Versterker met Power Amp Direct als vervanging voor PM14 KI

Gestart door Cobraatje, oktober 28, 2014, 09:52:59

Vorige topic - Volgende topic

hchifi.nl

Ben benieuwd naar je bevindingen  :-)

De s3 heeft wel al wat uurtjes gespeeld hoop ik ?
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

Cobraatje

Yep demomodel.

Zelf luisteren is zeker nodig, altijd wel maar nu helemaal.

Ik heb bijna nog nooit dergelijke verschillende beoordelingen gelezen als over de PM11S3.
Van 'het is een topper met een fraaie detaillering en soundstage' tot 'te bassig en een te teruggetrokken hoog' tot 'te weinig bas met een schel hoog'.

hchifi.nl

Citaat van: Cobraatje op november 13, 2014, 12:58:26
Yep demomodel.

Zelf luisteren is zeker nodig, altijd wel maar nu helemaal.

Ik heb bijna nog nooit dergelijke verschillende beoordelingen gelezen als over de PM11S3.
Van 'het is een topper met een fraaie detaillering en soundstage' tot 'te bassig en een te teruggetrokken hoog' tot 'te weinig bas met een schel hoog'.

Dat laatste gaat op bij niet ingespeelde apparaten.
Schel of basserig is hij zeker niet.
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

TurboMarco

Het blijft een vreemd fenomeen dat inspelen van elektronica   clown1

Toen ik de Audio Alchemy versterker kocht kreeg ik ook te horen dat hij in moest spelen , dit omdat hij een tijdje uit gestaan had .
Ik heb er trouwens geen last van gehad , en dat is trouwens maar goed ook denk ik dan .
Dat inspelen van versterkers vind ik zo wie zo je reinste flauwekul , wat veranderd er dan aan een versterker als deze een tijdje aan staat ?
Ik denk....nee ik weet het zeker dat het een verkooptruc is  :-D

Aan dat hok en knallen !  HB

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

xander32

Welk voordeel heeft een verkoper met de bewering dat een versterker moet inspelen? Wat schiet een verkoper op met deze volgens jou "verkooptruc"?

Deze geeft toch slechts onduidelijkheden, vertroebeling, juist ook voor een potentiele klant ...

Zelf heb ik nu een aantal keren de luxe (?) van een nieuwe versterker/receiver gekend en heb steevast ervaren dat het geluid gedurende een x periode inderdaad aan veranderingen onderhevig was. Wat daar echter de technische onderbouwing voor is, zou ik niet weten.

Citaat van: TurboMarco op november 14, 2014, 03:09:45
Het blijft een vreemd fenomeen dat inspelen van elektronica   clown1

Toen ik de Audio Alchemy versterker kocht kreeg ik ook te horen dat hij in moest spelen , dit omdat hij een tijdje uit gestaan had .
Ik heb er trouwens geen last van gehad , en dat is trouwens maar goed ook denk ik dan .
Dat inspelen van versterkers vind ik zo wie zo je reinste flauwekul , wat veranderd er dan aan een versterker als deze een tijdje aan staat ?
Ik denk....nee ik weet het zeker dat het een verkooptruc is  :-D

Aan dat hok en knallen !  HB

TurboMarco

CiteerWelk voordeel heeft een verkoper met de bewering dat een versterker moet inspelen? Wat schiet een verkoper op met deze volgens jou "verkooptruc"?
Valse hoop geven dat het nog veel beter gaat klinken , en om daarmee de verkoop te stimuleren .

CiteerDeze geeft toch slechts onduidelijkheden, vertroebeling, juist ook voor een potentiele klant ...
Daarom krijg je bij een nieuw apparaat een gebruikershandleiding , daarin staat niets over inspelen .

CiteerZelf heb ik nu een aantal keren de luxe (?) van een nieuwe versterker/receiver gekend en heb steevast ervaren dat het geluid gedurende een x periode inderdaad aan veranderingen onderhevig was.
Kan jij twee dezelfde versterkers waarvan de ene ingespeeld is en de andere vers uit de doos blind van elkaar onderscheiden ?
Het zelfde geldt overigens voor kabels .

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

xander32

Ik heb nog nooit een direct vergelijk gedaan van twee identieke versterkers, waarvan de ene nieuw uit doos en de andere reeds langer in gebruik (lees; een ingespeelde variant). Jij wel?

Wel heb ik de ervaring dat het presteren van een versterker nieuw uit doos, gedurende een x periode aan veranderingen onderhevig is.

TurboMarco

CiteerApparatuur en bekabeling moet eerst inspelen, tot wel 2weken
Fout. Geef mij 1 (ja ééntje maar!) technische reden waarom en wat er dan zou moeten veranderen.
Tot nu toe heeft niemand mij kunnen vertellen èn kunnen onderbouwen wat er wijzigd in een kabel of elektrisch apparaat.
Ik heb er maar één verklaring voor: http://www.the-paradox.nl/paradox/uitleg/nl#psycho. Wanneer je iets wilt horen, ga je je er psychisch op instellen om het te horen. Dit kun je onderverdelen in 2 punten.
Ten eerste: door geconcentreerd te luisteren ga je dingen 'horen' waar je eerder niet op lette (omdat je niet zo geconcentreerd was). Zo ga je inderdaad nieuwe dingen horen in muziek die je anders niet hoorde, maar wat al wel in de muziek aanwezig was. Dit had je ook kunnen horen als je voorheen net zo geconcentreerd had geluisterd.
Ten tweede: het verbeelden dat er iets nieuws te horen is. Als je twee weken lang muziek aanhoort met de gedachte 'dit klinkt beter', dan weet je na 2 weken niet beter of het is ook zo (mede omdat je referentie vervaagt).
De periode heeft tot gevolg dat je gaat wennen aan een 'ander' geluidsbeeld. Het hoeft technisch niet eens beter te zijn, zolang je maar denkt dat het beter is!
Dus na de 2 weken ben je al helemaal ingesteld op een 'andere' manier van luisteren.
Iemand zei eens als reaktie op inspelen: 'waarschijnlijk zijn die kabels dan van dermate lage kwaliteit dat ze moeten wennen om een signaal te vervoeren'. Tja...

CiteerIk heb nog nooit een direct vergelijk gedaan van twee identieke versterkers, waarvan de ene nieuw uit doos en de andere reeds langer in gebruik (lees; een ingespeelde variant). Jij wel?
Ik sluit een versterker aan en hij doet meteen wat hij moet doen  namelijk versterken , niet meer en niet minder dus zie ik geen noodzaak om mijzelf voor de gek te houden .

5.1.4

Philips 75PUS8303

mountainbiker

Citaat van: xander32 op november 14, 2014, 07:19:49
Welk voordeel heeft een verkoper met de bewering dat een versterker moet inspelen? Wat schiet een verkoper op met deze volgens jou "verkooptruc"?

Deze geeft toch slechts onduidelijkheden, vertroebeling, juist ook voor een potentiele klant ...

Zelf heb ik nu een aantal keren de luxe (?) van een nieuwe versterker/receiver gekend en heb steevast ervaren dat het geluid gedurende een x periode inderdaad aan veranderingen onderhevig was. Wat daar echter de technische onderbouwing voor is, zou ik niet weten.
Misschien dat de spreekspoel van de luidspreker wat warmer word en het geluid daardoor anders is.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

TurboMarco

Nou is het wel zo dat luidsprekers kunnen inspelen en dat je die verschillen waarneemt .

CiteerJa, inspelen van luidsprekers is een werkelijk bestaand fenomeen. De grote klankveranderingen die soms worden waargenomen zijn er meestal echter niet mee te verklaren. Zoals anderen al hebben aangegeven heeft het inspelen te maken met de elasticiteit van de ophanging van een luidspreker (doorgaans spreekt men bij luidsprekers over de inverse van de elasticiteit, de compliantie - Thiele-Small parameter Cms). Samen met de bewegende massa (mms), het membraanoppervlak (Sd), de hoeveelheid spoeldraad in de magneetspleet en de magneetkracht in de magneetspleet (het product van deze laatste twee is de Bl) bepaalt de elasticiteit van de ophanging de belangrijkste Thiele-Small parameters. Maar in tegenstelling tot alle andere parameters, heeft de fabrikant een beperkte controle over de elasticiteit/compliantie van de ophanging.

De elasticiteit is aan constante verandering onderhevig. De mechanische eigenschappen veranderen al op het moment dat het membraan in beweging komt. Als een luidspreker nieuw is, is de ophanging doorgaans nog betrekkelijk stijf. Zoals Be Tweeter al zei resulteert dat in een relatief hoge resonantiefrequentie (fs) en een hoge kwaliteitsfactor (Qts). Daarnaast zorgt een hoge stijfheid (oftewel een lage Cms) voor een lager equivalentvolume (Thiel Small parameter Vas - dat is het luchtvolume dat een even grote veerstijfheid heeft als de luidsprekereenheid met z'n specifieke compliantie en membraanoppervlak).

Als een luidspreker laat wapperen, zal de compliantie toenemen. Na een paar uurtjes bereikt de compliantie een min of meer constante waarde, al verschilt de benodigde tijd per luidspreker. Fabrikanten laten de luidspreker voor het meten van de TS-parameters doorgaans een geruime tijd wapperen en vervolgens laten ze de luidspreker weer even acclimatiseren. Tijdens het acclimatiseren zal de compliantie weer iets afnemen. Wordt een luidspreker geruime tijd niet gebruikt, dan kan de ophanging weer een stuk stijver worden, waardoor de luidspreker opnieuw zal moeten inspelen. Het effect van inspelen op de resonantiefrequentie (fs) is doorgaans een verschuiving naar beneden met ongeveer 5%. In sommige gevallen zakt de fs nog beduidend meer.

Het grappige is dat inspelen in de meeste gevallen een beperkt effect op de afstemming van een kast heeft. Je kunt stellen dat een luidspreker met een hogere Qts een grotere behuizing vereist; een luidspreker met een lagere Vas vereist daarentegen een kleinere kast. De effecten van inspelen op Qts en Vas heffen elkaar daarom enigszins op. Daarnaast zal een verlaging van de fs gepaard gaan met een verhoging van de Qts, waarbij het quotiënt fs/Qts een constante waarde oplevert. In de praktijk komt het er op neer dat -  hoewel de parameters cijfermatig flink veranderen - de klank door inspelen in de meeste situaties helemaal niet zo sterk verandert.

Overigens is het belangrijk om te vermelden dat het inspelen alleen een rol speelt in de buurt van de resonantiefrequentie van de luidspreker. Daar speelt de stijfheid van de ophanging een belangrijke rol. Ruim boven de resonantiefrequentie is de massa van het membraan juist veel belangrijker. Wel is het mogelijk dat klankveranderingen in het laag tot gevolg hebben dat het middengebied anders wordt waargenomen.

5.1.4

Philips 75PUS8303

xander32

Wat wil je aangeven met die citaten? Wat wil je daarmee zeggen dan wel bereiken?

Ik zie slechts meningen dan wel ervaringen. Geen harde bewijzen welke de believers of de non-believers concreet verder helpen :wink:.

Citaat van: TurboMarco op november 14, 2014, 14:24:27
Ik sluit een versterker aan en hij doet meteen wat hij moet doen  namelijk versterken , niet meer en niet minder dus zie ik geen noodzaak om mijzelf voor de gek te houden .

xander32

Ik ben er bang voor dat wij "het geheim" nooit zullen gaan ontrafelen 8-).

Citaat van: mountainbiker op november 14, 2014, 14:42:29
Misschien dat de spreekspoel van de luidspreker wat warmer word en het geluid daardoor anders is.

TurboMarco

Citaat van: xander32 op november 14, 2014, 14:47:46
Wat wil je aangeven met die citaten? Wat wil je daarmee zeggen dan wel bereiken?

Ik zie slechts meningen dan wel ervaringen. Geen harde bewijzen welke de believers of de non-believers concreet verder helpen :wink:.
Ik kan ook jou vragen waarom je steeds met die onzin komt , kijk jij zoekt liever citaten uit die beter bij jou passen ,en ieder technische en logische verklaring sla je van je af .
Blijf vooral geloven in inspelen , dan ga ik met de wichelroede de luidsprekers plaatsen  :schater:

5.1.4

Philips 75PUS8303

xander32

Graag lees ik jouw ervaringen en plan van aanpak met de wichelroede, succes  :-P.

Overigens kan jij mijn ervaringen pas daadwerkelijk als onzin betitelen, wanneer je ook met de feitelijke onderbouwing daarvan komt. Ik blijf in afwachting  :angel:.

Citaat van: TurboMarco op november 14, 2014, 14:55:04
Ik kan ook jou vragen waarom je steeds met die onzin komt , kijk jij zoekt liever citaten uit die beter bij jou passen ,en ieder technische en logische verklaring sla je van je af .
Blijf vooral geloven in inspelen , dan ga ik met de wichelroede de luidsprekers plaatsen  :schater: