nieuwe PM8005 - filmgeluid en stemmen valt tegen.

Gestart door WMK, oktober 29, 2014, 22:24:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WMK

Hallo allemaal.
Na een aantal jaren een Philips fr931 audio reciever uit de 90's te hebben gehad (gratis gekregen), vond ik het hoog tijd om de boel eens ernstig te upgraden. Na veel uitzoekwerk, kijken wat ik nou echt wil, reviews lezen enz, ben ik uitgekomen op de Marantz PM8005. Die staat nu in huis. Maar het geluid valt soms tegen en ik geloof nooit dat dat aan de Marantz kan liggen.

Hoe het aangesloten is:
CD speler - analoog - Marantz: Dat klinkt veel beter dan ik had.
TV - analoog - Marantz: Klinkt veel slechter. Stemmen klinken schel (vooral s- en f-klanken). Vermoeiend. Geluiden eromheen en vooral als er muziek in voorkomt, klinkt juist best wel goed. Het lijkt de frequentie van het meeste stemgeluid te zijn die niet klinkt.
Laptop - HDMI - TV - analoog - Marantz: klinkt slecht. Vooral in films lijken hele frequenties achter te blijven. Alsof ie het ziet als 2 frontspeakers uit een 5.1 set ofzo, maar dat is niet zo! Hier ook vooral stemmen, maar ook die typische filmbassen. Het is totaal uit balans en niet te kijken/luisteren.
Laptop - analoog(minijack) - Marantz: geen verbetering tov hierboven (via tv).

Hoe kan dit? Het lijkt dus vooral in stemgeluid te zitten en bij films in die diepe bassen (bas in muziek klinkt super). Ik weet dat de DA-converter van de laptop en van de tv niet goed zijn. Maar waarom klonk die crappy Philips dan wel goed op die vlakken (muziek klonk daar juist slecht op). Zie ik iets over het hoofd? Of is de marantz echt goed op muziekvlak, maar niet zozeer voor tv bedoeld? Zou toch hetzelfde moeten zijn.

Ik heb nu nog wel mijn oude speakers. Een setje Bose 301 serie II (oh, there's your problem) uit de jaren 80. Die speakers zijn echt niet alles, dat weet ik. Ik heb met de Marantz al bij een kennis een A-B test gedaan met muziek en een set kef iQ70 vs de Bose. Daar vielen de Bose speakers wel diep door de mand :yes:, maar dat had ik ook verwacht. Ik heb de test alleen met muziek gedaan en niet met tv en laptop/film, helaas. hoe kan het nou dat de marantz, met exact dezelfde aansluitingen en randapparatuur (echt 1 op 1 allen de versterkers verwisseld) gewoon slechter klinkt dan een gare oude Philips reciever met dezelfde spullen?

Ik denk er trouwens aan om de Marantz NA8005 erbij te kopen vanwege alle handige functies, maar ook vanwege de ingebouwde DAC. Dan kunnen de tv en de laptop via die NA8005 lopen. Ik zou het jammer vinden als het geluid dan nog niet goed is na die behoorlijke investering. Nieuwe speakers is de volgende stap, maar daar moet ik weer even voor sparen. Ik hoopte hier eventjes mee door te kunnen, maar films zijn niet te kijken.

Lang verhaal, maar misschien hebben jullie tips.

MauZ

Das simpel..  De PM is een stereo versterker en geen 5.1 of 7.1 reciever.
*Panasonic TX-P50GT50E*Marantz SR5004*Marantz CD5005*TAGA Platinum V.2 F-100*TAGA Platinum V.2 C-40PR*TAGA Platinum V.2 S-40*Norstone Stylum 3*TAGA DA-300 DAC*JIB HF-004 LS cables en W&M LS (center/surrounds*JIB HC 011 Interlink*Logitech Squeezbox Touch*

WMK

Oke, maar die philips reciever stond gewoon op stereo ingesteld. 2 speakers ook maar. Ik zou verwachten dat een echte stereoversterker zonder alle flauwekul en poppekast toch beter zou moeten klinken dan een oude philips reciever (analoge reciever) op stereo.

Peter Kudelstaart

Heb je al gekeken naar de instellingen op je tv? Heb je daar het hoog misschien op max staan of heb je een preset ingeschakeld? En heb je al geprobeerd om op je versterker je tooncontrole in te regelen. Als stemmen slecht klinken dan zou het vooral de middentonen zijn en die kan je op de pm8005 inregelen.

Op je laptop zitten ook allerlei instellingen. Misschien staat daar iets niet goed. Ik heb zelf mijn tv en blurayspeler op mijn pm7004 aangesloten. Klinkt prima. Ik heb hem altijd in source direct staan.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

xander32

Het lijkt idd. bron-afhankelijk. In diens instellingen en/of aansluitingen zou ik het ook gaan zoeken.

MauZ

Citaat van: Peter Kudelstaart op oktober 30, 2014, 06:21:20
Heb je al gekeken naar de instellingen op je tv? Heb je daar het hoog misschien op max staan of heb je een preset ingeschakeld? En heb je al geprobeerd om op je versterker je tooncontrole in te regelen. Als stemmen slecht klinken dan zou het vooral de middentonen zijn en die kan je op de pm8005 inregelen.

Op je laptop zitten ook allerlei instellingen. Misschien staat daar iets niet goed. Ik heb zelf mijn tv en blurayspeler op mijn pm7004 aangesloten. Klinkt prima. Ik heb hem altijd in source direct staan.
I agree
*Panasonic TX-P50GT50E*Marantz SR5004*Marantz CD5005*TAGA Platinum V.2 F-100*TAGA Platinum V.2 C-40PR*TAGA Platinum V.2 S-40*Norstone Stylum 3*TAGA DA-300 DAC*JIB HF-004 LS cables en W&M LS (center/surrounds*JIB HC 011 Interlink*Logitech Squeezbox Touch*

Maurice

 Een gemene deler bij het slechte geluid is de analoge kabel tussen tv en de pm. Instellingen tv checken en mogelijk is de analoge kabel niet goed of zit deze niet goed. Probeer eens een andere.

verstuurd vanaf een commodore 64

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

WMK

#7
Bedankt voor de reacties alvast. Het gekke vind ik juist dat er niets aan de setup is veranderd en de oude philips klonk ..ehm..in balans. Ik zeg niet "beter" omdat de geluiden die wel goed zijn (muziekinstrumenten op tv bijv) wel goed klinken.

Citaat van: Peter Kudelstaart op oktober 30, 2014, 06:21:20
Heb je al gekeken naar de instellingen op je tv? Heb je daar het hoog misschien op max staan of heb je een preset ingeschakeld?
Instellingen in deze tv hebben geen effect op de analoge uitgang, alleen op de eigen tv-speakers. Aan de tv instellingen ligt het dus niet. Op de laptop heb ik wel veel instellingen gevonden die effect hebben, daar ga ik nog meer in zoeken.

Citaat van: Peter Kudelstaart op oktober 30, 2014, 06:21:20
En heb je al geprobeerd om op je versterker je tooncontrole in te regelen. Als stemmen slecht klinken dan zou het vooral de middentonen zijn en die kan je op de pm8005 inregelen.
Het lijken inderdaad de middentonen te zijn en die kan ik regelen. Terugdraaien naar 9 uur lijkt iets beter en rustiger, maar niet mooi. De hoge tonen staan op 12 uur en de lage tonen op 2 uur. Dan gaat het wel, maar het klinkt nog lang niet goed. Bij muziek moet alles wel echt op source direct, dan klinkt het geweldig.


Citaat van: Maurice op oktober 30, 2014, 09:22:56
Een gemene deler bij het slechte geluid is de analoge kabel tussen tv en de pm. Instellingen tv checken en mogelijk is de analoge kabel niet goed of zit deze niet goed. Probeer eens een andere.

verstuurd vanaf een commodore 64
Inderdaad, de gemene deler is de analoge verbinding tv-Marantz. Dus de kabel of de dac van de tv. De kabel heb ik nog niet aan gedacht redface, dat zou best eens een slechte oude tulpkabel kunnen zijn. Thanks, die ga ik eerst maar eens vervangen. Ik ga dit weekend ook maar eens kijken naar de NA8005 met interne DAC, of een andere tuner/nerwerkspeler in combi met een Denon DA-300. Hopen dat dat scheelt.
..ohja, moet die commodore ook nogeens op marktplaats zetten  hello


Citaat van: Peter Kudelstaart op oktober 30, 2014, 06:21:20
Op je laptop zitten ook allerlei instellingen. Misschien staat daar iets niet goed. Ik heb zelf mijn tv en blurayspeler op mijn pm7004 aangesloten. Klinkt prima. Ik heb hem altijd in source direct staan.

Feit dat het met een PM7004 gewoon goed klinkt, en verder niemand dit probleem herkent, stemt me wel gerust. Niemand geeft ook de versterker de schuld (gelukkig) ook al is dat de enige verandering geweest. Het moet dan wel aan de oude zooi liggen die ik eromheen heb staan. Hoe heb je die tv en blueray speler eigenlijk op de 7004 aangesloten? analoog uit of externe DAC?

Ik dacht tijdens een helder moment ook nog dat misschien alle andere geluiden door de Marantz nu veeeel beter klinken dan bij de Philips, maar dat door de Bose speakers de stemgeluiden (en applaus trouwens) achter blijven. Ik lees wel dat Bose / Marantz geen goede combi is, maar had gehoopt het nog even uit te houden met die combi.

Peter Kudelstaart




Feit dat het met een PM7004 gewoon goed klinkt, en verder niemand dit probleem herkent, stemt me wel gerust. Niemand geeft ook de versterker de schuld (gelukkig) ook al is dat de enige verandering geweest. Het moet dan wel aan de oude zooi liggen die ik eromheen heb staan. Hoe heb je die tv en blueray speler eigenlijk op de 7004 aangesloten? analoog uit of externe DAC?
[/quote]

Ik heb mijn blurayspeler analoog aangesloten met Van den Hul interconnects. De dac in de UD5007 is prima.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

hassant

Ben benieuwd of het probleem inmiddels verholpen is? Zo ja... Was het de kabel tussen de tv en pm?

Greetz!
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

the limp man


CBdicX

Ik vind juist dat stemmen en het hele midden gebied met Stereo beter klinkt (rustiger en duidelijker) dan met surround. Ik luister nu al een tijdje naar Stereo op mijn surround set en om die rede ga ik terug naar Stereo.
Ben met Marcel (H&C) bezig voor een set van 2x PM11S3 (bi-amp) en 1x NA11S1, zeg maar teug naar waar ik vandaan kwam......  :-)

Moet nog wel "even" de surround set verkopen, Integra DHC 80.6 en de DTA 70.1, staan nu op Marktplaats.

audiof. zonder budget

Goede keuze die je maakt :yes: :yes:. Trouwens je Integra set zal best vlot verkocht worden, redelijke buitenkans voor iemand die er naar op zoek is en voor een hele leuke prijs.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Cornelis1921

Zul je je beslist geen buil aan vallen met zoiets moois. pompom
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

CBdicX

Een maar, de PM's zijn moeilijk leverbaar in zilver/goud  :-(
Zwart is geen probleem dus ik zal nog wat weken geduld moeten hebben, helaas niet mijn sterkste kant......