er stonden. Dat verwerkt hebbende kwam ik na internet research bij het merk B&W en wilde deze voorluisteren. Dit bracht mij bij een audio speciaalzaak in Meerssen waar ik uitstekend werd geholpen. Ik mocht van thuis muziek meenemen en hij zou de B&W en nog andere speakers klaarzetten voor me. Kom om 14.30 uur maar terug zei hij. Ben je 29 en heb je dat schoolreisjes gevoel weer te pakken... Yes!

Na lang luisteren heb ik gekozen voor de twee zuilen van de Dali Senzor 5. B&W vond ik lekkerder klinken bij rock bijvoorbeeld en de Dali's weer lekkerder bij elektronische muziek. Ik hoorde meer detail bij de Dali's. Uiteindelijk gaf ook het uiterlijk de doorslag. De Dali's zijn wat verfijnder en staan stukken mooier in de woonkamer.




Nu weet ik vanaf het begin dat die Onkyo niet de juiste keuze is voor mijn Dali's en ik sta nu zo'n beetje op het punt hier wat aan te gaan doen. En daar komen jullie in beeld  :wink:

Ik heb me georiënteerd op een versterker en niet op een receiver om de beste geluidskwaliteit te hebben. Als ik me juist heb ingelezen kan ik de Onkyo ernaast gebruiken en pre-ampen. Voor films etc. vind ik de Onkyo prima.

Nu wil ik dus de Marantz MM7055 gaan aanschaffen. Allereerst aan jullie de vraag. Goede keuze?

Verder wil het feit dat ik nogal veel gebruik maak van  AppleTV 3. Bijvoorbeeld Spotify en af en toe een concert dat op Youtube staat. I know, slechte bron  :-D

Echter heeft de Marantz MM7055 geen optical ingang en ik was eigenlijk van plan om vanuit de AppleTV via de optical out de muziek rechtstreeks naar de Marantz MM7055 te zenden en via hdmi het beeld naar de Onkyo receiver.

Om dit op te lossen zal ik dus een DAC nodig hebben. Werkt dit of gaat dit ten koste van de geluidskwaliteit?
Vooral ben ik dan benieuwd of dit gaat werken? Tevens is er ervaring met de Marantz MM7055?

Voor mensen die verder geïnteresseerd zijn welke muziek ik graag uit de Dali's laat knallen:
http://www.last.fm/user/the_basser

Thanks alvast!



AkTeVox

Ik heb de MM7055 in combi met B&W683 speakers. De eindbak doet wat hij moet doen, niet meer niet minder. Bij hogere geluidsvolumes kan de interne ventilator snel irriterend werken. 

Cornelis1921

Hallo Bas, alleerst van harte welkom hier. hello pompom

Mooie speakers! Maar waarom zou een Onkyo receiver daarbij een verkeerde keuze zijn? stupid

Ik denk zelf van niet, al is dit het Marantzforum. :-D :wink:

Groetjes,

Cor. byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

the_basser

Citaat van: AkTeVox op januari 08, 2015, 22:08:28
Ik heb de MM7055 in combi met B&W683 speakers. De eindbak doet wat hij moet doen, niet meer niet minder. Bij hogere geluidsvolumes kan de interne ventilator snel irriterend werken.

Op wat voor manier hoor je dat dan? Ik las in reviews dat hij juist niet snel opwarmt. Heb je alle 5 de kanalen volle bak aan het blazen dan?

the_basser

Citaat van: Cornelis1921 op januari 08, 2015, 22:12:49

Mooie speakers! Maar waarom zou een Onkyo receiver daarbij een verkeerde keuze zijn? stupid


Ik heb het gevoel dat ik niet alles uit de speakers haal met deze receiver.

QuattroNL

Zeker in stereo zal je grote stappen kunnen maken met een aparte stereo versterker.
Daar heb je echter iets meer voor nodig dan alleen een eindversterker (want dat is de MM).
Weet dat de 'sound' wordt bepaald door de voorversterker, dus simpelweg een eindversterker zoals de MM  aansluiten op je Onkyo veranderd niks aan je sound. Hooguit wat meer controle als je speakers erg gevoelig zijn of als je hard draait.

Het mooist is een stereo amp met ht passthrough (bij Marantz heet dit 'power amp direct').
Stereobronnen sluit je aan op de stereoamp zodat dat super zal klinken in stereo. De voorversterker in een stereo amp is beduidend beter dan die in een surround receiver.
Surround loopt dan via de Onkyo, waarbij de fronts aangestuurd worden door de stereo amp. Die stereo amp heeft een p.amp direct knopje zodat ie als eindversterker gaat fungeren.
Voordeel voor je Onkyo is ook dat ie z'n vermogen alleen nog maar hoeft te verdelen tussen de beide surround- en centerspeaker.
Volg je 'm nog? ;)

Om bij Marantz te blijven: vanaf de PM7003 zit deze power amp direct functie op de stereo amp's.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

WilliamB

Welkom hier, mooie SET  notworthy
Kan je de vloerstaanders niet wat meer naar voren plaatsen, dus iets meer ruimte geven ?
Ik denk dat dit ten goede komt van het geluid. :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

Citaat van: QuattroNL op januari 08, 2015, 22:31:09
Zeker in stereo zal je grote stappen kunnen maken met een aparte stereo versterker.
Daar heb je echter iets meer voor nodig dan alleen een eindversterker (want dat is de MM).
Weet dat de 'sound' wordt bepaald door de voorversterker, dus simpelweg een eindversterker zoals de MM  aansluiten op je Onkyo veranderd niks aan je sound. Hooguit wat meer controle als je speakers erg gevoelig zijn of als je hard draait.

Het mooist is een stereo amp met ht passthrough (bij Marantz heet dit 'power amp direct').
Stereobronnen sluit je aan op de stereoamp zodat dat super zal klinken in stereo. De voorversterker in een stereo amp is beduidend beter dan die in een surround receiver.
Surround loopt dan via de Onkyo, waarbij de fronts aangestuurd worden door de stereo amp. Die stereo amp heeft een p.amp direct knopje zodat ie als eindversterker gaat fungeren.
Voordeel voor je Onkyo is ook dat ie z'n vermogen alleen nog maar hoeft te verdelen tussen de beide surround- en centerspeaker.
Volg je 'm nog? ;)

Om bij Marantz te blijven: vanaf de PM7003 zit deze power amp direct functie op de stereo amp's.
:gp: notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

the_basser

Citaat van: QuattroNL op januari 08, 2015, 22:31:09
Zeker in stereo zal je grote stappen kunnen maken met een aparte stereo versterker.
Daar heb je echter iets meer voor nodig dan alleen een eindversterker (want dat is de MM).
Weet dat de 'sound' wordt bepaald door de voorversterker, dus simpelweg een eindversterker zoals de MM  aansluiten op je Onkyo veranderd niks aan je sound. Hooguit wat meer controle als je speakers erg gevoelig zijn of als je hard draait.

Het mooist is een stereo amp met ht passthrough (bij Marantz heet dit 'power amp direct').
Stereobronnen sluit je aan op de stereoamp zodat dat super zal klinken in stereo. De voorversterker in een stereo amp is beduidend beter dan die in een surround receiver.
Surround loopt dan via de Onkyo, waarbij de fronts aangestuurd worden door de stereo amp. Die stereo amp heeft een p.amp direct knopje zodat ie als eindversterker gaat fungeren.
Voordeel voor je Onkyo is ook dat ie z'n vermogen alleen nog maar hoeft te verdelen tussen de beide surround- en centerspeaker.
Volg je 'm nog? ;)

Om bij Marantz te blijven: vanaf de PM7003 zit deze power amp direct functie op de stereo amp's.

Hier kan ik wat mee! Ik heb weer wat huiswerk te doen zie ik   :-D Gelukkig kan ik je volgen. Ben me meteen even gaan inlezen op eindversterkers en inderdaad ik zal iets uit die serie moeten nemen.

Overigens heb ik geen surround, gewoon deze twee Dali speakers. De video/tv/film wat ik kijk loopt wel allemaal via HDMI en daar wil ik de Onkyo voor blijven gebruiken.

Kun je bij een tweekanaals alleen de twee speakers die ik heb aansluiten dus, een subwoofer erbij bijv. kan niet. Of komen we dan sowieso uit op de door jouw bovengenoemde constructie waarbij ik de Onkyo ook blijf gebruiken en de Marantz de speakers laat driven?

the_basser

Citaat van: WilliamB op januari 08, 2015, 22:35:09
Welkom hier, mooie SET  notworthy
Kan je de vloerstaanders niet wat meer naar voren plaatsen, dus iets meer ruimte geven ?
Ik denk dat dit ten goede komt van het geluid. :yes:

Dankjewel :D

In eerste instantie stonden ze naast elkaar in de woonkamer. Nu zo geplaatst zodat de geluidsgolven elkaar meer raken. Gordijnen opgehangen, een extra mat. Geluid is veel beter dan eerst zo. Maar ik zal ook eens kijken of ik ze wat meer naar voren kan schuiven ;-)

QuattroNL

Citaat van: the_basser op januari 08, 2015, 23:05:27
Overigens heb ik geen surround, gewoon deze twee Dali speakers. De video/tv/film wat ik kijk loopt wel allemaal via HDMI en daar wil ik de Onkyo voor blijven gebruiken.
Ah ok. Maakt qua aansluiten verder weinig uit.

CiteerKun je bij een tweekanaals alleen de twee speakers die ik heb aansluiten dus, een subwoofer erbij bijv. kan niet. Of komen we dan sowieso uit op de door jouw bovengenoemde constructie waarbij ik de Onkyo ook blijf gebruiken en de Marantz de speakers laat driven?
Op een PM7003 zit ook een pre-out dus daar kan een sub op aangesloten worden.
Echter: deze pre-outs werken niet als je de amp in p.amp direct modus schakelt. Dus is de sub niet te gebruiken met surround. Zet je de sub op de Onkyo dan kan je 'm niet gebruiken in stereo.
Wil je beiden dan heb je een sub nodig met een low-level en high-level input. Ik ben daar ook nog naar op zoek  :-P
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Frits Denon

Voor de sub kan ik een Rel adviseren. Heb er zelf 2, zie mijn onderschrift. Echt de moeite en het geld waard als je op MP kijkt en een goede kunt vinden.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

AkTeVox

Citaat van: the_basser op januari 08, 2015, 22:17:45
Op wat voor manier hoor je dat dan? Ik las in reviews dat hij juist niet snel opwarmt. Heb je alle 5 de kanalen volle bak aan het blazen dan?

Neen hoor maar power hongerige B&W 683's. Bij HT heeft de fan nog nooit gedraaid maar bij stereo gaat de MM heel snel zweten.  :wink: 

arjan1312

@ the_basser,


Even voor mijn beeldvorming (of ik lees er over heen): je hebt twee luidsprekers en dat blijven er twee en je gaat een vijfkanaalsversterker kopen?

Arjan
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

QuattroNL

Citaat van: arjan1312 op januari 09, 2015, 21:48:16
@ the_basser,


Even voor mijn beeldvorming (of ik lees er over heen): je hebt twee luidsprekers en dat blijven er twee en je gaat een vijfkanaalsversterker kopen?

Arjan
Zoals ik het lees klopt dit, vanwege de HDMI aansluitingen (klinkt logisch als je tv er bijv. te weinig heeft).
Correct me if I'm wrong  clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB