Super audio cd

Gestart door walter, juli 22, 2014, 09:14:14

Vorige topic - Volgende topic

walter

Dag mensen

Heeft iemand ervaring met super audio cd speler is dat nou veel beter dan een gewone blue ray speler?
Is het de moeite om zo'n ding te kopen kunt je duidelijk horen of is het gewoon een gezegde ?

Walter

Rob46

Walter, ik heb al jaren ervaring met SACD. Ik ben altijd al bezig geweest met andere muziekdragers, zoals DAT en DCC. Persoonlijk vind ik een SACD mooier klinken dan een gewone CD. Waarom: dynamiek, breedte van het geluidsbeeld en 'voller' geluid. Vaak ook meer details. Of ook SACD het gaat overleven? Er is genoeg SACD materiaal te vinden, maar ook hier wordt dit wel steeds minder.

RHK

Met de UD7007 speel ik zeer mooi bluray maar ook sacd af. Ook al heb ik er maar een; Frankie goes to Hollywood.  redface
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Zoldar

SACD is voor mij ook een mooi medium. Maar kijk ook eerst even op SACD net of er voor jou leuke titels zijn uitgebracht.

Er zijn ook prima blu ray spelers die mooi een sacd kunnen afspelen zoals Marantz ud700 en oppo's. Voordeel van die spelers is dat je ook de surround mixen kunt afspelen die vaak ook op de sacd schijfjes staan.

Persoonlijk vind ik een deftige sacd speler mooier klinken dan een blu ray of dvd speler die sacd kan. Maar om te beginnen is bijvoobeeld een puike Marantz dvd speler zoals een DV9500/DV8300, voor weinag.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

polleke_cgc

SACD kan inderdaad beter klinken dan een gewone CD (als de opname tenminste goed gebeurd is). Technisch moet je het eerder met 24 bit/192 kHz "HDaudio" vergelijken dan met de 16/44.1 van een gewone CD.
Maar helaas heeft de consument blijkbaar beslist dat die kwaliteit "te" goed is, want de SACD is nooit echt doorgebroken, en zal dat waarschijnlijk ook niet meer doen.

Persoonlijk heb ik nooit SACD's gekocht en dat zal er ook niet meer van komen. Als ik het prijsverschil zie tussen een CD6005 en een SA8005 bv. is dat eigenlijk wel een voordeel ;).

Een deftige streamer die die 24/192 of DSD aankan zal er wel komen...

211

Citaat van: walter op juli 22, 2014, 09:14:14
Dag mensen

Heeft iemand ervaring met super audio cd speler is dat nou veel beter dan een gewone blue ray speler?
Is het de moeite om zo'n ding te kopen kunt je duidelijk horen of is het gewoon een gezegde ?

Walter
Dag Walter. het antwoord is : "Ja, mits..."
- Mits je een "fatsoenlijke" SACD speler hebt
- Mits je een "fatsoenlijke" SACD opnames/CD's  hebt
- Mits je een "fatsoenlijke" versterker hebt die de extra bandbreedte aan kan
- Mits je een "fatsoenlijke" luidsprekers hebt die de extra bandbreedte aan kunnen
- Mits je een "fatsoenlijke" luisterruimte hebt die de extra bandbreedte aan kan
- Mits je gehoor ook nog "meespeelt"

Anders is het misschien heel leuk "voor de heb", maar draagt het niet echt bij aan je beleving....

Zolang je maar geniet....

Audiotic

De toekomst is streaming... SACD klinkt (bij mij, en voor mij) veel fraaier dan CD. Maar het verschil met hires (als op DVD-Audio en BluRay) is klein, soms wel heel klein. Soms is het duidelijker, maar ik denk dat dat meer aan de opname en vooral de mastering ligt.
Zoals ik al zei: streaming, dus hires en DSD files, wordt het.. Dus misschien sparen en een mooie streamer kopen? Alles op schijf is of komt als file beschikbaar...

AV8801, 2x CI Audio D-200 MKII for stereo, MM8003 for surround, UD9004 BD, NA11S1 streaming DAC (incl. DSD!), 2x Nubert NuVero 4 front, 5x NuVero 5 surround, R.E.L. R-582SE sub, ProLine Silver & Gold XLR & Siltech MXP wiring.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Marantz 81

Citaat van: polleke_cgc op juli 22, 2014, 12:43:00

Maar helaas heeft de consument blijkbaar beslist dat die kwaliteit "te" goed is, want de SACD is nooit echt doorgebroken, en zal dat waarschijnlijk ook niet meer doen.

Ik denk dat het meer ligt aan de prijs van sacd,s die lagen rond de 30 euro of meer , is toch een select groepje mensen die hoge kwaliteit opname,s van belang vindt of een installatie heeft waarin het echt grote verschil maakt

best zonde want als de opname goed is gedaan is SACD echt zoveel beter en helaas  is toch met name Jazz Klassiek  frusty waarin veel sacd,s verkrijgbaar waren/zijn

beter kun je idd investeren in een goede streamer en DAC

211

Citaat van: Audiotic op juli 29, 2014, 21:27:55
De toekomst is streaming... SACD klinkt (bij mij, en voor mij) veel fraaier dan CD. Maar het verschil met hires (als op DVD-Audio en BluRay) is klein, soms wel heel klein. Soms is het duidelijker, maar ik denk dat dat meer aan de opname en vooral de mastering ligt.

Zoals ik al zei: streaming, dus hires en DSD files, wordt het.. Dus misschien sparen en een mooie streamer kopen? Alles op schijf is of komt als file beschikbaar...

Uhhh SACD = DSD 1bit 2,8224 MHz codering....
Of je nu de file of het schijfje gebruikt, daar zit qua formaat van het bronbestand het verschil dus niet in
Zolang je maar geniet....

Cornelis1921

Citaat van: 211 op juli 29, 2014, 21:16:00
Dag Walter. het antwoord is : "Ja, mits..."
- Mits je een "fatsoenlijke" SACD speler hebt
- Mits je een "fatsoenlijke" SACD opnames/CD's  hebt
- Mits je een "fatsoenlijke" versterker hebt die de extra bandbreedte aan kan
- Mits je een "fatsoenlijke" luidsprekers hebt die de extra bandbreedte aan kunnen
- Mits je een "fatsoenlijke" luisterruimte hebt die de extra bandbreedte aan kan
- Mits je gehoor ook nog "meespeelt"

Anders is het misschien heel leuk "voor de heb", maar draagt het niet echt bij aan je beleving....
Omdat bij mij de laatste vier criteria deze voorwaarden negatief ingevuld moeten worden wordt mijn volgende speler gewoon een CD6004 of xxx5, een dedicated CD-speler dus - jammer van de plus/minus 300(hybride) SACD's, maar het is niet anders.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Zelf bezit ik een redelijke, middenklasse sacd-speler en in een direct vergelijk van een track vanaf cd en vanaf sacd brengt die laatste een grotere resolutie, er staat meer informatie op en dat hoor je in de detaillering.

Maar ik heb niet bewust voor een sacd-speler gekozen, de keuze werd mij "opgelegd" doordat Marantz in de huidige Premium serie slechts sacd spelers kent ... Indien er een CD15 in het assortiment zat, was dat mijn keuze geweest.

jazzman

Ook ik investeer nog een keer in een hele goede speler eind dit jaar. Ik heb weer 9 SACD's in bestelling staan. Zolang dit nog steeds leverbaar is, heeft het voor mij nog steeds een meerwaarde. SACD is voor mij nog steeds superieur, er zitten natuurlijk wat mindere tussen, maar ik moet zeggen dat de persingen uit Japan wel errug fraai zijn.

Audiotic

Citaat van: 211 op juli 29, 2014, 22:26:41
Uhhh SACD = DSD 1bit 2,8224 MHz codering....
Of je nu de file of het schijfje gebruikt, daar zit qua formaat van het bronbestand het verschil dus niet in

Klopt. Dus stream ik alles :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Enne: ja de CD en de SACD hebben dezelfde bron. Bij hybrid SACD's is dat heel duidelijk zo (hoewel...). In de meeste gevallen is er een duidelijk hoorbaar verschil. Let wel, je moet de luidsterkte goed instellen, SACD is vaak 6dB lager.
Ik heb even gestudeerd, en daar waar het niet het geval is, zie je dat de DSD file vaak gewoon een upsampled versie is van de CD eigenlijk, met een scherpe cut-off bij 22 kHz. En dat kan per track verschillen. Je ziet het ook bij hires PCM files, bijv. de recente Led Zeppelins. Sommige tracks gaan tot hoge frequenties, sommige stoppen boven de 22 kHz of 24 kHz.

AV8801, 2x CI Audio D-200 MKII for stereo, MM8003 for surround, UD9004 BD, NA11S1 streaming DAC (incl. DSD!), 2x Nubert NuVero 4 front, 5x NuVero 5 surround, R.E.L. R-582SE sub, ProLine Silver & Gold XLR & Siltech MXP wiring.