Heeft een subwoofer "nut" bij grote front speakers ?

Gestart door CBdicX, augustus 24, 2014, 09:21:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

#75
Ahhhhhhh, zielig hondje als deze handel aan gaat......
En hoezo is plaatsing belangrijk voor een subwoofer, deze basshead schijnt zich nergens wat van aan te trekken..


pameijer

Als ik een sub zou kopen zal het de Rhythmik E15 worden. Wat ik daar wel niet allemaal over heb gelezen op heel veel sites geeft mij vertrouwen hem blind en doof aan te schaffen. Maar nu nog even niet  clown1
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Cobraatje

Citaat van: pameijer op augustus 29, 2014, 13:22:34
Als ik een sub zou kopen zal het de Rhythmik E15 worden. Wat ik daar wel niet allemaal over heb gelezen op heel veel sites geeft mij vertrouwen hem blind en doof aan te schaffen. Maar nu nog even niet  clown1
PM me even als je het zover hebt, ik heb ervaring met het zo goedkoop mogelijk uit Amerika hier krijgen.
1x keer langskomen om te beluisteren kan natuurlijk ook 8-).

CBdicX

#78
En als je hier weer kijkt trappen ze daar ook in de subwoofer val, en vliegen de "wel doen" en "niet doen" over de tafel betreft de Rhythmik E15, gesterkt door "reviews"......
En ook in de USA gaat het vergelijk het zelfde als hier, dB dit, Hz dat, erg vermoeiend eigenlijk en niemand word er een haar wijzer van.

http://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/1471574-rythmik-e15-vs-svs-sb13-ultra.html

Ik steek mijn kop terug in het zand, had die er nooit uit moeten halen........

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op augustus 29, 2014, 11:52:37
Tja, als je dit zo leest lijkt een subwoofer inderdaad voor de gemiddelde woning overbodig, die haalt die ideale maten nooit.
Ik trap er iedere keer ook weer in, en na 10tallen subs nooit echt lekkere bas respons kunnen krijgen op de plek waar ik zit, waar die verdomde sub ook stond.
Maar ja, dat door de commercie en door fabrikanten zo langzamerhand ingebakken gevoel dat je een subwoofer MOET hebben anders doe je niet mee.......
Ik heb nog niets gekocht, ga eerst nog maar eens een paar Blu rays bekijken zonder sub, en dan eens met een zo hoog mogelijk objectieve insteek, wie weet laat ik het toch bij de Quantum 1009.

Wel interessant dat het idee van Bose om kleine speakertjes te voorzien van een subwoofer de audio wereld zo veranderd heeft en nu nagenoeg iedereen "overtuigd" is dat een sub echt moet.
En met die maten van golflengtes blijkt dus ook weer waarom de buren meer last van de bassen hebben dan degene die zelf in die (te kleine) kamer zit en het volume van de sub maar aan het verhogen is om iets te horen van dat ding.
Misschien dat Audyssey LFC wat kan helpen om de buren te ontlasten van gedreun, maar dat zal de kwaliteit van de bas weergave ook niet ten goede komen.

Maar beste pameijer, moet je eens opletten hoe dit bericht de grond ingeboord gaat worden, want kom niet aan het "heilige huisje" subwoofer genaamd..... :wink:
Je moet je inderdaad niks aan laten praten.Ben in de loop der jaren ook wijzer geworden.Al die freaks die 20hz of lager proberen te halen en er fortuinen aan spenderen. Zelfde geld voor dure luidsprekers en versterkers die fortuinen kosten.ik ben zelf lid geworden van een zelfbouw forum en daar kom je er achter hoe de vork in de steel zit.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op augustus 29, 2014, 14:35:49
ik ben zelf lid geworden van een zelfbouw forum en daar kom je er achter hoe de vork in de steel zit.
Werd tijd :wink:

Nu ook eens een meeting bij wonen.

Cornelis1921

 stupid I.i.g. is het een interessant draadje geworden zo; de TS kan trots zijn. :yes: notworthy hello
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

CBdicX

Na uitvoerig wat Sifi films er door heen gejaagd te hebben hou ik het (voorlopig) op de bas weergave van de Quantum 1009. Ik betrap mij erop dat ik in heftige bas, en sub-bas stukken, toch het volume wat naar beneden zet. Zou met een potente sub alleen nog maar sterker en vaker worden.......
En ga nu niet zeggen dat het met een "goede" sub wel op een hoger volume nivo te verdragen is, de Q1009 vervormd echt niet want ik praat nu over een volume van 40-50% en dan geven mijn kronen (en het servies in de kast) het al op  :-D

Zoldar

Draai je met een receiver? Dan kan audussey mischien je bas wat vlakker maken.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

renes59

Je zult maar buren hebben met een sub woofer, daar ben je gauw flauw van dat gedreun aan de kop.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Met onderstaande post laat je blijken nog steeds niet een goed beeld te hebben hetgeen een sub doet.
Een goed op- en afgestelde sub in een set zal juist veel minder snel overlast (voor de buren) veroorzaken dan een set dreunende (front-) ls. welke tot hun max. moeten gaan betreft de bass (lfe) in een ht-set 8-).



Citaat van: CBdicX op augustus 30, 2014, 08:48:55
Na uitvoerig wat Sifi films er door heen gejaagd te hebben hou ik het (voorlopig) op de bas weergave van de Quantum 1009. Ik betrap mij erop dat ik in heftige bas, en sub-bas stukken, toch het volume wat naar beneden zet. Zou met een potente sub alleen nog maar sterker en vaker worden.......
En ga nu niet zeggen dat het met een "goede" sub wel op een hoger volume nivo te verdragen is, de Q1009 vervormd echt niet want ik praat nu over een volume van 40-50% en dan geven mijn kronen (en het servies in de kast) het al op  :-D

mountainbiker

Citaat van: renes59 op augustus 30, 2014, 12:08:48
Je zult maar buren hebben met een sub woofer, daar ben je gauw flauw van dat gedreun aan de kop.
Ik heb dus een buurman met subwoofer.Een house dj nog wel.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Maurice

Ach ik heb buren met een drumstel, piano, gitaren en nog allerlei andere instrumenten. Zij zingt nog ook, regelmatig komt het koor bij haar oefenen. Daarnaast geven ze ook pianoles.
Gelukkig zijn de woningen vrij goed geïsoleerd en hoor je alleen wat als je echt een zeikerd bent. Kan mijn muziek ook af en toe wat harder ( zoals nu).

verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

CBdicX

#88
Citaat van: xander32 op augustus 30, 2014, 13:25:40
Met onderstaande post laat je blijken nog steeds niet een goed beeld te hebben hetgeen een sub doet.
Een goed op- en afgestelde sub in een set zal juist veel minder snel overlast (voor de buren) veroorzaken dan een set dreunende (front-) ls. welke tot hun max. moeten gaan betreft de bass (lfe) in een ht-set 8-).

Ik begrijp niet hoe jij kan bepalen of ik wel of geen goed beeld heb van wat een sub zou moeten doen, waar baseer jij dat op, heb je wel eens bij mij geluisterd ?
Weet jij hoe mijn kamer vorm is  en wat voor meubelen er staan ?

Ik word wel eens moe van je, maar dat is vast persoonlijk, soms ben je te pruimen met je info en antwoorden, dan weer niet. Voor mij is het nu niet want ik schiet niets op met die losse flodders........

renes59

Citaat van: mountainbiker op augustus 30, 2014, 16:06:39
Ik heb dus een buurman met subwoofer.Een house dj nog wel.
Daar ben je dan mooi klaar mee, als het hoorbaar is. Ik vind het hoogst irritant dat gedreun op de achtergrond en dat hoeft helemaal niet hard te zijn, het is genoeg dat het waarneembaar is.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.