Er zijn op de wereld nagenoeg geen losse speakers units die de zelfde parameters hebben en dan ook nog het zelfde meten.
De originelen marantz driver en de kevlar driver zijn echt verschillend ook al komen ohm en qtc overeen.
Dat je het na jouw maatstaven goed vindt klinken is geen punt van discussie.
Citaat van: HaerdenC op september 18, 2014, 17:15:08
De crossover waardes zijn geen geheim
- Crossover Frequency: 2000, 8000Hz
- Het volume van de behuizing is perfect te berekenen door b*h*d
- Ohms idem
- Q waarde heeft vooral met de hoeken te maken en is op te vragen bij Thiele-Small ik heb gewoon gemailed en typenummer dat op de speaker stond doorgestuurd
2 drivers die op papier beide ''8ohm zijn'' en met een lcr meter beide het zelfde meten hebben een heel verschillende weerstand op 2000hz, de weerstand van een losse speaker unit is namelijk niet constant maar loopt op, in data bladen van drivers zie je namelijk ook MH staan.
Dat kan dus op 2000hz bv 30 en de andere 40 ohm zijn, dat houd in dat de andere speaker unit dus op een heel andere frequente wordt gefilterd .
Q waarde heeft totaal niets met hoeken te maken maar met de kracht van de magneet.
Als beide drivers dezelfde Qtc hebben moet ook de Vas hetzelfde zijn willen ze in dezelfde kast kunnen, is Qtc hetzelfde en Vas totaal niet krijg je een heel andere laag afstemming.
Dan moeten beide drivers ook dezelfde gevoeligheid hebben.
En beide drivers moeten dezelfde frequentie verloop hebben.
Qts en Vas ,
ohm en inductie spreekspoel
gevoeligheid en frequentie verloop
Aan al die voorwaarde moeten voldaan worden wil je 1 op 1 willen uitwisselen ik ben in mijn leven nog geen 2 drivers tegen gekomen die op al die genoemde punten hetzelfde meten.
Dat je het na jouw maatstaven goed vindt klinken is geen punt van discussie.
Maar nu is de speaker niet meer orgineel
dus hop driver eruit en orginelen erin