Pm5004 vs sr5023 op Focal 816v

Gestart door Bjornn81, augustus 26, 2014, 14:26:24

Vorige topic - Volgende topic

Bjornn81

Hallo forumleden allereerst zal ik mezelf even voorstellen, mijn naam is Bjornn van der Veen 32 jaar en wonend in het oosten van het land.

Mijn vraag is nu eigenlijk het volgende: Ik ben inmiddels 1.5 jaar in het bezit van de volgende set, een Marantz pm5004 versterker samen met een setje Focal Corus 816v speakers. Ik luister nog iedere dag met veel plezier naar het geheel maar ik heb het idee dat ik de speakers met 40 wat rms te kort doe, begrijp me niet verkeerd qua klank ben ik heel erg tevreden maar in het achterhoofd lijkt wat meer vermogen mij toch veiliger.

Na wat zoekwerk op het internet kwam ik de volgende versterker van Marantz tegen de sr5023 welke een vermogen heeft van 80 watt rms bij 8 ohm en welke ook een uitgang heeft voor een subwoofer, de subwoofer is een project wat later komt maar kort gezegd zou ik hier iets mee opschieten? De bedoeling is eigenlijk om later of een subwoofer van Focal erbij te kopen of toch zelf een goede sub te bouwen welke actief aangestuurd gaat worden zodat de versterker zelf het wat rustiger aan kan doen. Het is niet de bedoeling om het geheel harder te laten spelen maar dat de versterker het zelf op zijn gemak aankan en de sub is puur omdat ik toch echt sublaag mis.

Uiteraard ga ik de versterker beluisteren maar is de sr5023 qua techniek en brouwkwaliteit gelijk aan de pm5004 of zit er toch nog veel verschil in? Ik weet ook dat het een receiver is maar op dit moment is dit voor ons financieel gezien het gunstigste i.v.m werkloosheid en ik wil gewoon een nieuw product hebben omdat ik in het verleden veel pech heb gehad met gebruikte apparaten. Ook wil ik per se een Marantz hebben omdat ik gewoon tevreden ben met de klank en kwaliteit hiervan.

Alvast bedankt voor de moeite,

Groeten Bjornn

WilliamB

Ten eerste welkom op het forum. Ik heb zelf ook de PM5004, en die stuurt op dit moment makkelijk mijn Phonar's aan. Prima versterker  HB

Wil je toch kijken naar een versterker met wat meer vermogen, dan is de PM7004 ook een optie. Deze heeft een uitgangsvermogen van( als ik mij niet vergis ) 80 wat, en heeft ook een sub uitgang.
En deze PM kom je ook wel eens tegen op mp.

Veel succes
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Bjornn81

Hoi William bedankt voor jouw reactie, Ik heb zeker veel schik me de pm5004 maar ik wil graag binnen een bepaald budget meer vermogen hebben en ook een sub uitgang en op dit moment past de prijs van de sr5023 beter bij mijn situatie. Vandaar ook de vraag of deze buiten het vermogen om qua bouw kwaliteit vergelijkbaar zijn en of ik voor dit moment er een goede keuze aan doe, in de toekomst zou ik graag een pearl lite willen maar op dit moment gaat dat even niet en ik wil graag een nieuwe versterker en geen gebruikte i.v.m negatieve ervaringen in het verleden.

Groeten Bjornn

Eip

Dag Bjornn81,

Je kunt gerust gaan voor de sr5023, hij doet in kwaliteit niets onder voor de andere marantz versterkers. Het voordeel van de sr5023 ten opzichte van de pm7004 is dat hij een mooi display heeft, waarop je allerlei informatie kan aflezen en een digitale volumeregelaar heeft, waardoor je het volume met stapjes van 1db harder of zachter kunt zetten. En hij levert 120watt vermogen RMS bij 4ohm dus duidelijk meer dan de pm7004.   :yes:

Groeten Eip.
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

Bjornn81

Hallo Eip bedankt voor jouw reactie, ik zie dat jij ook met een sr5023 speelt en ik neem aan dat hij bevalt? Als ik hem op mijn speakers aansluit dan gaat hij op 8 ohm spelen en krijgt dan 80 watt rms, dat lijkt mij qua vermogen wel een vooruitgang!

Eigenlijk zit ik dan met nog een punt en dat is als ik de technische specificaties van Focal erbij pak dat er het volgende staat : nominale impedantie 8 ohm en minimum impedantie @25graden Celsius: 4.3 ohm @ 146hz, kan de sr5023 hiermee overweg? Ik ben geen hele wilde luisteraar maar af en toe moet het wel wat harder, en Marantz geeft aan dat de versterker op 6 en 8 ohm kan spelen maar kan de versterker ook met die minimum impedantie overweg? Ik ga er zelf vanuit van wel omdat dit vaak kortstondig is maar een beetje zekerheid zou wel fijn zijn mede omdat de speakers voor mijn doen wel aan de prijs waren en ik er geen zin in heb om ze op te roken.

Groeten Bjornn

WilliamB

De PM7004 geeft bij 4ohm 100 en 8ohm 70 watt, maar Eip heeft wel een punt.De SR 5023 heeft een display, en heeft ook gelijk een tuner.
Weet verder niet het verschil in opbouw.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5

RP

Als ik mijn bescheiden mening mag geven:
ik zie een nieuwe pm 7004 staan voor ruim vijfhonderd euro en is volgens de specificaties 70 watt.
Ik denk dat die Focals van jou er toch weer iets beter van gaan klinken............
Schaf ergens een tweedehands tuner aan wat het geld ook niet meer kost op MP of zo...en koppel (als je hebt ) de pm aan op je hd box en dan heb je gelijk internetradio.
Van het model sr wat jij op het oog had zie ik nergens geen prijzen meer staan dus wellichit is die al uit de handel.!?
In mijn optiek zal je van je pm meer plezier hebben dan als je zon oud model sr zou gaan aanschaffen.
Tis maar een idee maar misschien het overwegen waard?
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Bjornn81

Hallo rp, zoals ik eerder aangaf is het budget op dit moment het probleem. Tezijnertijd als ik weer lekker aan het werk ben kan ik eens gaan kijken voor een model in de hogere prijsklasse ,maar op dit moment zijn er andere prioriteiten en momenteel kost een sr5023 235 euro wat wij nu wel kunnen missen.
Maar toch bedankt voor jouw input.

Groeten Bjornn

Lion of Judah

Hou je het bij stereo hou je PM of kijk bijvoorbeeld hier eens naar als je perse moet, je bent immers tevreden toch? http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,12363.0/topicseen.html
Staar je niet blind op vermogens. Een sr is specifiek gemaakt voor ht en een PM voor stereo. Als ik naar de specs van je Focals kijk dan mag dat geen probleem zijn. Keuze staat ook los van wel of geen sub, je kan een sub met de juiste aansluitingsmogelijk ook op je PM aansluiten. Kortom goedkoop is duurkoop.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

WilliamB

Citaat van: Lion of Judah op augustus 26, 2014, 21:48:20
Hou je het bij stereo hou je PM of kijk bijvoorbeeld hier eens naar als je perse moet, je bent immers tevreden toch? http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,12363.0/topicseen.html
Staar je niet blind op vermogens. Een sr is specifiek gemaakt voor ht en een PM voor stereo. Als ik naar de specs van je Focals kijk dan mag dat geen probleem zijn. Keuze staat ook los van wel of geen sub, je kan een sub met de juiste aansluitingsmogelijk ook op je PM aansluiten. Kortom goedkoop is duurkoop.
Inderdaad nog niet aan gedacht. Dit is namelijk een PM7001 KI van Marantz81 ( Arjan)
Deze PM is in absolute Nieuwstraat , en klinkt erg goed.

QuattroNL

Als je niks met surround doet zou ik zeker bij een stereoversterker blijven. Scheelt veel in sound.
De 7001KI is een erg mooi apparaat. Wellicht kan je met Arjan afspreken dat je 'm eerst thuis mag proberen?
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Cornelis1921

Citaat van: QuattroNL op augustus 26, 2014, 22:25:05
Als je niks met surround doet zou ik zeker bij een stereoversterker blijven. Scheelt veel in sound.
De 7001KI is een erg mooi apparaat. Wellicht kan je met Arjan afspreken dat je 'm eerst thuis mag proberen?
hello pompom :yes: notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

QuattroNL

Als je persé een SR5023 wilt (ook qua financiën), op MP staat een zilveren met een vraagprijs van 130,-
http://link.marktplaats.nl/m840321425
Da's niet duur niet  clown1

Maar als je toch wat meer kan missen blijf ik bij die PM7001KI  :yes:
Verschil in stereo zal flink zijn is mijn sterke vermoeden.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

rexp

M.i. kun je beter je geld in je zak houden en nog even doorsparen voor een echt betere versterker. Met de SR5023 ga je er niet op vooruit.

Eip

Citaat van: QuattroNL op augustus 27, 2014, 09:12:57
Als je persé een SR5023 wilt (ook qua financiën), op MP staat een zilveren met een vraagprijs van 130,-
http://link.marktplaats.nl/m840321425
Da's niet duur niet  clown1

Maar als je toch wat meer kan missen blijf ik bij die PM7001KI  :yes:
Verschil in stereo zal flink zijn is mijn sterke vermoeden.

Droom maar lekker verder.   :schater:
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167