Hallo allemaal.
Na een aantal jaren een Philips fr931 audio reciever uit de 90's te hebben gehad (gratis gekregen), vond ik het hoog tijd om de boel eens ernstig te upgraden. Na veel uitzoekwerk, kijken wat ik nou echt wil, reviews lezen enz, ben ik uitgekomen op de Marantz PM8005. Die staat nu in huis. Maar het geluid valt soms tegen en ik geloof nooit dat dat aan de Marantz kan liggen.
Hoe het aangesloten is:
CD speler - analoog - Marantz: Dat klinkt veel beter dan ik had.
TV - analoog - Marantz: Klinkt veel slechter. Stemmen klinken schel (vooral s- en f-klanken). Vermoeiend. Geluiden eromheen en vooral als er muziek in voorkomt, klinkt juist best wel goed. Het lijkt de frequentie van het meeste stemgeluid te zijn die niet klinkt.
Laptop - HDMI - TV - analoog - Marantz: klinkt slecht. Vooral in films lijken hele frequenties achter te blijven. Alsof ie het ziet als 2 frontspeakers uit een 5.1 set ofzo, maar dat is niet zo! Hier ook vooral stemmen, maar ook die typische filmbassen. Het is totaal uit balans en niet te kijken/luisteren.
Laptop - analoog(minijack) - Marantz: geen verbetering tov hierboven (via tv).
Hoe kan dit? Het lijkt dus vooral in stemgeluid te zitten en bij films in die diepe bassen (bas in muziek klinkt super). Ik weet dat de DA-converter van de laptop en van de tv niet goed zijn. Maar waarom klonk die crappy Philips dan wel goed op die vlakken (muziek klonk daar juist slecht op). Zie ik iets over het hoofd? Of is de marantz echt goed op muziekvlak, maar niet zozeer voor tv bedoeld? Zou toch hetzelfde moeten zijn.
Ik heb nu nog wel mijn oude speakers. Een setje Bose 301 serie II (oh, there's your problem) uit de jaren 80. Die speakers zijn echt niet alles, dat weet ik. Ik heb met de Marantz al bij een kennis een A-B test gedaan met muziek en een set kef iQ70 vs de Bose. Daar vielen de Bose speakers wel diep door de mand
, maar dat had ik ook verwacht. Ik heb de test alleen met muziek gedaan en niet met tv en laptop/film, helaas. hoe kan het nou dat de marantz, met exact dezelfde aansluitingen en randapparatuur (echt 1 op 1 allen de versterkers verwisseld) gewoon slechter klinkt dan een gare oude Philips reciever met dezelfde spullen?
Ik denk er trouwens aan om de Marantz NA8005 erbij te kopen vanwege alle handige functies, maar ook vanwege de ingebouwde DAC. Dan kunnen de tv en de laptop via die NA8005 lopen. Ik zou het jammer vinden als het geluid dan nog niet goed is na die behoorlijke investering. Nieuwe speakers is de volgende stap, maar daar moet ik weer even voor sparen. Ik hoopte hier eventjes mee door te kunnen, maar films zijn niet te kijken.
Lang verhaal, maar misschien hebben jullie tips.