Super audio cd

Gestart door walter, juli 22, 2014, 09:14:14

Vorige topic - Volgende topic

Zoldar

Ik denk overigens dat er veel te veel een punt wordt gemaakt van de extra bandbreedte. Die 50 kHz of 100 kHz bereik is als je het mij vraagt NIET waarom een goede DSD  opname/transfer zo goed klinkt.

Wat ik zo mooi aan SACD/DSD vind is de vloeiendheid, meer ruimte info, meer galm, meer echtheid in stemmen. Ik asocieer dat met meer RESOLUTIE. Een DSD file bevat ook aantoonbaar meer resolutie voor de muziek die je hoort. Niets geheimzinnigs aan. (16 bits/44.1khz pcm is een grovere omzetting van analoog dan DSD)

Een 570 pixel beeldscherm geeft je eenmaal een ander beeld dan een 4K.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

211

Citaat van: Zoldar op juli 30, 2014, 16:51:00
Ik denk overigens dat er veel te veel een punt wordt gemaakt van de extra bandbreedte. Die 50 kHz of 100 kHz bereik is als je het mij vraagt NIET waarom een goede DSD  opname/transfer zo goed klinkt.

Wat ik zo mooi aan SACD/DSD vind is de vloeiendheid, meer ruimte info, meer galm, meer echtheid in stemmen. Ik asocieer dat met meer RESOLUTIE. Een DSD file bevat ook aantoonbaar meer resolutie voor de muziek die je hoort. Niets geheimzinnigs aan. (16 bits/44.1khz pcm is een grovere omzetting van analoog dan DSD)

Een 570 pixel beeldscherm geeft je eenmaal een ander beeld dan een 4K.

Eens...

Overigens refereer jij naar het LPCM formaat wat gebruikt wordt op een CD (44.1Khz / 16 bit).
PCM specificaties zelf gaan veel verder tot max 192Khz / 24 bit , wat bijvoorbeeld wordt gebruikt voor hi-res audio op Blu-ray...

Hi-Res audio files bevatten inderdaad meer (detail) info. DSD en PCM alike.... (mits afkomstig van een Hi-Res bron, en geen fake zoals opgepimpt CD materiaal...)

Of het zinvol is mag iedereen voor zich bepalen....

Zolang je maar geniet....