In 2008 heb ik een door Hal9000 gereviseerde Marantz 4300 receiver overgenomen. Helaas had ik toendertijd en tot recent niet echt de gelegenheid om speakers te zoeken die dit geweldige apparaat eer aan doen en stuurt hij nu een paar oude speakers aan waar niet eens informatie over te vinden is online. Graag zou ik een paar speakers er bij zoeken die me wel ten volle kunnen laten genieten van wat deze receiver kan en mijn vraag is dus of jullie misschien kunnen meedenken?
Ik las een post online die zei dat in bridge mode de kwaliteit van het geluid minder is en een andere zei dat in bridge mode je er vooral geen speakers aan moet hangen met een lage weerstand. Verder staat me bij dat ik langer geleden las dat deze receiver wat warm zou klinken en dat speakers er bij zoeken die ook warm klinken misschien wat te zou zijn. Iemand een idee in hoeverre deze statements waar zijn?
Ik zal de receiver over het algemeen gebruiken in een vrij kleine kamer van ongeveer 3 bij 4 meter, waarbij de speakers opgesteld worden in de linker en rechter hoek langs de lange zijde. Ik zit ongeveer in het midden van de kamer achter mijn bureau. Ik zoek vloerstaanders en ruimte om ze een heel eind van de muur te zetten is er niet. Ik verwacht met een feestje de combinatie ook wel eens in een grotere ruimte te gebruiken. Er is geen vriending/vrouw factor om rekening mee te houden, maar ik moet ze natuurlijk wel zelf mooi (genoeg) vinden. Ik luister gewoonlijk naar house muziek, voornamelijk hardcore.
Ik heb geen kennis over hoe ik oude speakers op zou moeten knappen of waar gereviseerde oude speakers te halen, dus mijn eerste insteek zou zijn om te kijken naar nieuwe speakers. Als de perfecte speakers buiten mijn budget zouden vallen spaar ik wat langer, maar ik zou in ieder geval niet meer dan 2500 euro uit willen geven (en met een stuk minder wordt ik heel blij).
Speakers die mij bijvoorbeeld aanspraken zijn:
Klipsch RF-7 II
Magnat Quantum 1009
Quadral M50
Quadral Platinum M4 MKII Limited Edition
Ik zou me wel voor kunnen stellen dat deze een beetje "overkill' zullen zijn. Kwa uiterlijk spreekt de Magnat me het meest aan.
Bedankt!
p.s. Ik twijfelde of dit in Luidsprekers of Vintage zou moeten staan, maar hier leek me waarschijnlijker.