Leer jazz muziek ontdekken en te verkennen!

Gestart door Maurice, december 16, 2014, 23:41:09

Vorige topic - Volgende topic

Maurice

Misschien zijn jullie niet allemaal bekend met jazz muziek en de vele stromingen erin, maar zouden jullie er best wat meer van willen weten.
Hiervoor is een MOOC (mass online open course) via EDx te doen. Ik heb deze zelf afgelopen jaar gedaan en moet zeggen dat deze best goed in elkaar zit. Je leert verschillende onderscheidende vormen van jazz te herkennen, de verschillende stromingen en kenmerkende muzikanten. Is ook gewoon erg leuk om te doen, ook al vind je jazz niet persé erg leuk.

Deze online cursus begint 20 januari weer en kun je in je eigen tijd, op voor jou geschikte momenten doen. Het is wel engelstalig maar het kost je behalve tijd verder niets. Inschatting is dat je 10 weken lang ca 3 uur/week er aan besteed.
Zie: https://www.edx.org/course/jazz-appreciation-utaustinx-ut-8-02x#.VJCzjHtpm5k

Wat mij betreft een aanrader!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Cornelis1921

Bedankt Maurice, ga ik waarschijnlijk doen, lijkt mij erg interessant en bovendien ook erg leuk. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maurice

Citaat van: Cornelis1921 op december 17, 2014, 06:21:11
Bedankt Maurice, ga ik waarschijnlijk doen, lijkt mij erg interessant en bovendien ook erg leuk. notworthy
Zeker doen Cor, je leert echt op een andere manier naar jazz kijken en luisteren. De cursus is ook erg interactief en met veel muziek.
Rev. Maurice

LeCram

Lijkt me inderdaad leuk om eens te doen, zelf luister ik graag/veel naar smooth jazz.

Gr. Marcel
Accuphase E-280 | Auralic Vega S1 + S1 voeding | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

Maurice

Citaat van: LeCram op december 17, 2014, 13:46:01
Lijkt me inderdaad leuk om eens te doen, zelf luister ik graag/veel naar smooth jazz.

Gr. Marcel
In de cursus gaan ze meer op de basis stijlen in, conform de verschillende kenmerkende tijdperken in de jazz. Maar je zult zeker kenmerken leren die de smooth voornamelijk gebruikt.
Door deze cursus ben ik free jazz en cool jazz meer gaan waarderen (bebop luisterde ik).
Rev. Maurice

Paul

Dan komt het met Krall en Barber hier ook weer goed, leer ontdekken en waarderen.  hello
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

DelPiero

Leuke tip ga ik eens doen! Ben geïnteresseerd in jazz maar heb mijn smaak nog niet ontdekt. Vind t soms erg mooi en soms irritant. Misschien ontdek ik op deze manier wel waarom haha
SR 7005
Synology 212+ (of was het j?)
B&W DM 604 S3
B&W LCR S3
B&W CC6
WD Live TV
PS3 / PS4
Kabels: ja anders hoor je niks

renes59

Citaat van: Paul op december 17, 2014, 17:07:59
Dan komt het met Krall en Barber hier ook weer goed, leer ontdekken en waarderen.  hello
Dit boek aanschaffen en je bent al een heel eind op weg, zoeken op YT en er gaat een nieuwe wereld open.

In dit boek komen de namen Krall en Barber gelukkig niet voor, voor deze liftmuziek die de dames maken kun je terecht op YT.
Hier alvast 2 grootheden van de bebop.

http://youtu.be/0oZNrcF14Dg
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maurice

Coleman kan ik ook wel waarderen. Komt ook in de cursus voorbij trouwens, net als alle grootheden.
Rev. Maurice

renes59

renes59

renes59

Maurice

René, alle grootheden waarvan je voorbeelden laat zien komen ook daadwerkelijk uitgebreid in de cursus voorbij.
Wat erg mooi aan deze cursus is, is dat er wordt gewerkt met een Cerego interactief systeem, waarbij je getrained wordt om deze kunstenaars te onderscheiden op basis van hun kenmerken en instrumenten. Dus ook de muziekstijl herkennen.
Er komen nog meer grootheden voorbij, maar die zal ik zelf niet verklappen, dus kom maar op!
Rev. Maurice

Maurice

Citaat van: DelPiero op december 21, 2014, 08:32:37
Leuke tip ga ik eens doen! Ben geïnteresseerd in jazz maar heb mijn smaak nog niet ontdekt. Vind t soms erg mooi en soms irritant. Misschien ontdek ik op deze manier wel waarom haha
Ik denk dat je dat zeker zult gaan ontdekken!
Er zijn zoveel verschillende stijlen en smaken in jazz, dat er voor iedereen haast wel iets is. Wat je zeker zult leren is waar jazz vandaan komt, en hoe je de jazz muziek moet "lezen". Dat levert al een stuk begrip op, ongeacht of je het mooi vind of niet.
Vind je bepaalde (basis) stijlen of artiesten of instrumenten wel mooi, dan kun je vandaar uit verder verkennen!
Rev. Maurice