Citaat van: SB_Marantz op september 03, 2014, 00:55:42
Ok, voor het slapen gaan nog even wat uitleg over het vermogen.
Vermogen is feitelijk niet eens echt belangrijk.
Het kan soms handig zijn flink wat power te hebben met 36 parallel geschakelde power transistoren met de benodigde voedingspanning van + en - 110 Vdc zoals in het SM-1000 beest.
Voordeel hiervan?
Je kunt er etters van luidsprekers mee aansturen zoals een Kappa 9.
2 x 100 Watt RMS is trouwens een verkeerde uitdrukking.......RMS heeft hier niets mee te maken en ik begrijp echt niet dat fabrikanten hier het uitgangsvermogen op/mee specificeren.
Maximaal vermogen onder clipping point @8 en 4 Ohm zou heel wat beter zijn.
Dit wordt altijd met een sinus van 1 Khz gedaan en klopt in 8 a 9 van de 10 gevallen wel.
Ook bij HT receivers maar dan bij 2 kanalen gelijktijdig uitgestuurd.
Met alle kanalen, 5 of meer heb ik het nooit kunnen testen......te weinig dummyloads.
Allemaal mooi uitgelegd, maar daar gaat het niet om. Ik weet ook dat je met 2 x 50 W voldoende hebt, soms misschien wat meer, maar dat is niet mijn punt.
Dat iedereen RMS gebruikt is gewoon omdat alle fabrikanten dit gebruiken en dus zou deze normaal vergelijkbaar moeten zijn op alle versterkers waar het in RMS wordt uitgedrukt op 8 Ohm.
En toch is dat niet zo.
Ik ben ervan overtuigd dat een PM 11 meer vermogen heeft dan een HT dat ik als voorbeeld nam.
De PM11 zou dus 200 W geven daar waar dat HT-tje er 500 W zou geven. (in het groot op de doos 500W RMS)
Ergens wordt de meeting anders gedaan, kan niet anders. Alleen 2 cijfers worden vergeleken de W en de Ohms.
Dat is alles wat ik bedoel, niets meer.
Begrijp je waarover ik het heb?
En als je het goed vind zal ik het doen met een SM500 van 2 x 60 W, ok?
, ruim voldoende.