Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb vorige week een Marantz 1090 gekocht omdat ik iets wou dat langer meegaat dan moderne elektronica (en toegegeven, ook wel voor het merk
). Ik heb hem bij de verkoper getest, en alles klonk perfect.
Thuisgekomen heb ik luidsprekers aangesloten (goedkope Akai's, maar met correcte impedantie en wattage), en uit het rechterkanaal kwam niets dan gekraak. Af en toe een flard muziek, dan weer gekraak.
Luidsprekers vervangen, luidsprekerkabels vervangen, CD-speler vervangen, cinch-kabel vervangen, ... dus het probleem ligt bij de receiver.
Het is enkel het rechterkanaal dat kraakt (beide luidsprekerparen), en enkel als hij in stereo staat. In mono klinken beide kanalen perfect. De balansfader kraakt ook, zowel in mono als stereo, maar enkel in het rechterdeel van de fader. Gaat de fader naar links, dan gebeurt dat geruisloos.
Na een paar minuten gaat het iets beter en het gekraak maakt plaats voor muziek, maar van zodra ik de volumeknop of de balansfader aanraak, is het gekraak weer terug.
Heeft de receiver het transport niet al te goed overleefd?
Het regende die dag hevig, misschien is er een regendruppel in de fader of in de mono/stereo-switch terechtgekomen, en is die nu licht geoxideerd?
Wat denken jullie? Zou het voldoende zijn om de balansfader en de mono/stereo-switch eens te reinigen? Of zijn er bepaalde onderdelen die aan vervanging toe zijn?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Vincent
Gent, Belgiƫ (maar dat hadden jullie waarschijnlijk al gehoord aan mijn accent
)