Stereoversterker optisch aan tv aansluiten (vraag ivm geluidskwaliteit)

Gestart door robberechtmichael, september 25, 2014, 12:16:03

Vorige topic - Volgende topic

robberechtmichael

Allen,

Ik had graag een stereoversterker optisch verbonden met mijn smart tv.
Is de geluidskwaliteit beter indien ik een stereoversterker optisch aansluit aan de tv of kies ik beter voor een AV receiver die ik dan via hdmi aansluit? (mss maakt het ook wat verschil, daar ik met een av receiver rechtstreeks de bron (bv digicorder voor digitale tv) in de receiver plug en dus niet eerst door het tv toestel moet lopen)
Ik wens 2 luidsprekers in stereo aan te sluiten.
De geluidskwalieit in stereo zou beter zijn met een stereoversterker ipv een suroundreceiver. Klopt dit? ook indien ik de tv en versterker optisch aansluit?

polleke_cgc

Als je het enkel bij stereo wil houden, lijkt het me helemaal niet nodig een receiver te kopen. Voor zuiver stereo kan een stereo-versterker inderdaad beter zijn...
Persoonlijk heb ik mijn digicorder analoog aangesloten op mijn stereo-versterker (heb daar geen digitale ingangen op), maar als je die wel hebt is het gewoonlijk beter ze te gebruiken : normaal is de DAC van een versterker beter dan wat in zo'n digicorder zit. Er zijn stereo-versterkers genoeg te vinden die ook digitale ingangen hebben (zoals een PM6005).

Flying_High

Citaat van: robberechtmichael op september 25, 2014, 12:16:03
Allen,

Ik had graag een stereoversterker optisch verbonden met mijn smart tv.
Is de geluidskwaliteit beter indien ik een stereoversterker optisch aansluit aan de tv of kies ik beter voor een AV receiver die ik dan via hdmi aansluit? (mss maakt het ook wat verschil, daar ik met een av receiver rechtstreeks de bron (bv digicorder voor digitale tv) in de receiver plug en dus niet eerst door het tv toestel moet lopen)
Ik wens 2 luidsprekers in stereo aan te sluiten.
De geluidskwalieit in stereo zou beter zijn met een stereoversterker ipv een suroundreceiver. Klopt dit? ook indien ik de tv en versterker optisch aansluit?

Persoonlijk zou ik voor een goeie AV receiver gaan met Hdmi.
Tenzij je verder audiofiele plannen hebt denk ik niet dat je het verschil zal horen, net zoals vele anderen.
Mocht je later toch nog uit willen breiden naar bijv. 5.1 kan dat nog en ben je in ieder geval niet beperkt qua mogelijkheden. Vergeet niet dat de versterker waarschijnlijk weer jaren mee zal gaan.

Als we een goeie film zitten te kijken en het lijkt wel of er een Chinook in de huiskamer gaat landen, weet ik weer waarom we hiervoor hebben gekozen. ;).
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

robberechtmichael

Indien je de digicorder rechtstreeks met de versterker verbind, heb je dan geen probleem dat beeld en geluid niet synchroon lopen?
Dit valt volgens mij niet op te lossen, enkel indien je de uitgang van de tv gebruikt omdat die meestal wel gesynchroniseerd is met het beeld maar dan is de geluidskwaliteit wellicht terug minder.

RP

Ik sluit me helemaal bij polleke_cgc aan, dit gaat perfect.
Gewoon de tulpkabel op de tuneraansluiting van je versterker aansluiten en je hebt perfect geluid zelfs al heb je zoals ik er 13 meter kabel tussen didibox en versterker zitten.
Beeld en geluid lopen perfect synchroon en als je internetradio hebt via je didibox zit je helemaal gebeiteld! :yes:
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

robberechtmichael

Ik denk dat het synchroon lopen van beeld en geluid, ook met de tv te maken heeft.
Ik heb een LG tv en die blijken hier gevoeliger voor te zijn, omdat de tv nog tal van beeldverwerking doet zodat het geluid eigenlijk voor het beeld komt. (beeld loopt achter)

gerard

Ik heb m'n tv (LG plasma) via een dac aan de stereo versterker. Gaat prima. Ook een kabeltje van de decoder naar de versterker, op de decoder kan ik een delay variƫren, overigens per zender wel eens verschillend dus 'gemiddeld' afgesteld. Dat (lipsync) kan een een nadeel zijn van een stereo versterker tov een AV receiver.

Verder een prima geluid bij films of muziek, ik hoor weinig verschil tussen de decoder (line out, analoog) of via de dac rechtstreeks van de TV (optisch).
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes