Luidsprekers aansluiten PM-84

Gestart door mischa, september 20, 2007, 22:36:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

Citaat van: S.B.Marantz op september 21, 2007, 23:58:03
Het enige wat je doet is het filter splisten en bij de versterker weer samenbrengen.

In theorie heb je zelfs iets meer weerstand door de extra kabel die je gebruikt!

Less is more, remember?!

Maar wat doet je filter in je speaker als je wel gaat biwiren ?
Neem aan dat bepaalde frequenties niet meer "gefilterd" worden ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

#16
Jawel hoor, je splitst het op zo'n manier dat dat in tact blijft.

Bepaalde frequenties niet meer gefilterd worden?

In een speaker heb je te maken met de zogenaamde overname frequenties oftewel cross-over frequentie.
Dus wanneer een tweeter het over gaat nemen van de woofer.

Stel je hebt een 2-weg speaker met een woofertje van 20 cm.
Deze worden vaak gefilterd met een 1e of 2e orde filter.
D.w.z. dat de afvallende curve met 6 of 12 db per octaaf gebeurt.
Natuurlijk moet deze cross-over zo vloeiend mogelijk gebeuren zonder dat er pieken of dalen onstaan in bepaalde frequentie gebieden.

De woofer wordt aan de ''bovenkant'' afgefilterd en de tweeter aan de ''onderkant'' bij een zo ideaal mogelijk gekozen frequentie.

Hmmm toch lastig uit te leggen daar dit niet echt ''mijn materie'' is.

Wanneer je dus de brugjes ertussenuit haalt blijft het filter gewoon in tact maar kun je het wel apart aansturen met 2 eindversterkers.

Dan heb je nog het impedantie correctie netwerk om de impedantie wat vriendelijker te maken zonder extreme pieken en dalen.
Die noemen ze de zuigkring of LCR kring dacht ik.

Aanvullingen of eventuele verbeteringen door onze speaker man Ramonus zullen spoedig volgen denk ik.  :-D :-D


Ik heb even geen grafiek bij de hand maar ik denk dat marco of Ramon deze zo even zouden kunnen plaatsen om het een en ander sneller te verduidelijken.


www.google.nl kan je hieromtrent nog genoeg informatie verschaffen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Citaat van: S.B.Marantz op september 21, 2007, 23:58:03
Het enige wat je doet is het filter splisten en bij de versterker weer samenbrengen.

In theorie heb je zelfs iets meer weerstand door de extra kabel die je gebruikt!

Less is more, remember?!

Dit is niet waar. Doordat het signaal naar de beide filterdelen gesplitst wordt en verdeeld wordt over twee kabels, loopt er per kabel een lagere stroom naar elk deel van het filter. Hierdoor heb je minder spanningsverlies over de kabel. Of je het zult merken weet ik niet, maar theoretisch heb je minder weerstand omdat je diameter verdubbelt.

Hetgeen eerder genoemd is, is natuurlijk wel een feit, dat je gemakkelijker de kabels kunt tweaken naar wat jij het prettigst vind klinken in hoog en laag.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

mischa

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 21, 2007, 18:27:59
Ah het welbekende en alom gevreesde verlies der luidsprekerkabels  HLP

Licht toe svp. Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

#19
Citaat van: mischa op september 22, 2007, 00:27:03
Dit is niet waar. Doordat het signaal naar de beide filterdelen gesplitst wordt en verdeeld wordt over twee kabels, loopt er per kabel een lagere stroom naar elk deel van het filter. Hierdoor heb je minder spanningsverlies over de kabel. Of je het zult merken weet ik niet, maar theoretisch heb je minder weerstand omdat je diameter verdubbelt.

Hetgeen eerder genoemd is, is natuurlijk wel een feit, dat je gemakkelijker de kabels kunt tweaken naar wat jij het prettigst vind klinken in hoog en laag.

Groeten,
Mischa


Sorry Misha maar dit is nonsens wat je nu zegt.

Waarom zou er minder ''verlies'' optreden terwijl je in feite het complete filter gebruikt?

Het filter uberhaupt gebruiken is de grootste verlies factor  clown1

Hier ontkom je gewoon niet aan behalve met actief gaan draaien met een electronisch regelbare cross-over unit!

Dat is de enige manier om nog betere reproductie te verkrijgen en dat ga je echt niet oplossen door te bi-wiren en/of bi-ampen!!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Hoeveel db dempt een filter dan ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Citaat van: Paul op september 22, 2007, 00:35:01
Hoeveel db dempt een filter dan ?

Ik zou je voor willen stellen het e.e.a. eens op te zoeken via google over speaker filtering. :wink:

Ik heb het hierboven al een beetje beschreven maar ik denk wanneer je het in een grafiek ziet dat het kwartje sneller zal vallen dan met een hoop tech-talk??
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

#22
Ik heb het niet over verlies in het filter, maar over verlies in de kabel. Bij mijn weten is het nog altijd zo dat hoe groter de diameter van een kabel is bij een gelijkblijvende langte, hoe lager de weerstand is die de kabel in de keten vormt.

Als je goed leest, zie je dus dat het geen nonsens is.  :-D

Een passief filter dempt altijd, namelijk per frequentie anders.

Maar goed, om op mijn vraag in de topicstart terug te komen, het heeft als je dezelfde kabels gebruikt geen voordeel om de 4 aders te verdelen over 2x + en 2x - of om de aders per 2 bij elkaar te twisten en ze dan gewoon als + en - aan te sluiten.

Waarom de 4-aderige kabel? Is gewoon eens wat anders en als ik zou willen gaan bi-ampen heb ik de kabel alvast :-D. Daarbij is 2x 2,5 mm² meer dan 1x 4mm².   :-D :-D

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

Citaat van: mischa op september 22, 2007, 00:44:58
Ik heb het niet over verlies in het filter, maar over verlies in de kabel. Bij mijn weten is het nog altijd zo dat hoe groter de diameter van een kabel is bij een gelijkblijvende langte, hoe lager de weerstand is die de kabel in de keten vormt.

Als je goed leest, zie je dus dat het geen nonsens is.  :-D

Een passief filter dempt altijd, namelijk per frequentie anders.

Maar goed, om op mijn vraag in de topicstart terug te komen, het heeft als je dezelfde kabels gebruikt geen voordeel om de 4 aders te verdelen over 2x + en 2x - of om de aders per 2 bij elkaar te twisten en ze dan gewoon als + en - aan te sluiten.

Groeten,
Mischa

Wat denk je nou?
Een condensator of een spoel zorgt wel even voor veel meer verlies dan een stuk koperdraad hoor.

Kwa weerstand en inductiviteit heeft een speakerkabel niks bij te zetten en is dus het minst negatief!

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Dat snap ik, maar dat was de vraag niet.

Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

D.A.R.R.Y.L.

Dames, dames! We praten hier over mili-ohmpjes in verschillen met luidspreker kabels.

Wat Wilfred zegt, klopt ongeveer: het is niet helemaal waar dat je nu je biwire doorluspluggen als het ware naar je versterker verplaatst. Ik weet niet precies hoe de A en B circuits van elkaar gescheiden zijn in een versterker.

En mijn verlies der speakerkabels, slaat op:
Citaat van: mischa op september 21, 2007, 16:49:45
Bij mijn weten wel, want als ik de kabel toch heb, vergroot ik hiermee de diameter en daarmee verlaag ik dus het verlies in mijn LS-kabel.  pompom
Welk verlies in de speakerkabels? Heb je überhaupt verlies dan? En zo ja, van welke grootheid?



Paul

Citaat van: S.B.Marantz op september 22, 2007, 00:37:17
Ik zou je voor willen stellen het e.e.a. eens op te zoeken via google over speaker filtering. :wink:

Ik heb het hierboven al een beetje beschreven maar ik denk wanneer je het in een grafiek ziet dat het kwartje sneller zal vallen dan met een hoop tech-talk??

Ga idd wat meer info vergaren want volg nu onder ander een discussie tussen jouw en Mischa wat mij niet veel zegt.
Een filter zal zeker dempen maar heeft hier zeker een functie in .......wil het wat mij betreft ff hier bij laten maar volg met belangstelling jullie twistpunten.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

D.A.R.R.Y.L.

Volgens mij komen de A en B signalen gewoon van dezelfde eindprint en heeft de tegen EMK van de units nog steeds hetzelfde effect op het teruggekoppelde signaal en alle 'narigheid' van dien.

D.A.R.R.Y.L.

Citaat van: Paul op september 22, 2007, 00:56:31
Een filter zal zeker dempen maar heeft hier zeker een functie in .......
Que????

SB_Marantz

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 22, 2007, 00:57:27
Volgens mij komen de A en B signalen gewoon van dezelfde eindprint en heeft de tegen EMK van de units nog steeds hetzelfde effect op het teruggekoppelde signaal en alle 'narigheid' van dien.


Kort gezegt; maakt geen F...K uit  :-D :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM