Weer terug bij Marantz, en hoe........PM11S3 !

Gestart door CBdicX, juli 07, 2014, 20:13:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: marvin op juli 08, 2014, 17:19:06
Een 8 ohm speaker opdelen in alle simpelheid die je hier voorstelt gaat niet op.
Met bi-wiren komt het uiteindelijk allemaal op de zelfde versterker uitgang terecht.

Als ik dan de PM zou Bi-wireen, waarvan Marantz beweert dat het een betere hoog/laag scheiding (minimale interferentie) geeft, heeft dat dan totaal geen invloed tov alleen gebruik speaker A ?
Levert een versterker met Bi-wire meer, minder of gelijk vermogen tov alleen speaker A ?

Text manual PM11S3 over Bi-wire:

Bij het dubbel bedraden met dubbel bedrade luidsprekers, moet u de aansluitpunten voor
midden en hoog bereik aansluiten op SYSTEM (A) (of SYSTEM (B)), en de aansluit-punten
voor het lage bereik op SYSTEM (B) (of SYSTEM (A)).
• Dit maakt de weergave mogelijk met minimale interferentie tussen de luidspreker-unit voor
het hoge bereik en die voor het lage bereik.

Marvin

Ik schroef die dingen niet open en repareer ze niet, dus daar mag bijvoorbeeld SB een oordeel over vellen maar ik zal aftrappen: A en B zijn intern gewoon doorverbonden. Je kan dus net zo goed alles in A óf B frotten, komt op hetzelfde neer.
A en B zijn geen gescheiden versterker kanalen.
Correct me if i'm wrong.

Zoldar

Over het algemeen wordt er alsnog gefilterd, ook op de zgn bi wirinh aansluitingen.

Je kunt je ook afvragen wat voor zin het heeft als je het allemaal weer op 1 amp aansluit.


Een echt pa systeem kan wel bi ampen dag je dan met een cross en apparte versterkers alles aanstuird
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Ik denk ook dat bi-wiren hier met bi-ampen wordt verward, dat zou namelijk niet de eerste keer zijn en totaal in lijn zijn met het herhalen van zetten.  Haha. ;)

CBdicX

#34
Onkyo filtert absoluut niet, ook niet bij Bi-amp gebruik, er komt gewoon full range signaal uit bij Bi-amp gebruik......
Bij Bi-amp gebruik kan je niet eens het volume van laag of hoog regelen, alles word op een en hetzelfde volume nivo uit gestuurd, alleen bij Digital Cross Over is dat te regelen, maar dat is geen optie als je speakers met filters gebruikt.

En dit is echt Bi-amp, front L/R doet laag, Surround Back L/R doet hoog.

Marvin

Uit de aanduiding laag aansluiten op A óf B, hoog op A óf B maak ik overigens niet op dat er ook maar iets gefilterd wordt in die bak.

Marvin

Een Surround versterker heeft onafhankelijk werkende eindversterkers. Die van de ongebruikte backs worden gebruikt door de fronts. Dat is iets wat die PM niet heeft.
Daarbij is het weet af te vragen wat daar dan de winst van is, daar alles nog steeds uit dezelfde voeding moet komen.
Echt bi-ampen is met twee losse eindversterkers per kanaal, maar ik zal daar niet over mierenpalen.

CBdicX

Ik heb ook nooit enig verschil kunnen waarnemen tussen normaal gebruik en Bi-amp op de Onkyo. Ook door Onkyo word beweert dat Bi-wire een lichte verbetering kan geven en Bi-ampen een grote verbetering.
Waar die grote verbetering dan te vinden of te horen is weet ik niet, in ieder geval niet bij mij.

Ik had meer de hoop, daar de PM die 2 sets aansluit knoppen heeft, dat de PM misschien iets doet wat de Onkyo niet doet, nee dus gezien de reacties.
Dus dan hou ik het maar op de standaard aansluiting met verbindingsdraad, met wel een goed setje draden en vork aansluiting.

Marvin

Mooi.... Ophouden met dat geneuzel, -en nu rap genieten van je verdraaid mooie versterker en straks én morgen gewoon het voetbal op 115db...!

polleke_cgc

Citaat van: SB_Marantz op juli 08, 2014, 14:01:19

Impedantie?
Noem het maar gewoon weerstand.  :wink: (0,XX Ohm)

Nope : impedantie. Muziek wordt nog altijd weergegeven via wisselstroom, en dan heb je het over impedantie. Zelfs een luidsprekerkabel heeft een heel beperkte capacitantie en inductantie naast die "gewone" weerstandsfactor. Niet dat het veel rol speelt, want zelfs die 20 kHz die er normaal als hoogste frequentie wordt doorgesleurd is te laag om veel invloed te hebben.

CBdicX

#40
^^ Groot gelijk, er word vaak te veel gel u l d en te weinig geluisterd, maak ik mij ook schuldig aan.......  :yes:

polleke_cgc

Citaat van: marvin op juli 08, 2014, 14:14:55
Het is toch niet zo dat nominaal 8ohm 4ohm wordt? De luidspreker is toch gewoon dezelfde al prop je er 4 draadjes in?

Het is niet de impedantie van je luidspreker die halveert, maar die van je luidsprekerkabel. Normaal wordt ergens aanbevolen om te zorgen dat je kabel een lagere impedantie heeft dan 0.1 ohm. Dus als je dan van 0.1 naar 0.05 gaat : veel invloed zal dat niet hebben, als je luidspreker er 8 heeft...

SB_Marantz

Citaat van: polleke_cgc op juli 08, 2014, 20:21:25
Nope : impedantie. Muziek wordt nog altijd weergegeven via wisselstroom, en dan heb je het over impedantie. Zelfs een luidsprekerkabel heeft een heel beperkte capacitantie en inductantie naast die "gewone" weerstandsfactor. Niet dat het veel rol speelt, want zelfs die 20 kHz die er normaal als hoogste frequentie wordt doorgesleurd is te laag om veel invloed te hebben.


Met inductie kook je piepers en capaciteit is met 3 a 4 cijfers achter de komma, m.i. geen capaciteit.
Van van capacitantie en inductantie heb ik nooit gehoord.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

polleke_cgc

Citaat van: SB_Marantz op juli 08, 2014, 21:02:00

Met inductie kook je piepers en capaciteit is met 3 a 4 cijfers achter de komma, m.i. geen capaciteit.
Van van capacitantie en inductantie heb ik nooit gehoord.

Allé : een condensator en een spoel zal je wel kennen vermoed ik ? Capacitantie en inductantie zijn gewoon de letterlijke vertaling van het engelse capacitance en inductance. Of zijn dat ook termen die je niet kent ? Binnenkort ga je me nog uitleg vragen over hoe een RLC keten in elkaar zit...
Dat het over 3 cijfers na de komma gaat : dat heb ik toch evengoed vermeld dat het geen rol speelt. Maar het is wel met die onzin dat men het belang van dure interlinks en voedingskabels probeert aan te tonen...

Om maar een voorbeeldje te geven : link......

SB_Marantz

Ach je kunt proberen mij de basis bij te brengen in een verbasterde taal...soit......
Zolang het geen filterspoel is doen dit soort uitspraken niet ter zake.

Of ga je nu ook nog over pcb trace' s van 70 micron beginnen met een inductieplaat?

Je hebt al eerder bakzijl moeten halen....
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM