Hallo Forummers,
Bedankt voor jullie reacties en ik kan nu al melden dat ik toch over ben gegaan tot aanschaf van nieuwe buizen.
Ik zal uitleggen waarom. Ik heb deze pré gekocht zonder te weten wat de historie is zoals hoe oud en hoeveel branduren. Bij navraag bij de vorige eigenaar kreeg ik te horen dat er wel veel branduren gemaakt zijn met deze pré maar dat hij deze pré gekocht heeft bij een zaak waar deze als demo stond en daar dus ook al draaiuren heeft gemaakt.
En omdat ik uit ervaring weet dat een recap in een versterker ook zin heeft, heb ik het besluit genomen om gewoon met een nieuwe frisse set buizen te beginnen.
Vandaar ook mijn vraag hier m.b.t. het hoe en wat voor vervanging.
Na een beetje surfen op internet is mijn keus gevallen op Genalex Gold Lion 12ax7 ecc83 B759 buizen ter vervanging. Maandag besteld, woensdag geleverd.
Omdat er niet echt een handleiding is over het vervangen van de buizen in deze pré, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en ben zelf op onderzoek uitgegaan en heb de boel voorzichtig losgemaakt. Gewoon de bovenste ringen verwijderen en dan kan je de buizen er met een beetje gevoel en handigheid gewoon uit krijgen.
De foto hieronder is van de oude buis, een Tung Sol 12AX7, 0812 from Russia met bij mijn weten koel ringen om de buis.
Hieronder zijn ze van hun jas ontdaan
En dan hieronder de nieuwe erbij.
Ik weet dat ik er nog niet veel over kan zeggen m.b.t. de klank maar het lijkt toch dat er een frisser geluid uit komt. Het midden is toch mooier aanwezig.
Nu eerst maar eens branduren gaan maken zodat de buis kan inspelen.
Groeten,
Marcel