Marantz PM-500 Krakende Potmeter

Gestart door AlmostGod, juli 17, 2014, 21:24:16

Vorige topic - Volgende topic

AlmostGod

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw dus zou me eventjes kort voorstellen, ik ben 21 jaar en woon in Noord-Brabant, een kleine twee jaar begonnen met het hele audio gebeuren, en begonnen met  een set Quadral Shogun Gold's en een Marantz SR5400 ( Die staat nu bij m'n moeder beneden ). Intussen 2 jaar verder en ook een groot aantal speakers verder, huidige setup is Cerwin-Vega's VS120's ( Ik luister nogal bass-heavy spul :) ).

Nu heb ik pas een defecte Harman 505 gekregen van iemand, en die heb ik kunnen ruilen voor een Marantz PM-500, super gaaf apparaat ! Vind het altijd erg mooi als je van de kanalen de DB's ziet. Alleen hiervan kraakt de potmeter, ik heb de Harman voor niks gehad dus in feite deze Marantz ook.

Is er een simpele manier om dit te verhelpen ? Geen idee of het gewoon stof/viezigheid is dat hij aan vervanging toe                 is.

Mvg AG.

djerk

Ik zou zeggen:

Schakel het apparaat uit en
1) draai een minuutje de knop heen en weer door het gehele spectrum en luister daarna of dat heeft geholpen.
2) Indien nee: maak em open en kijk of de contacten van de potmeter nog goed vastgesoldeerd zitten aan de printplaat
3) Indien ja: Kijk of de potmeter opengemaakt kan worden om te kijken of er contactspray in gedaan kan worden.
4) When all fails en je weet zeker dat het de potmeter betreft, dan er een nieuwe op solderen lijkt mij.

Boer de Boer(enverstand)

SB_Marantz

Neu.......ik ga anders en doeltreffender te werk.... :wink:

A: Dit is een simpel te verhelpen probleem daar het geen gesloten Alps is maar een open type.
B: Als je een spray gaat gebruiken pak dan 390, die is aardig ok.
C: Ultrasoon reinigen is de beste manier maar kost wat meer tijd.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AlmostGod

Bedankt voor de reacties, ik heb helaas nul verstand van elektronica en dergelijke, ik zou het graag leren maar tot nu weet ik nergens iets van haha. Is dit voor een beginner ook te vervangen ?

Mvg

Cornelis1921

AlmostGod, Van harte welkom hier! hello
Groetjes, byebye
Ex-Jebus. :wink: :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

djerk

AlmostGod

Citaat van: Cornelis1921 op juli 18, 2014, 05:42:41
AlmostGod, Van harte welkom hier! hello
Groetjes, byebye
Ex-Jebus. :wink: :-D

Heel erg bedankt !

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maus

Citaat van: AlmostGod op juli 18, 2014, 03:15:44
Bedankt voor de reacties, ik heb helaas nul verstand van elektronica en dergelijke, ik zou het graag leren maar tot nu weet ik nergens iets van haha. Is dit voor een beginner ook te vervangen ?

Mvg

Het is het blokje, of rondje aan de achterkant van je volumeknop.

Linksboven onder die groene printplaat. Deze moet je demonteren, waarschijnlijk eerst de knoppen eraf en daaronder zittende moertjes los. Daarna eens kijken wat je aantreft.

AlmostGod

Citaat van: Maus op juli 20, 2014, 13:36:33
Het is het blokje, of rondje aan de achterkant van je volumeknop.

Linksboven onder die groene printplaat. Deze moet je demonteren, waarschijnlijk eerst de knoppen eraf en daaronder zittende moertjes los. Daarna eens kijken wat je aantreft.

Hallo,

Bedankt voor de duidelijke uitleg, zodra ik thuis ben ga ik dit doen. Als ik dat heb gedaan wat moet ik dan doen ?

Mvg

Maus

De potmeter reinigen, met contactspray die SB Marantz aangaf, of ultrasonisch. Maar daar moet je wel de mogelijkheid voor hebben.