Speakers voor Vintage Marantz 4300

Gestart door pi, juli 24, 2014, 10:28:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pi



In 2008 heb ik een door Hal9000 gereviseerde Marantz 4300 receiver overgenomen. Helaas had ik toendertijd en tot recent niet echt de gelegenheid om speakers te zoeken die dit geweldige apparaat eer aan doen en stuurt hij nu een paar oude speakers aan waar niet eens informatie over te vinden is online. Graag zou ik een paar speakers er bij zoeken die me wel ten volle kunnen laten genieten van wat deze receiver kan en mijn vraag is dus of jullie misschien kunnen meedenken?

Ik las een post online die zei dat in bridge mode de kwaliteit van het geluid minder is en een andere zei dat in bridge mode je er vooral geen speakers aan moet hangen met een lage weerstand. Verder staat me bij dat ik langer geleden las dat deze receiver wat warm zou klinken en dat speakers er bij zoeken die ook warm klinken misschien wat te zou zijn. Iemand een idee in hoeverre deze statements waar zijn?

Ik zal de receiver over het algemeen gebruiken in een vrij kleine kamer van ongeveer 3 bij 4 meter, waarbij de speakers opgesteld worden in de linker en rechter hoek langs de lange zijde. Ik zit ongeveer in het midden van de kamer achter mijn bureau. Ik zoek vloerstaanders en ruimte om ze een heel eind van de muur te zetten is er niet. Ik verwacht met een feestje de combinatie ook wel eens in een grotere ruimte te gebruiken. Er is geen vriending/vrouw factor om rekening mee te houden, maar ik moet ze natuurlijk wel zelf mooi (genoeg) vinden. Ik luister gewoonlijk naar house muziek, voornamelijk hardcore.

Ik heb geen kennis over hoe ik oude speakers op zou moeten knappen of waar gereviseerde oude speakers te halen, dus mijn eerste insteek zou zijn om te kijken naar nieuwe speakers. Als de perfecte speakers buiten mijn budget zouden vallen spaar ik wat langer, maar ik zou in ieder geval niet meer dan 2500 euro uit willen geven (en met een stuk minder wordt ik heel blij).

Speakers die mij bijvoorbeeld aanspraken zijn:
Klipsch RF-7 II
Magnat Quantum 1009
Quadral M50
Quadral Platinum M4 MKII Limited Edition

Ik zou me wel voor kunnen stellen dat deze een beetje "overkill' zullen zijn. Kwa uiterlijk spreekt de Magnat me het meest aan.

Bedankt!

p.s. Ik twijfelde of dit in Luidsprekers of Vintage zou moeten staan, maar hier leek me waarschijnlijker.

SB_Marantz

Zie je persoonlijke berichten in-box.  8-)


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WilliamB

Voor 2500 euro kan je erg veel moois kopen.
Kan je jou versterker niet meenemen naar een audio zaak.

Misschien kan je dan wel een demo mee naar huis krijgen, en deze beluisteren in jou ruimte.

Succes met je zoektocht.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

jowa

De Xanadu's DS24's die SB in de verkoop heeft zou ik zeker opnemen in je lijst.
Xanadu's kunnen behoorlijkd dichte tegen een muur worden gezet en dit zijn nog steed top-speakers met top-tweaters van Dynaudio.

pi

#4
Misschien had ik ook een beetje een tijdslijn aan moeten geven. Ik heb vrij in september, dus dat is wanneer ik de aanschaf zou willen doen. Tot die tijd wil ik wel al rondkijken en informatie inwinnen voor waar op te letten en wat goede opties zouden kunnen zijn.

@jowa inderdaad gaat het om die speakers van SB en ik hou ze zeker in gedachten. Ik kan er alleen online niet veel over vinden?

@WilliamB: dat ben ik uiteindelijk wel van plan, ik hoopte alleen vast wat advies te krijgen over waar op te letten zodat ik gerichter kan zoeken. (2500 is ook wel de bovengrens, liever zit ik daar een stukje onder, want voor 2500 moet ik echt nog wel een beetje sparen). Bedankt voor je succes wens, gaat goed komen uiteindelijk :).

@SB_Marantz: je hebt bericht terug.  8-)

SB_Marantz

#5
Jij ook met wat nuttige info.

Wat nog belangrijker is: luisteren met je eigen oren en dat kan hier.
Verder zijn deze extreem impedantie vriendelijk voor je versterker.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op juli 24, 2014, 12:33:23
Jij ook met wat nuttige info.

Wat nog belangrijker is: luisteren met je eigen oren en dat kan hier.
Verder zijn deze extreem impedantie vriendelijk voor je versterker.



/offtopic

Je trekt het hele perspectief uit zijn verband met die joekels van eindbakken lol.. Zie cd-hoesjes rechts lol  :-D :-D :mrgreen:

/ontopic

Idd met eigen oren gaan luisteren. De speakers zijn de smaakmaker en daar zou ik me op concentreren. De zogenaamde match is een overdreven factor in mijn beleving.

Gratis tip van de week. Ik zou even met de 4300 bij SB op bezoek gaan. plezierig vertoeven daar. Mooie speakers te horen (ook de klipsch die je op je lijstje hebt staan.) en de 4300 kan even gelijk op de testbank..   :wink:

pi

#7
Goed punt van die cd-hoesjes inderdaad, lol. Zo te zien zijn ze grofweg 1.5 a 2 hoesjes breed?

Ik kan eigenlijk online geen goede foto's of informatie vinden en ik woon nou niet bepaald bij SB om de hoek (en een auto moet ik lenen). Misschien heeft iemand meer informatie over deze speakers / meer foto's? (Google levert niet zo veel op). Ik wil graag bij hem langs gaan, maar zou eerst een iets beter beeld willen hebben van wat ik eventueel in huis haal.

Bedankt voor alle ondersteuning van SB's aanbod btw, dat geeft iemand die hier verder niet zo bekend mee is meer vertrouwen.

SB_Marantz

1,25 M hoog.





Beschadiging op de baffle. (met het frontdoek er voor zie je het niet)


Woofers perfect voorzien van nieuwe rolranden door de fabrikant.
Tevens compleet nagelopen op spec.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Xanadu is een serieus Nederlands High-end merk. Dit model is een van de eersten en heeft een Hybride Transmissielijn. De Dynaudio bezetting is hoogwaardig. De tweeters die gebruikt zijn de Esotar T330d een van de beste tweeters ooit gemaakt en kosten alleen al een fortuin.

Toevalig heb ik deze in het Rood gehad, naast de DS14 en de AW25 van Xanadu, mooie grote full range luidsprekers.

Paul

Zal altijd een persoonlijke keuze zijn afhankelijk van de bekende factoren.  8-)

Thuis in je eigen bekende omgeving beluisteren en niet over 1 nacht ijs gaan. 
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

@ Thanatos,

Yep die tweeters alleen al brengen zowat dit prijsje op.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM


pi

Zier er steeds meer uit als een goede deal!

Het blijft opvallend stil voor wat betreft verdere suggesties voor speakers, deze zouden duidelijke beter zijn dan de opties die ik al noemde of andere nieuwe opties?

Marvin

Een vraag stellen wat een goede luidspreker is levert vrijwel altijd 100 reacties op met 100 verschillende merken, types, concepten.
Dat schiet eigenlijk niet op dus. Denk dat hierom de reacties wat tegenvallen.

Been there done that.  Mentaliteit.