Weer terug bij Marantz, en hoe........PM11S3 !

Gestart door CBdicX, juli 07, 2014, 20:13:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

pameijer

Citaat van: CBdicX op juli 14, 2014, 08:31:00
Nog een ander vraagje:

Dienen de speaker kabels L en R exact even lang te zijn ?
Mijn rechter speaker staat 3 meter vanaf de PM, links staat naast de PM dus heeft aan 1 meter genoeg.
Kan dit, 3 en 1 meter ?

Thx.....

Maakt totaal niets uit. Electriciteit gaat met gemiddeld zo'n 200.000 km per seconde door een kabel. 2 meter verschil geeft dus een verschuiving van 0,00000001 seconde. Nu is ons gehoor zeer gevoelig voor afstand tot geluid (bedenk dat we door te luisteren met 2 oren geluid kunnen lokaliseren), maar dit gaat veel te ver. Je kunt speakerkabel zelfs naar de andere kant van je wijk sturen en je merkt het nog niet.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

QuattroNL

Idd, lengte in deze orde van grootte ('kleinte') maakt niks uit.

En wbt het inspelen: toen ik mijn SR7200 nieuw kocht klonk ie wat mat. Na een aantal (tig?) uur begon ie opeens lekkerder, opener te klinken. Moeilijk te omschrijven maar het geluid veranderde wel degelijk!
Maargoed, dat hoeft niet bij elk apparaat of bij iedereen zo te zijn  8-)
Wellicht gaat het je na een aantal weken (?) opvallen of wellicht niet.
Belangrijkst is dat je er van geniet en zo te lezen doe je dat. Missie geslaagd dus  pompom
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

CBdicX

Ik luister (en kijk) met plezier nu een aantal dagen via de PM11 waarbij de versterker uit de doos ingesteld stond met de toonregeling op uit.
Ik klikte de regeling direct aan want toonregeling is toch iets wat moet en nodig is.......
Heb in het verleden niet voor niets de versies gekocht met de tri-tone regeling, ik wilde alles regelen, zeker het midden gebied.
Dat midden gebied pompte ik lekker op naar 75%, vond ik goed klinken.

Maar dan nu, met PM11S3 en Quantum 1009 had ik de PM op Tone regeling aan staan, maar alles gelaten zoals het was, op 0.
In zie het Tone knopje op de afstandsbediening zitten en ik denk, weet je wat, ik doe de ogen dicht en ga een aantal keren klikken, zo vaak dat ik niet meer weet in welke stand de PM staat, wel of geen Tone regeling.
En wat blijkt, iedere keer als ik denk na een aantal klikjes met de ogen dicht luisteren, ja dit is het, blijkt het de stand ZONDER Tone regeling te zijn !

Zonder de Tone regeling zit er meer diepte en het geluid.
Val ik even van mij stuk en mijn geloof........

renes59

#93
De toonregeling beïnvloed dan de opname in de studio? :-) ( volgens mij wordt daar de diepte bepaald) De toonregeling regelt dus niet alleen de toon van de muziek maar ook de plaats waar de muzikanten staan te spelen?
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Rob46

Citaat van: renes59 op juli 21, 2014, 11:19:58
De toonregeling beïnvloed dan de opname in de studio? :-) ( volgens mij wordt daar de diepte bepaald)
Dat wordt in de studio dan wellicht bepaald en opgenomen, maar dan moet het nog zo goed mogelijk weergegeven worden, en dan kan een schakeling in een keten misschien wel bepalend zijn?

renes59

#95
Citaat van: Rob46 op juli 21, 2014, 11:24:50
Dat wordt in de studio dan wellicht bepaald en opgenomen, maar dan moet het nog zo goed mogelijk weergegeven worden, en dan kan een schakeling in een keten misschien wel bepalend zijn?
Dan lijkt mij die schakeling in de PM11 niet helemaal je van het. Toonregeling aan en de trompettist staan in één keer een meter of drie naar voren?, vreemd.
Maar goed CBdicX ervaart het zo en als hij het mooier vindt zonder toonregeling houden zo.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

CBdicX

#96
Ik omschrijf het als meer diepte, en ander zou het misschien helder of wat dan ook noemen.
Het is in ieder geval "anders", en hoe vaak ik ook klik, ik kom steeds uit op toonregeling uit.

Ik begrijp trouwens niet als toonregeling op 0 staat dat dit toch een ietsje ander geluid laat horen dan zonder.
0 zou toch in principe neutraal moeten zijn ? 

Rob46

Volgens mij wordt er bij het uitschakelen van de toonregeling (source direct) een circuit buiten spel gezet. Ik zou zeggen, des te minder schakelingen in een signaalweg, des te beter? De regelaars op '0' zetten schakelt dus nog niet het circuit uit. Vandaar wellicht jouw bevindingen (die dan kloppen).

CBdicX

#98
Maar "luister" je dan met de toon regeling uit naar de Marantz, of luisteren je naar het geluid zoals de bron dit produceert ?
Dus met andere woorden, via source direct, kan je dan luisteren naar een slechte voorversterker van de bron, of werkt dit anders ?

Rob46

#99
De gegevens vastgelegd op de bron, in dit geval een (SA) CD is niet te veranderen. Wel in de keten van audioapparatuur, iets wat je nu al ervaart. Probeer niet te 'technisch' te luisteren, maar luister naar de muziek. Ben jij van mening dat de muziek met source direct ingeschakeld (dus bypass van een toonregelcircuit) beter klinkt, dan gewoon zo laten. Hoe je het ook wend of keert, jij bent diegene die uiteindelijk bepaalt wat je het mooist vindt klinken. Vermeldenswaardig is dat fröbelen met kabels, opstelling van luidsprekers, omzetten en/of inzetten van schakelingen in de audioketen en last but not least de akoestiek vaak fun is.

polleke_cgc

Die "source direct" stand schakelt inderdaad gewoon die toonregeling (inclusief de balance regeling) uit. Het signaal krijgt dan inderdaad een kortere signaalweg te verwerken.
Het kan dus gerust zijn dat je in die stand een andere klank hebt dan met de regelaars op 0, maar veel zou het toch niet mogen schelen.

Persoonlijk gebruik ik altijd die "source direct" stand. Heb nog nooit de noodzaak gevoeld om een equilizer of toonregelaar te gebruiken. Ik dacht dat de Marantz van mijn zus zelfs helemaal geen toonregelaars heeft : zo nodig zal het blijkbaar niet zijn.

En als het beter klinkt zonder dan met heb je weer een zorg minder : die dingen moet je al niet meer instellen ;).

CBdicX

Citaat van: polleke_cgc op juli 21, 2014, 14:19:37
Die "source direct" stand schakelt inderdaad gewoon die toonregeling (inclusief de balance regeling) uit. Het signaal krijgt dan inderdaad een kortere signaalweg te verwerken.
Het kan dus gerust zijn dat je in die stand een andere klank hebt dan met de regelaars op 0, maar veel zou het toch niet mogen schelen.

Persoonlijk gebruik ik altijd die "source direct" stand. Heb nog nooit de noodzaak gevoeld om een equilizer of toonregelaar te gebruiken. Ik dacht dat de Marantz van mijn zus zelfs helemaal geen toonregelaars heeft : zo nodig zal het blijkbaar niet zijn.

En als het beter klinkt zonder dan met heb je weer een zorg minder : die dingen moet je al niet meer instellen ;).

Het is inderdaad niet veel, een klein verschil maar ik heb balance nodig.
Door de vorm van mijn kamer, of 1 oor die gewoon minder hoort (disco oren  :mrgreen:) die ik links zachter te zetten, 1.5 minder.
Heb ik beide op 0 dan hoor teveel nadruk op links, waar ik overigens ook dichterbij zit.
Voor mijn vrouw die rechts van mij zit maakt het allemaal geen fluit uit, gelukkig maar  :-D
Dus om dit te behouden moet Tone weer aan, maar goed, het is maar een klein verschil, als ik een paar minuten luister hoor ik het niet meer, alleen bij direct schakelen.......

Thx !

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

Oeps, iets voor mijn beurt gesproken (doe ik wel vaker), met de PM11 is het zo dat als toon regeling uit staat, balance wel ingesteld kan worden, toon uiteraard niet.
Dus voor mij een prima instelling zo, het kan niet op met deze PM11S3......  :-D

211

De PM11S3 / Canton Vento 890DC combi in de slaapkamer...
Heerlijk genieten van muziek in bed....

Ik heb ooit een PM11S2 gehad en daar was ik al dik tevreden mee.
Destijds verkocht en nu dan toch weer terug.

Gevoelsmatig verschillen de S2 en de S3 niet veel van elkaar , maar omdat ik geen directe A-B vergelijking meer kan doen is dit een zééér subjectieve beleving...
 
Wel heb ik het gevoel dat de S3 meer kan dan de Canton's laten horen...
Hmmm...
Zolang je maar geniet....