Luidsprekers aansluiten PM-84

Gestart door mischa, september 20, 2007, 22:36:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

mischa

#45
Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 22, 2007, 00:57:27
Volgens mij komen de A en B signalen gewoon van dezelfde eindprint en heeft de tegen EMK van de units nog steeds hetzelfde effect op het teruggekoppelde signaal en alle 'narigheid' van dien.

Dat kan kloppen, maar bij de ene versterker worden de speakers in serie gezet en bij de andere parallel.

Ik heb inmiddels besloten om mijn speakers gewoon met 2x 4mm² koper aan te gaan sluiten.

Misschien is het trouwens beter dat een moderator of iemand anders die daartoe bevoegd is de uitleg over de werking en functie van een filter in een ander topic te plaatsen, dan is dat ook nog eens terug te vinden door iemand die ook behoefte heeft aan zo'n uitleg.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

D.A.R.R.Y.L.

Citaat van: mischa op september 22, 2007, 09:34:21
Dat kan kloppen, maar bij de ene versterker worden de speakers in serie gezet en bij de andere parallel.
Und? Is dan toch slechts een belasting kwestie?

Paul

Het blijft een interessante materie.

Heb wel eens van een mede forumlid gehoord, dat er versterkers zijn die op een A+B aansluiting het totale eindvermogen wat deze kan leveren dan gedeeld wordt.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

D.A.R.R.Y.L.

Citaat van: Paul op september 22, 2007, 10:53:43
Heb wel eens van een mede forumlid gehoord, dat er versterkers zijn die op een A+B aansluiting het totale eindvermogen wat deze kan leveren dan gedeeld wordt.

Dat is niet soms zo, maar altijd ;-)
Het moet uit de lengte of de breedte  :-D

mischa

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 22, 2007, 10:33:12
Und? Is dan toch slechts een belasting kwestie?

Dus niet. In het ene geval worden dus ook de filters in serie gezet en in het andere geval parallel.

Maar goed.
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

D.A.R.R.Y.L.

De filters in serie gezet??????
Snap je het wel helemaal? Dat is echt klinkklare onzin.

Denk je nu echt dat een versterkerbouwer ff bepaalt dat als je in biwire aansluit de filtersecties 'maar even in serie of parallel worden gezet? Weet je wel het verschil tussen een seriefilter en een parallel filter bij speakers???

SB_Marantz

@ Ramoni,

Ik denk dat er even het e.e.a. duidelijk uitgelegt moet worden want er bestaan blijkbaar nogal wat misverstanden omtrent filtering.

Je kunt hier best een nieuw topic voor openen als je wilt.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 22, 2007, 23:15:07
De filters in serie gezet??????
Snap je het wel helemaal? Dat is echt klinkklare onzin.

Denk je nu echt dat een versterkerbouwer ff bepaalt dat als je in biwire aansluit de filtersecties 'maar even in serie of parallel worden gezet? Weet je wel het verschil tussen een seriefilter en een parallel filter bij speakers???

Waarom lees je het topic niet eens van voren af aan door en kijk dan eens of je niet een heel domme opmerking hebt gemaakt. Ik denk dat je zelf wel tot de conclusie zult komen dat dit zo is. Ik heb nooit gezegd dat een fabrikant bewust twee filterdelen in serie of parallel zet. Het enige dat ik zeg is dat als je de normale gangbare versterkers bekijkt, je kunt zien dat de meeste versterkers bij schakelen van speakerpaar A en B de speakers parallel zetten, maar dat er ook zijn die ze in serie zetten. In dat laatste geval zouden dan ook de filterdelen van een luidspreker in serie komen te staan.

Wat mij betreft kan er overigens een slotje op dit topic. Een groot deel van de reacties zijn niet on-topic en voegen dus niets toe aan mijn vraagstelling. Ze zorgen alleen maar voor meer verwarring doordat er niet goed gelezen wordt.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

TurboMarco

In het geval van een PM84 zijn de luidsprekeraansluitingen A+B een paralel schakeling,dat is duidelijk en dat het topic hier over gaat is ook duidelijk,op het wisselfilter kan een serieschakeling aanwezig zijn maar door gebruik van 1 of 2 kabels vanaf de versterker verander je daar niets aan,er zijn relatief weinig mensen die een verschil kunnen waarnemen als het om biwiren gaat,diegene die het wel kunnen waarnemen doen hun voordeel er mee,so be it!

Graag zie ik een discussie over de werking van scheidingsfilters of wisselfilters,crossovers hoe je het ook noemen wil in een nieuw topic,dus wees zo vrij om daar een nieuw topic over te openen.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: mischa op september 23, 2007, 00:19:17

Wat mij betreft kan er overigens een slotje op dit topic. Een groot deel van de reacties zijn niet on-topic en voegen dus niets toe aan mijn vraagstelling. Ze zorgen alleen maar voor meer verwarring doordat er niet goed gelezen wordt.

Een slotje acht ik niet nodig :-),en het offtopic valt reuze mee.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mischa

Citaat van: Marco op september 23, 2007, 02:33:10

Graag zie ik een discussie over de werking van scheidingsfilters of wisselfilters,crossovers hoe je het ook noemen wil in een nieuw topic,dus wees zo vrij om daar een nieuw topic over te openen.


Die opmerking had ik ook al gemaakt en daar kan ik me dus helemaal in vinden. Wellicht iets voor een sticky, of een verwijzing naar een toepasselijk topic op www.zelfbouwaudio.nl . Hier zijn dit soort regelmatig aan de orde.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

TurboMarco

Citaat van: mischa op september 23, 2007, 08:41:26
Die opmerking had ik ook al gemaakt en daar kan ik me dus helemaal in vinden. Wellicht iets voor een sticky, of een verwijzing naar een toepasselijk topic op www.zelfbouwaudio.nl . Hier zijn dit soort regelmatig aan de orde.

Groeten,
Mischa
Idd bij het zelfbouwaudio forum/site is alle info hierover wel te vinden  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)