Ok, hier mijn eerste bevindingen van de nieuwe SR6008...
Het is niet een probleem, maar mijn SR5400OSE had ik nooit harder dan volume -25dB en had dus weinig 'power' nodig om veel geluid uit de speakers te krijgen. Bij de SR6008 komt er pas wat geluid uit vanaf +40. Misschien dat het te maken heeft met hoe het volume wordt weergegeven (dB of niet), maar de SR6008 lijkt in ieder geval meer moeite te hebben om de speakers aan te sturen.
De sound...
Surround is geweldig, nog beter dan bij de SR5400OSE. Misschien komt dat ook wel door de audyssey setup. Dit werkt echt handig! Stereo geluid is ook wel goed, maar tot nu toe alleen via spotify geluisterd. CD heb ik maar niet meer aangesloten dus kan dit niet met de SR5400OSE vergelijken. Het geluid lijkt wel warmer te klinken (iets te warm naar mijn idee), maar dat is makkelijk te verhelpen via de direct/pure direct optie.
Over Spotify gesproken, erg beperkte functionaliteit via de Marantz app. Hopelijk dat dit in de toekomst wat wordt uitgebreid. Setup is trouwens makkelijk, netwerkkabel erin en gaan met die banaan. Die Marantz app is nog voor verbetering vatbaar. Zo nu en dan blijftie hangen.
Ook de NAS wordt herkend (na wat schermutselingen) en de SR6008 streamt nu ook zonder problemen mp3/flac vanaf de NAS.
Wat mij vooral opviel... het beeld! Voorheen had ik mijn tv direct via hdmi aangesloten op de kabeldoos. Nu alles via de receiver gaat lijkt het tv beeld ineens echt op hd kwaliteit in plaats van sd kwaliteit met een hd logootje in beeld. Dit is vooral te merken bij Fox Sports, vele malen scherper beeld. Zelfs het menu van oude LG mediaspeler lijkt nu ineens in HD te worden weergegeven. Lang leve upscaling
Ook mijn antieke Harmony 525 herkent de receiver en kan de opdrachten zonder probleem uitvoeren.
Conclusie: ik ben zeer tevreden met deze aankoop!