CiteerOverigens kan jij mijn ervaringen pas daadwerkelijk als onzin betitelen, wanneer je ook met de feitelijke onderbouwing daarvan komt. Ik blijf in afwachting
Dan heb je het stukje over Psycho-akoustiek niet gelezen , of je bent van mening dat het niet klopt
Psycho-akoustiek, muzikale verbeelding?
Psycho-akoustiek is hoe een mens zich gedraagt (psyche) bij het horen, luisteren en interpreteren van spraak en muziek.Wat dit te maken heeft met muzikale verbeelding? Stel je maakt een aanpassing in de audio-keten om een verbetering te krijgen.Wat gebeurt er: je gaat je er psychisch op instellen om het te horen. Ooit gehoord van het 'placebo' effect?De effecten kun je onderverdelen in 2 punten.
Als eerste: door geconcentreerd te luisteren ga je dingen 'horen' waar je eerder niet op lette (omdat je niet zo geconcentreerd was). Zo ga je inderdaad nieuwe dingen horen in muziek die je anders niet hoorde, maar wat al wel in de muziek aanwezig was. Dit had je ook kunnen horen als je voorheen net zo geconcentreerd had geluisterd.
Als tweede punt: het verbeelden dat er iets nieuws te horen is. Als je langdurig muziek aanhoort met de gedachte 'dit klinkt beter', dan weet je na een poosje niet beter of het is ook zo (mede omdat je referentie vervaagt). Dus een luisterperiode heeft tot gevolg dat je gaat wennen aan een 'ander' geluidsbeeld. Het hoeft technisch niet eens beter te zijn, zolang je maar denkt dat het beter is! Na een poosje ben je al helemaal ingesteld op een 'andere' manier van luisteren. Maar wat was het nou, psychisch/ verbeelding of een werkelijke verandering?
Het is in ieder geval zeker dat verbeelding meespeelt in het beoordelen van muziek. Ik waag me niet aan schattingen over de mate van invloed (is trouwens ook verschillend per persoon), maar hou er rekening mee dat de invloed wel eens heel groot kan zijn!