Vervanging voor een SR5400OSE

Gestart door robertko, augustus 24, 2014, 01:46:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robertko

Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment een Marantz SR5400 OSE. Aangezien ik ook wel eens wil streamen, HDMI poorten wil hebben en ook nog eens 3D/4K wil kunnen aansturen, wordt het tijd voor een nieuwe receiver.

Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer... bij een gerenommeerde hifi zaak in de buurt vertelden ze me dat de huidige receivers van Marantz nog geen 4K door kunnen geven, die komen binnenkort uit... Maar volgens mij zijn die er al een tijdje, toch?

Ik zoek dus een receiver die minstens net zo goed is als mijn huidige Marantz (stereo en surround), maar dan met netwerkaansluiting voor Spotify en waar ik de komende 10 jaar weer plezier aan kan beleven (en niet te duur natuurlijk  :wink:)

De receiver staat trouwens aangesloten op een 5 tal speakers van Elac (2xFS108.2, 1xCC101.2, 2xBS103.2). Hopelijk zijn hier genoeg kenners die mij kunnen adviseren. Alvast dank voor jullie input!

Groeten,
Robert

RoGEK

#1
Je lokale hifi zaak ligt dan toch een beetje achter ben ik bang.

Soet het nieuw zijn of 2dehands is de vraag..

SR5008 nieuw voor 419:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m839230144-marantz-sr5008-zwart-nieuw-met-2-jaar-garantie.html

2dehands is ook veel leuks te krijgen:

SR7007 voor 689

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m833503150-marantz-sr7007-zwart.html

Of, wellicht nog beter, neem eens contact op met H&C Hifi
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

robertko

Bedankt voor je reaktie. H&C Hifi is me een beetje te ver weg om te gaan luisteren (ik woon in Almere). Ik ben wel op zoek naar een nieuwe of showroom model.
Is die SR5008 wel van hetzelfde niveau qua stereo geluid als mijn huidige SR5400-OSE? Die SR5008 heb ik hier zien staan voor €429. Dat valt in ieder geval binnen mijn budget  :-)

Gr,
Robert


WilliamB

Even voor mijn nieuwsgierigheid " Heb jij dan materiaal in 4k ? "
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

robertko

Nee hoor, ik heb geen materiaal in 4K. Maar 10 jaar geleden had ik ook geen 3D, 1080p en streaming audio...
Aangezien 4K er toch aan zit te komen en ik verwacht 10 jaar met een receiver te doen, wil ik graag dat die nieuwe receiver dat aan kan.

WilliamB

Citaat van: robertko op augustus 24, 2014, 11:18:02
Nee hoor, ik heb geen materiaal in 4K. Maar 10 jaar geleden had ik ook geen 3D, 1080p en streaming audio...
Aangezien 4K er toch aan zit te komen en ik verwacht 10 jaar met een receiver te doen, wil ik graag dat die nieuwe receiver dat aan kan.
Duidelijk verhaal. :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

#6
http://marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=hometheatre&subcatid=avreceiver&productid=sr6009


Bovenstaande betreft een recente middenklasse Marantz receiver; in diens specs lees ik gewoon 4k  :yes: ...

Sterker, zelfs bij diens voorganger, de 6008 lees ik ondersteuning van 3 en 4k ...

AkTeVox


robertko

Ben net terug van een andere hifi boer in de buurt en inderdaad hebben bijna alle marantz receivers 4k passthrough en upscaliing.
Hoewel de verkoper aangaf dat het stereo geluid wel iets minder zal zijn dan de SR5400OSE, heb ik uiteindelijk toch voor de SR6008 gekozen. Die hadden ze voor een leuke prijs staan   :-)

Bedankt voor alle reakties!

xander32

Een snelle beslisser; zo kan het dus ook  hello.
Verzoekje; laat je het ons nog even weten hoe de SR6008 het in jouw set doet (t.o.v. de 5400OSE)  :yes:.




Citaat van: robertko op augustus 24, 2014, 14:36:26
Ben net terug van een andere hifi boer in de buurt en inderdaad hebben bijna alle marantz receivers 4k passthrough en upscaliing.
Hoewel de verkoper aangaf dat het stereo geluid wel iets minder zal zijn dan de SR5400OSE, heb ik uiteindelijk toch voor de SR6008 gekozen. Die hadden ze voor een leuke prijs staan   :-)

Bedankt voor alle reakties!

WilliamB

Citaat van: robertko op augustus 24, 2014, 14:36:26
Ben net terug van een andere hifi boer in de buurt en inderdaad hebben bijna alle marantz receivers 4k passthrough en upscaliing.
Hoewel de verkoper aangaf dat het stereo geluid wel iets minder zal zijn dan de SR5400OSE, heb ik uiteindelijk toch voor de SR6008 gekozen. Die hadden ze voor een leuke prijs staan   :-)

Bedankt voor alle reakties!
Gefeliciteerd met deze mooie SR, en laat even iets weten betreft het geluid.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

AkTeVox

Proficiat en veel luisterplezier met je nieuwe aanwinst !!!  hello hello hello

QuattroNL

Felici met je nieuwe SR  pompom

En idd, ik ben ook benieuwd naar de grootste verschillen tussen de oude en nieuwe.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

robertko

Ok, hier mijn eerste bevindingen van de nieuwe SR6008...

Het is niet een probleem, maar mijn SR5400OSE had ik nooit harder dan volume -25dB en had dus weinig 'power' nodig om veel geluid uit de speakers te krijgen. Bij de SR6008 komt er pas wat geluid uit vanaf +40. Misschien dat het te maken heeft met hoe het volume wordt weergegeven (dB of niet), maar de SR6008 lijkt in ieder geval meer moeite te hebben om de speakers aan te sturen.

De sound...  :schater:  Surround is geweldig, nog beter dan bij de SR5400OSE. Misschien komt dat ook wel door de audyssey setup. Dit werkt echt handig! Stereo geluid is ook wel goed, maar tot nu toe alleen via spotify geluisterd. CD heb ik maar niet meer aangesloten dus kan dit niet met de SR5400OSE vergelijken. Het geluid lijkt wel warmer te klinken (iets te warm naar mijn idee), maar dat is makkelijk te verhelpen via de direct/pure direct optie.

Over Spotify gesproken, erg beperkte functionaliteit via de Marantz app. Hopelijk dat dit in de toekomst wat wordt uitgebreid. Setup is trouwens makkelijk, netwerkkabel erin en gaan met die banaan. Die Marantz app is nog voor verbetering vatbaar. Zo nu en dan blijftie hangen.

Ook de NAS wordt herkend (na wat schermutselingen) en de SR6008 streamt nu ook zonder problemen mp3/flac vanaf de NAS.

Wat mij vooral opviel... het beeld! Voorheen had ik mijn tv direct via hdmi aangesloten op de kabeldoos. Nu alles via de receiver gaat lijkt het tv beeld ineens echt op hd kwaliteit in plaats van sd kwaliteit met een hd logootje in beeld. Dit is vooral te merken bij Fox Sports, vele malen scherper beeld. Zelfs het menu van oude LG mediaspeler lijkt nu ineens in HD te worden weergegeven. Lang leve upscaling  :-)

Ook mijn antieke Harmony 525 herkent de receiver en kan de opdrachten zonder probleem uitvoeren.

Conclusie: ik ben zeer tevreden met deze aankoop!

xander32

Top :yes:. Wel opmerkelijk dat jij de 6008 als warmer ervaart dan de 5400. Ik lees en hoor juist vaak dat de recente modellen in toenemde mate meer neutraal klinken dan die van voorheen.