Goedenavond allen,
Laat ik beginnen met mij voor te stellen. Ik ben Bas uit het mooie Limburg. Zo'n 15 maanden geleden heb ik mijn eerste onwetende stapje in de hifi-wereld gezet. Ik kan het me bijna niet meer voorstellen, maar zo'n 15 maanden geleden luisterde ik muziek met een stel Creative computerboxen of een Logitec sounddock... ouch.
Uiteindelijk vond ik het tijd voor een stel nieuwe "boxen" en heb eerst via Marktplaats een receiver op de kop getikt om oude "vintage" speakers van mijn ouders te testen. De receiver werd uiteindelijk de Onkyo TX-NR609 voor ik geloof 50,-. Niet eens een verkeerde deal. De vintage speaker klonken vreselijk en de weg was geplaveid om op zoek te gaan naar goede speakers. De eerste winkel adviseerde me dat ik moest gaan voor zuilspeakers. Want grote klankkast is beter dan van die kleine doorontwikkelde Bose speakers welke er stonden. Dat verwerkt hebbende kwam ik na internet research bij het merk B&W en wilde deze voorluisteren. Dit bracht mij bij een audio speciaalzaak in Meerssen waar ik uitstekend werd geholpen. Ik mocht van thuis muziek meenemen en hij zou de B&W en nog andere speakers klaarzetten voor me. Kom om 14.30 uur maar terug zei hij. Ben je 29 en heb je dat schoolreisjes gevoel weer te pakken... Yes!
Na lang luisteren heb ik gekozen voor de twee zuilen van de Dali Senzor 5. B&W vond ik lekkerder klinken bij rock bijvoorbeeld en de Dali's weer lekkerder bij elektronische muziek. Ik hoorde meer detail bij de Dali's. Uiteindelijk gaf ook het uiterlijk de doorslag. De Dali's zijn wat verfijnder en staan stukken mooier in de woonkamer.
Nu weet ik vanaf het begin dat die Onkyo niet de juiste keuze is voor mijn Dali's en ik sta nu zo'n beetje op het punt hier wat aan te gaan doen. En daar komen jullie in beeld
Ik heb me georiënteerd op een versterker en niet op een receiver om de beste geluidskwaliteit te hebben. Als ik me juist heb ingelezen kan ik de Onkyo ernaast gebruiken en pre-ampen. Voor films etc. vind ik de Onkyo prima.
Nu wil ik dus de Marantz MM7055 gaan aanschaffen. Allereerst aan jullie de vraag. Goede keuze?
Verder wil het feit dat ik nogal veel gebruik maak van AppleTV 3. Bijvoorbeeld Spotify en af en toe een concert dat op Youtube staat. I know, slechte bron
Echter heeft de Marantz MM7055 geen optical ingang en ik was eigenlijk van plan om vanuit de AppleTV via de optical out de muziek rechtstreeks naar de Marantz MM7055 te zenden en via hdmi het beeld naar de Onkyo receiver.
Om dit op te lossen zal ik dus een DAC nodig hebben. Werkt dit of gaat dit ten koste van de geluidskwaliteit?
Vooral ben ik dan benieuwd of dit gaat werken? Tevens is er ervaring met de Marantz MM7055?
Voor mensen die verder geïnteresseerd zijn welke muziek ik graag uit de Dali's laat knallen:
http://www.last.fm/user/the_basserThanks alvast!