Technics SL1200 VS. Pro-Ject, Rega

Gestart door hassant, november 25, 2014, 17:47:56

Vorige topic - Volgende topic

hassant

Geachte forumleden,

Inmiddels sta ik op het punt om een nieuwe platenspeler aan te schaffen. Nu heb ik me laten vertellen dat de legendarische Technics SL1200/1210 MK2 menig platenspeler uit dezelfde prijsklasse makkelijk aankan. De Technics zou dus een betere platenspeler zijn dan de modellen van Pro-Ject en Rega in dezelfde prijsklasse.

Zijn er leden die dit kunnen onderbouwen? Zou ik dus voor een Technics (€599,00 of +/- €400,00 via MP) moeten gaan of voor een Pro-Ject/Rega uit de zelfde prijsklasse? Van Rega heb ik de RP1 + Performance Pack (€450,00) op het oog. En van Pro-Ject heb ik zojuist de nieuwe RPM1 Carbon voorbij zien komen. De RPM 1 komt standaard met een Ortofon 2M Red element, maar deze wil ik dan gelijk upgraden naar een Ortofon 2M Blue (325,00 Pond + kosten Ortofon 2M Blue) Laatst genoemde ligt volgens mij nog niet in Nederlandse winkels maar zal spoedig geleverd worden.

Ben benieuwd naar jullie advies!

PS: Ga de platenspeler dus niet gebruiken als dj-tafel maar alleen om thuis platen af te draaien.
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

pameijer

Grappig, als ik geld genoeg over heb voor een nieuwe platenspeler is dit ook mijn dilemma. Geen idee welke beter klinkt, maar ik denk dat je van beide flink van je platen kunt genieten.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

renes59

Ik zou persoonlijk voor een Thorens TD160 gaan met een mooi Ortofon of Denon element erin. Een TD160 is 2e hands niet duur, blijft er meer over voor een mooi element.
Een kennis van mij heeft een Project draaitafel, vind dat toch een beetje Mickey Mouse.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Paul0106

Ik heb een pro-ject Carbon. Ik vind het een prettige speler die meer dan voldoet voor mij. Ik heb op bijv. tweakers ook gelezen dat ze daar erg Thorens minder zijn. Het zal ook best een hele goede speler zijn. Ik ben uiteindeljk toch voor de Pro-ject gegaan omdat ik het model erg mooi vind en toch op een zichtbare plek in de kamer staat. Van de Thorens ben ik kwa uiterlijk minder gecharmeerd, maar dat is natuurlijk puur persoonlijke smaak.
Wat ook voor mij mee woog is dat ik zelf geen zin had in de euvels en bijbehorend onderhoud. die de oudere modellen met zich mee brengen. Als je dit er voor over hebt heb je vast en zeker een hele goede tafel aan een Thorens of Technicus.

Rega is volgens mij vrij gelijk aan de project al heeft de project standaard al een goed element.

hassant

Bedankt voor de reacties!

Micky Mouse achtig is de RPM lijn van Pro-Ject inderdaad. Rond hoofdje en twee oren erop. Heb daar geen bezwaar tegen, als i maar lekker speelt en klinkt!

De Thorens heb ik ook voorbij zien komen en over gelezen. Vind het wel belangrijk dat de speler ook mooi oogt, de ouderwetse look van de Thorens spreekt me minder aan. Zal dus geen Thorens worden.

Mijn gevoel zegt dat ik uiteindelijk blijer zal zijn met een Pro-Ject of Rega. De Technocs tafel zal ik dus uit m'n hoofd moeten halen. Ik hoop dat er nog een forumlid is die meer ervaring heeft op het gebied van platenspelers en me weet te overtuigen wat te doen. Technics... Of juist niet!
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

Cornelis1921

Inderdaad, over smaak valt nooit te twisten. nonono
I.i.g. geluk en succes bij de uiteindelijke aanschaf van de TT naar keuze. notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

100%Marantz

Zal toch een commentaartje plaatsen over de SL 1200mKII

Ik heb er zelf 2 sinds 1986 ongeveer, heb er 10 jaar als DJ mee gedraaid en vandaag gebruik ik ze om nog wat platen te draaien in de woonkamer. Ik heb er nooit iets aan gedaan en ze spelen nog steeds als de eerste dag. Zeer robust, zeer stabiel en mooi en nog steeds modern design.

Ik heb er een nieuw element opgezet en ze klinken zeer mooi.
Is natuurlijk niet automaat of halfautomaat, volledig manueel.

Zoals je kan lezen vind ik dit een referentie aan een betaalbare prijs.

Het element dat je gaat kiezen zal zeer sterk het geluid beïnvloeden.

Mooie speler.

iOS
marantz, what else?

hassant

Bedankt voor tips iedereen!

Ik heb vandaag m'n nieuwe platenspeler opgehaald.

Het is uiteindelijk een Pro-Ject Debut Esprit Carbon (DC) met een Ortofon 2M Red in het wit geworden...

Greetz!

jrm

renes59

Veel draai plezier, mooie speler en element.

neoguri

Citaat van: hassant op december 04, 2014, 19:32:22
Ik heb vandaag m'n nieuwe platenspeler opgehaald.

Het is uiteindelijk een Pro-Ject Debut Esprit Carbon (DC) met een Ortofon 2M Red in het wit geworden...

Zit en klinkt vast schitterend. Als de naald van de Red opgedraaid is kan je die vervangen door een 2M Blue naald (dus je hoeft niet een hele element te kopen, scheelt een paar tientjes). Wat ik gelezen heb, moet die toch wel wat mooier klinken.

Zelf heb ik een Red in mijn Dual 505, die niet vaak draait. En in mijn Technisch SL 1200 zit een Denon element. Eigenlijk klinken beiden gewoon goed.

hassant

Citaat van: neoguri op december 04, 2014, 20:46:46
Zit en klinkt vast schitterend. Als de naald van de Red opgedraaid is kan je die vervangen door een 2M Blue naald (dus je hoeft niet een hele element te kopen, scheelt een paar tientjes). Wat ik gelezen heb, moet die toch wel wat mooier klinken.

Zelf heb ik een Red in mijn Dual 505, die niet vaak draait. En in mijn Technisch SL 1200 zit een Denon element. Eigenlijk klinken beiden gewoon goed.

Is een hele mooie DT waar ik echt heel blij mee ben! Ik hoor wel dat de tafel nog ingespeeld moet worden. Af en toe komt er wat los (geluid), maar hoe hij nu zo recht uit de doos al draait is echt een super verbetering in vergelijking met m'n oude tafel (Denon DP29F). Ga er ongetwijfeld flink van genieten.

Ik heb in de winkel al gehoord dat de upgrade naar de 2M Blue naald mogelijk is en dat deze €130,00 kost. Ik ga nu nog lekker genieten van m'n 2M Red, maar in de toekomst zal er zeker een Blue naald in geplaatst worden.

Het bijvoegen van de foto's is helaas niet gelukt ivm het maximale bestandsformaat dat fors overschreden werd. Daarom nu een linkje naar mijn dropbox om de foto's toch met jullie te kunnen delen.

https://www.dropbox.com/sh/6z0kfjb0bari676/AADSUIha09vZ_qgSROQ9jHzpa?dl=0

Gr. Tariq

Niber

Ziet er erg goed uit!

Heb hetzelfde element (alleen dan op de "Mickey Mouse").
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

hassant

Citaat van: Niber op december 07, 2014, 12:04:45
Ziet er erg goed uit!

Heb hetzelfde element (alleen dan op de "Mickey Mouse").

Thnx @ Niber! Heb ook naar Mickey Mouse gekeken in de winkel. Ben toch voor de nieuwe uitvoering van de Debut Carbon gegaan. Onder andere de nieuwe stroomtoevoer en het acryle plateau waren doorslaggevend.

Weet jij nog of je tafel ingespeeld moest worden? En zo ja, hoe lang heeft dit geduurd? Zo rechtstreeks uit de doos vond ik het laag (laag/mid) namelijk behoorlijk tegenvallen. Platen die goed ken klonken zeer iel en dunnetjes. Ik gebruik 'm op de phono van m'n PM7004 met source direct aan. Ik ben nu al een paar dagen verder en hij begint wel steeds beter te klinken. Maaaaaar... We zijn er nog niet helemaal  violent1