Citaat van: Austin Powers op september 18, 2007, 23:12:24
De ringkerntrafo en elco's (2x10000), de solide knoppen, front en chassis, gewicht 7kg. De Pm4001 is al een degelijke versterker voor het geld, ook zo de PM7001. De PM7001 is erg degelijk, heb hem gezien en in handen gehad. De PM4001 beluisterd en klonk zeker niet verkeerd, zelfs goed voor de lage prijs die ze ervoor vragen.
De PM6002 kost 399E, niet echt goedkoop als je daarvoor ook een PM7001 hebt.
Maar wat vind jij eigenlijk van dat soort versterkers in de prijsklasse tot 400E??? Zijn ze goed of vind je dat ik beter kan kijken naar een duurdere PM serie. Dan wel nieuw of 2e hands?
Het uitgangspunt zijn altijd de luidsprekers.
Daarna komt wat mij betreft de versterker; een betere versterker zal niet een tikkeltje zwaarder in het laag klinken of maar net iets frisser in het hoog.
Je moet juist luisteren naar dingen als het 3 D beeld, focussering, transparantie van het geluidsbeeld en of je bepaalde instrumenten en stemmen kunt ''pakken'' als het ware.
Als je dat kunt horen heb je een puike set.
Als versterker X dat beter/ duidelijker weergeeft dan versterker Y lijkt het me duidelijk welke de betere is.
In technische zin kun je dan weer allerlei discussies aangaan zoals zogenaamde verschillen tussen klasse A en AB / D / G of zelfs H.
Onderdelen keuze kun je het ook nog over hebben maar veel fabrikanten gebruiken vaak gewoon hetzelfde.
Of een fabrikant nu 2N torretjes toepast of 2sa/2sb maakt allemaal niet zo veel uit.
Het zit hem meer in de verfijning van de schakelingetjes en de mate van negative feeback oftewel de terugkoppeling van het output signaal terug naar de input van de eindversterker, feitelijk de ingangstrap.
Waar je beter naar kunt kijken is de kwaliteit van de print waar je zeker in geoefend moet zijn want nieuw ziet alles er goed uit.
Om nu eens die PM-6002 serieus onder de loep te nemen;
Wat krijg je nu voor die 399,-?
In feite een goedkoop gemaakt kastje waar geen aandacht aan besteedt is.
Ringkern transformator is leuk maar een bloktrafo met dezelfde specs doet het werk net zo goed.
Kwa printlay-out ziet het er rustig uit en zitten de onderdeeltjes niet hutje mutje opelkaar gepropt.
Enkelzijdige soldeerverbindingen wat het servicen makkelijker maakt.
Frontpaneeltje ziet er netjes verzorgt uit en ik neem aan dat het aluminium is??
Ik kan niet zien wat voor een elco's er gebruikt zijn.
Ik denk dat je voor die prijs een aardige versterker hebt maar hoe de klankmatige eigenschappen zijn kan ik niet zeggen want ik heb het ding niet beluisterd.
Ik zou een compleet verslag kunnen schrijven over deze versterker maar dan moet ik het ding toch echt hier hebben!!