Versterker met Power Amp Direct als vervanging voor PM14 KI

Gestart door Cobraatje, oktober 28, 2014, 09:52:59

Vorige topic - Volgende topic

joep

M.b.t. de vraag van de topic starter zou ik zeggen eigenlijk heb je geen keus als jij bij Marantz zou willen blijven.
Ga voor de PM-11s3 die is bij HC Hifi best betaalbaar en dan weet je ook zeker dat je er op vooruit gaat.

AkTeVox

Een feit is wel als ik een bandrecorder voorzie van nieuwe elco's en torren dat de instellingen de eerste uren toch hier en daar verlopen. Pas na een uurtje of 4 draaien is de elektronica vrij stabiel en kan je hem kalibreren.

TurboMarco

CiteerOverigens kan jij mijn ervaringen pas daadwerkelijk als onzin betitelen, wanneer je ook met de feitelijke onderbouwing daarvan komt. Ik blijf in afwachting 
Dan heb je het stukje over Psycho-akoustiek niet gelezen , of je bent van mening dat het niet klopt  :wink:

Psycho-akoustiek, muzikale verbeelding?
Psycho-akoustiek is hoe een mens zich gedraagt (psyche) bij het horen, luisteren en interpreteren van spraak en muziek.Wat dit te maken heeft met muzikale verbeelding? Stel je maakt een aanpassing in de audio-keten om een verbetering te krijgen.Wat gebeurt er: je gaat je er psychisch op instellen om het te horen. Ooit gehoord van het 'placebo' effect?De effecten kun je onderverdelen in 2 punten.
Als eerste: door geconcentreerd te luisteren ga je dingen 'horen' waar je eerder niet op lette (omdat je niet zo geconcentreerd was). Zo ga je inderdaad nieuwe dingen horen in muziek die je anders niet hoorde, maar wat al wel in de muziek aanwezig was. Dit had je ook kunnen horen als je voorheen net zo geconcentreerd had geluisterd.
Als tweede punt: het verbeelden dat er iets nieuws te horen is. Als je langdurig muziek aanhoort met de gedachte 'dit klinkt beter', dan weet je na een poosje niet beter of het is ook zo (mede omdat je referentie vervaagt). Dus een luisterperiode heeft tot gevolg dat je gaat wennen aan een 'ander' geluidsbeeld. Het hoeft technisch niet eens beter te zijn, zolang je maar denkt dat het beter is! Na een poosje ben je al helemaal ingesteld op een 'andere' manier van luisteren. Maar wat was het nou, psychisch/ verbeelding of een werkelijke verandering?
Het is in ieder geval zeker dat verbeelding meespeelt in het beoordelen van muziek. Ik waag me niet aan schattingen over de mate van invloed (is trouwens ook verschillend per persoon), maar hou er rekening mee dat de invloed wel eens heel groot kan zijn!

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

SB_Marantz

Geintegreerde versterker met power?
Misschien mijn 1300DC?
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AkTeVox

Citaat van: SB_Marantz op november 14, 2014, 18:58:08
Geintegreerde versterker met power?
Misschien mijn 1300DC?

Mooi toestel in elk geval!! Helaas geen direct-in.
Past optisch niet zo bij de spulletjes van TS.

Cobraatje

Luisterafspraak is vanwege een andere verplichting niet doorgegaan.
Gelukkig een privépersoon in de buurt gevonden, daar ga ik morgenmiddag met mijn PM14KI onder de arm heen om te vergelijken :lol:.

Ik las in de handleiding van de Pm11S3 nog wel iets aparts.
De Main in(P.Direct in) kan niet gekoppeld worden met de Pre outs en als je de Pre Out knop indrukt functioneert de versterker als een voorversterker.
http://www.marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=hifi&subcatid=amplifier&productid=pm11s3
pagina 27 van de 34

Voor mij is dat erg belangrijk omdat ik mijn Rythmik E15 sub en overige spullen nu als volgt heb aangesloten op de Pm14KI:

Rythmik E15: PM14 pre out L+R------Antimode 8033S L+R Line In------Antimode out 0----------E15 L Line In
Olive 04HD--- Line 1
Marantz CD16--- CD unbalanced
Main in---- SR 7008

De E15 gebruik ik voor HT in combinatie SR7008 en is dan als volg aangesloten:
E15 R Line In--- 7008 Pre out sub

Krijgen de pre outs van de PM11S3 dan wel signaal als je de pre out knop op de PM11S3 niet indrukt en kan ik al mijn spullen op de PM11S3 net zo aansluiten als op de PM14KI?

Zoldar

Citaat van: AkTeVox op november 14, 2014, 15:14:18
Een feit is wel als ik een bandrecorder voorzie van nieuwe elco's en torren dat de instellingen de eerste uren toch hier en daar verlopen. Pas na een uurtje of 4 draaien is de elektronica vrij stabiel en kan je hem kalibreren.

kijk dat is harde data, geen mening. een mening heeft iedereen op internet
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SB_Marantz

Citaat van: AkTeVox op november 14, 2014, 19:06:30
Mooi toestel in elk geval!! Helaas geen direct-in.
Past optisch niet zo bij de spulletjes van TS.

Heeft een pre-out en een main in dus in praktische zin..............
Maar heb al een potientele koper...........hoef maar te bellen.
TS moet maar zien.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Fijn dat je op korte termijn een alternatief luister adres hebt gevonden. Ben venieuwd naar jouw bevindingen.
Jouw vragen kan ik verder niet beantwoorden :no:.

Bezit de 11s3 een ht pass thru?

Citaat van: Cobraatje op november 14, 2014, 19:35:36
Luisterafspraak is vanwege een andere verplichting niet doorgegaan.
Gelukkig een privépersoon in de buurt gevonden, daar ga ik morgenmiddag met mijn PM14KI onder de arm heen om te vergelijken :lol:.

Ik las in de handleiding van de Pm11S3 nog wel iets aparts.
De Main in(P.Direct in) kan niet gekoppeld worden met de Pre outs en als je de Pre Out knop indrukt functioneert de versterker als een voorversterker.
http://www.marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=hifi&subcatid=amplifier&productid=pm11s3
pagina 27 van de 34

Voor mij is dat erg belangrijk omdat ik mijn Rythmik E15 sub en overige spullen nu als volgt heb aangesloten op de Pm14KI:

Rythmik E15: PM14 pre out L+R------Antimode 8033S L+R Line In------Antimode out 0----------E15 L Line In
Olive 04HD--- Line 1
Marantz CD16--- CD unbalanced
Main in---- SR 7008

De E15 gebruik ik voor HT in combinatie SR7008 en is dan als volg aangesloten:
E15 R Line In--- 7008 Pre out sub

Krijgen de pre outs van de PM11S3 dan wel signaal als je de pre out knop op de PM11S3 niet indrukt en kan ik al mijn spullen op de PM11S3 net zo aansluiten als op de PM14KI?

xander32

Heb het antwoord al gevonden op mijn vraag: daar (ht pass thru) heb jij (ts) dus ook niets aan :no:

Citaat van: xander32 op november 15, 2014, 07:51:29
Fijn dat je op korte termijn een alternatief luister adres hebt gevonden. Ben venieuwd naar jouw bevindingen.
Jouw vragen kan ik verder niet beantwoorden :no:.

Bezit de 11s3 een ht pass thru?

Cobraatje

Citaat van: SB_Marantz op november 15, 2014, 01:38:49

Heeft een pre-out en een main in dus in praktische zin..............
Maar heb al een potientele koper...........hoef maar te bellen.
TS moet maar zien.

Schitterend apparaat Wilfred maar het moet zwart van kleur zijn, bedankt voor je aanbod!

Ik ben er ook achter dat ik de PM11S3 niet zo kan aansluiten als de PM14KI.
Als je de Main in(P.direct In) aansluit, krijgen de Pre outs geen signaal.

Ik kan mijn sub ook high level aansluiten, maar dat heeft in mijn geval geen nut omdat ik de Antimode ertussen wil houden.
Misschien is een oplossing om een speaker adapterkabel van DSP(Antimode) ertussen te hangen.
Dus dan PM11 high level-----Antimode 8033 L line in ipv PM pre out L+R----- Antimode 8033 Line In L+R en voor de rest alles net zo aansluiten.

Wie weet of dat zou werken?

Eerst vanmiddag luisteren :-D, ben benieuwd.

Cobraatje

Beide versterkers kunnen vergelijken en de PM11S3 lijkt een breder en sneller geluidsbeeld neer te zetten.
De verschillen in zijn ruimte en met zijn speakers zijn niet enorm en het is imo meer een smaak- dan kwaliteitsverschil. Op hoger volume vind ik de PM11S3 krachtiger blijven klinken.

Mocht er een oplossing zijn voor het aansluiten van mijn sub, dan ga ik een PM11S3 kopen en uitproberen.
Kan dit niet dan hou ik de PM14KI want ik ben er van overtuigd dat een goede DSP in mijn ruimte veel meer positief verschil geeft dan een andere versterker.

Cornelis1921

Citaat van: Cobraatje op november 17, 2014, 08:38:02
Beide versterkers kunnen vergelijken en de PM11S3 lijkt een breder en sneller geluidsbeeld neer te zetten.
De verschillen in zijn ruimte en met zijn speakers zijn niet enorm en het is imo meer een smaak- dan kwaliteitsverschil. Op hoger volume vind ik de PM11S3 krachtiger blijven klinken.

Mocht er een oplossing zijn voor het aansluiten van mijn sub, dan ga ik een PM11S3 kopen en uitproberen.
Kan dit niet dan hou ik de PM14KI want ik ben er van overtuigd dat een goede DSP in mijn ruimte veel meer positief verschil geeft dan een andere versterker.
Wel een zwarte hè, want die klinkt net een ietsiepietsie warmer... :wink: notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Een weloverwogen keuze :yes:.

Edit: dubbel post.