Heeft een subwoofer "nut" bij grote front speakers ?

Gestart door CBdicX, augustus 24, 2014, 09:21:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: xander32 op augustus 29, 2014, 06:47:42
http://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/klipsch-sw-115-pre


Indien de ts. werkelijk gelooft dat er nauwelijks verschillen zijn tussen subwoofers, na het lezen van een aantal reviews, dan is het m.i. verder zinloos om hier nog info aan te dragen ...

Dan lees je toch niet goed (gebeurt mij ook wel eens, dus maak je niet druk...) ik vertelde dat het mij opvalt dat er tussen subs uit een bepaalde prijsklasse nauwelijks noemenswaardige verschillen zitten.
Dus als je 500 euro wil besteden aan een sub maakt het geen reet uit welk merk of welk gebruikt systeem je kiest, die zijn nagenoeg het zelfde.
Ga je naar 1000 euro, en maak je het vergelijk met die van 500 euro, dan zal er best (iets) verschil in zitten, maar of dat tot uiting komt in de gemiddelde doorzonwoning valt te betwijfelen !

CBdicX

Uit de review van de SW 115 lijkt het mij dat Klipsch in ieder geval de handel niet loopt voor te liegen.
400 watt RMS, 18Hz bij -3dB, ze hadden ook kunnen doen zoals een aantal concurrenten:

800 watt     (piek vermogen)
10Hz          (bij -12dB)

Wat mij op zich aanstaat, behalve het uiterlijk want dat is but, is dat deze SW 115 blijkbaar makkelijk te plaatsen is (volgens Klipsch) want hij is zelfs in te bouwen, op te hangen, in de hoek te zetten.
Dit kan je met alle subs doen maar ik ga ervan uit dat deze dan gewoon blijft presteren zoals omschreven.
Heeft misschien iets met die "brievenbus" gleuf te maken of zo, of is dit wederom marketing ?

xander32

#62
Ik trek het mij niet persoonlijk aan hoor  :-D en dat moet jij ook niet doen bij het volgende :wink:;
Ook jouw nuancering maakt geen verschil betreft mijn voorgaande opmerking. Die bladen testen de bekende commerciële subwoofers op een rij, in een x-prijsklasse. Dat zijn steevast die subwoofers van merken welke ook advertenties plaatsen in hun blad en/of op hun site. En dan geloof ik best wel dat er tussen een Heco, Jamo en Magnat sub in een bepaalde prijsklasse weinig verschillen komen uit hun test ....


Kijk vooral ook eens naar subwoofers van Nubert, Teufel en BK. Daar krijg je m.i. echt meer waar voor het geld.


http://www.nubert.de/subwoofer/25/


http://www.teufelaudio.nl/actieve-subwoofer.html


http://www.ra-subwoofers.nl






Citaat van: CBdicX op augustus 29, 2014, 09:38:08
Dan lees je toch niet goed (gebeurt mij ook wel eens, dus maak je niet druk...) ik vertelde dat het mij opvalt dat er tussen subs uit een bepaalde prijsklasse nauwelijks noemenswaardige verschillen zitten.
Dus als je 500 euro wil besteden aan een sub maakt het geen reet uit welk merk of welk gebruikt systeem je kiest, die zijn nagenoeg het zelfde.
Ga je naar 1000 euro, en maak je het vergelijk met die van 500 euro, dan zal er best (iets) verschil in zitten, maar of dat tot uiting komt in de gemiddelde doorzonwoning valt te betwijfelen !

pameijer

Citaat van: mountainbiker op augustus 24, 2014, 09:54:07
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php?menu=menuGeluidstechniek

Tweede post in dit topic, maar hier staan wel enkele hele interessante dingen te lezen! Zoals bv:

De laagste snaar van een contrabas (41Hz) heeft een golflengte van 8,39 m. De klankkast zou dus eigenlijk minimaal de helft hiervan (dus ruim 4 m) groot moeten zijn...

In een kamer van 5x5m past een volledige golf van 68.8Hz. Een toon van de helft daarvan (34.4Hz) kun je in zo'n kamer nog weergeven, lager "past" niet meer. De drukgolf wordt dan teruggekaatst voordat de volledige amplitude (uitslag) is bereikt. De teruggekaatste golf interfereert met de aankomende golven, de toon kan dus niet optimaal klinken. Om 20Hz te kunnen weergeven moet je kamer minstens 17,20m/2 = 8,6 meter lang zijn (groter dan de halve golflengte). In een héél kleine ruimte (bijvoorbeeld in de schelp van een koptelefoon) treedt een ander effect op. Daar kunnen lage tonen wél worden weergegeven omdat daar drukvariaties optreden in de gesloten oorschelp (drukkamermodel in plaats van golfmodel). Ook de akoestiek, de demping, van de ruimte speelt een grote rol. Als er een sterke demping is, is de invloed van terugkaatsende golven minder.


Plaatje:



Als de laagste snaar van een contrabas 41Hz weergeeft, waarom willen we dan een weergave vanaf 20Hz? Voor muziek iig niet, tenzij je van orgelmuziek houdt (ik dus niet  puke). En als je wel 20Hz wilt, heb je dus een kamer nodig van minimaal 8,60 meter lang, tsja... Ik heb een woonkamer met aanbouw van 13 meter lang, en 5 meter breed, maar de speakers staan aan de lange zijde en komen na 4 meter al een muur tegen. Als ik het zo lees is een sub in het algemeen dus overbodig, afgezien van die paar momenten in een actiefilm dat er een explosie is, maar voor die paar momenten betaal je geen €500 - €2500 als weldenkend mens. Je zou een sub kunnen inzetten om je versterker/receiver te ontlasten, maar als dat de denkwijze is kun je beter actieve luidsprekers kopen.

Ik ben de weg ff kwijt!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

#64
Tja, als je dit zo leest lijkt een subwoofer inderdaad voor de gemiddelde woning overbodig, die haalt die ideale maten nooit.
Ik trap er iedere keer ook weer in, en na 10tallen subs nooit echt lekkere bas respons kunnen krijgen op de plek waar ik zit, waar die verdomde sub ook stond.
Maar ja, dat door de commercie en door fabrikanten zo langzamerhand ingebakken gevoel dat je een subwoofer MOET hebben anders doe je niet mee.......
Ik heb nog niets gekocht, ga eerst nog maar eens een paar Blu rays bekijken zonder sub, en dan eens met een zo hoog mogelijk objectieve insteek, wie weet laat ik het toch bij de Quantum 1009.

Wel interessant dat het idee van Bose om kleine speakertjes te voorzien van een subwoofer de audio wereld zo veranderd heeft en nu nagenoeg iedereen "overtuigd" is dat een sub echt moet.
En met die maten van golflengtes blijkt dus ook weer waarom de buren meer last van de bassen hebben dan degene die zelf in die (te kleine) kamer zit en het volume van de sub maar aan het verhogen is om iets te horen van dat ding.
Misschien dat Audyssey LFC wat kan helpen om de buren te ontlasten van gedreun, maar dat zal de kwaliteit van de bas weergave ook niet ten goede komen.

Maar beste pameijer, moet je eens opletten hoe dit bericht de grond ingeboord gaat worden, want kom niet aan het "heilige huisje" subwoofer genaamd..... :wink:

CBdicX

Citaat van: xander32 op augustus 29, 2014, 10:34:45
Ik trek het mij niet persoonlijk aan hoor  :-D en dat moet jij ook niet doen bij het volgende :wink:;
Ook jouw nuancering maakt geen verschil betreft mijn voorgaande opmerking. Die bladen testen de bekende commerciële subwoofers op een rij, in een x-prijsklasse. Dat zijn steevast die subwoofers van merken welke ook advertenties plaatsen in hun blad en/of op hun site. En dan geloof ik best wel dat er tussen een Heco, Jamo en Magnat sub in een bepaalde prijsklasse weinig verschillen komen uit hun test ....


Kijk vooral ook eens naar subwoofers van Nubert, Teufel en BK. Daar krijg je m.i. echt meer waar voor het geld.


http://www.nubert.de/subwoofer/25/


http://www.teufelaudio.nl/actieve-subwoofer.html


http://www.ra-subwoofers.nl

RA en Teufel is bekent, Nubert voor mij niet en ziet er redelijk smaakvol uit, speciaal die met de dubbele woofers.
En Duits is altijd goed, in auto's, speakers, subs, noem maar op. En met subs bedoel ik subwoofers, niet onderzeeërs........  :-D

DansaN

Citaat van: pameijer op augustus 29, 2014, 10:39:30
En als je wel 20Hz wilt, heb je dus een kamer nodig van minimaal 8,60 meter lang, tsja...
Wel goed lezen, hè...

Je kan ook nog een heel klein kamertje gebruiken en een "drukkamermodel" creëren.  :-D

Is een geluidsinstallatie op het toilet toch niet zo'n gek idee  :roll:

CBdicX

Ik ben al 54 jaar voorzien van een drukkamermodel.......  :-D

audiof. zonder budget

Citaat van: pameijer op augustus 29, 2014, 10:39:30
Tweede post in dit topic, maar hier staan wel enkele hele interessante dingen te lezen! Zoals bv:


In een kamer van 5x5m past een volledige golf van 68.8Hz. Een toon van de helft daarvan (34.4Hz) kun je in zo'n kamer nog weergeven, lager "past" niet meer. .[/font]

Plaatje:



Als de laagste snaar van een contrabas 41Hz weergeeft, waarom willen we dan een weergave vanaf 20Hz? Voor muziek iig niet, tenzij je van orgelmuziek houdt (ik dus niet  puke). En als je wel 20Hz wilt, heb je dus een kamer nodig van minimaal 8,60 meter lang, tsja... Ik heb een woonkamer met aanbouw van 13 meter lang, en 5 meter breed, maar de speakers staan aan de lange zijde en komen na 4 meter al een muur tegen. Als ik het zo lees is een sub in het algemeen dus overbodig, afgezien van die paar momenten in een actiefilm dat er een explosie is, maar voor die paar momenten betaal je geen €500 - €2500 als weldenkend mens. Je zou een sub kunnen inzetten om je versterker/receiver te ontlasten, maar als dat de denkwijze is kun je beter actieve luidsprekers kopen.

Ik ben de weg ff kwijt!

Grappig stukje tekst, en analoog daaraan zou dus een koptelefoon nooit 20 Hz kunnen halen???? Dacht het dus niet :no: :no: :no:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

pameijer

Citaat van: CBdicX op augustus 29, 2014, 12:24:04
Ik ben al 54 jaar voorzien van een drukkamermodel.......  :-D

Ik ben al begonnen mijn woonkamer luchtdicht te maken en de druk op te voeren....

Citaat van: audiof. zonder budget op augustus 29, 2014, 12:29:27
Grappig stukje tekst, en analoog daaraan zou dus een koptelefoon nooit 20 Hz kunnen halen???? Dacht het dus niet :no: :no: :no:

Nee, je hebt niet goed gelezen: specifiek voor hoofdtelefoons staat er stukje over drukkamers.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

En daarbij, je kunt ieder driver 20x per seconde laten bewegen, maar of je dat werkelijk hoort is weer wat anders...

CBdicX

Citaat van: pameijer op augustus 29, 2014, 12:38:53
Ik ben al begonnen mijn woonkamer luchtdicht te maken en de druk op te voeren....

Ook ideaal mocht je schoonmoeder weer eens op bezoek komen, ik kan mij daar van alles bij bedenken, zo'n luchtdichte kamer, maar dat heeft niets met audio te maken.... LOL  :-D

pameijer

Citaat van: CBdicX op augustus 29, 2014, 12:48:21
Ook ideaal mocht je schoonmoeder weer eens op bezoek komen, ik kan mij daar van alles bij bedenken, zo'n luchtdichte kamer, maar dat heeft niets met audio te maken.... LOL  :-D
Ze komt vanmiddag weer, op de kinderen passen. Maar voor haar heb ik een speciale geluidsdichte kamer ingericht :zzz:.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

  :-)  :lol:  :-D

Maar even serieus ( :wink: ) trappen wij de subwoofer er nu uit en maken wij de vrouw blij, of niet ?  :-o

Cobraatje

Citaat van: WilliamB op augustus 29, 2014, 09:19:55
Ha ha moet niet gekker worden " nauwelijks verschillen tussen subwoofers "
@ Cobraatje. Rythmik e15 is een mooie sub  :kwijl:

Thx :-D, ben er ook erg blij mee.
Door het direct servo systeem is de sub ongelofelijk snel en strak.
Geen boom boom, maar meer een 'sneaky' bas. Soms denk je de bas valt nog wel mee, maar dan trillen de glazen bijna van tafel.

@ TS: Succes met het wel/niet kopen van een sub.