HaerdenC Vintage sets en wat uitleg ter voorstellen

Gestart door HaerdenC, juni 30, 2014, 22:47:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

HaerdenC

#15


Gisteren deze set bijgekocht voor 25 euro. Alles werkt en moet eigenlijk enkel eens ontstoft worden. Na wat onderzoek er achter gekomen dat het een set uit 1982 is. Dit was de duurdere set in de reeks met digitale tuner en EQ. De taperecorder moet en nieuw riempje hebben maar dat heb ik al liggen (ooit eens paar setjes opgekocht en deze zit er toevallig bij).

Vanmorgen ook nog een setje Marantz HD250 bookshelf speakers opgehaald. Ze zouden spelen en de componenten zagen er op eerste zicht ok uit maar de behuizingen zijn alles behalve mint. Als ze een beetje mee vallen plan ik vol houten kistjes te maken met zelfde afmetingen en dan als studio speakers te gebruiken. Ze hebben een 17 cm woofer en een 3 cm tweeter. 8 ohm en een bereik van 60 hz tot 22000 hz. Geen hoogvliegers maar voor 10 euro beter dan eender welke pc speaker.

Vorige week ook nog een tt120 platenspeler opgehaald voor onderdelen (motor doet het niet meer) ik heb er 1 die werkend is dus heb nu op de motor na alles in spare ;) er zat ook een casettedeck bij met defect bandje ... ook dat had ik liggen in passende maat en is reeds hersteld.  Het is een SD1030 speelt best netjes maar is geen hoogvlieger. Aan de andere kant een gegeven paard ... mag altijd bij in de collectie!

Cornelis1921

Dat doet ook mijn hart sneller kloppen, wat mooi! :yes: Heel veel plezier. pompom
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

CiteerMarantz HD540 speakers (Gerecapped en voorzien van Kevlar soundlab series speakers met zelfde Q waarde en frequentie verloop. Originele refoamed en netjes opgeborgen!)
:no:

Mag ik vragen hoe je weet.


Floris

Voor 25 euro lachje idd iedereen uit 8-).
maar volgens mij is die set toch iets jonger dan 82,  iig de eq 10 valt net effe uit de boot qwa stijl en daarmee qwa jaartal tav de rest.
Volgens mij is de eq 10 een enkel jaartje ouder als de rest van de set.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Floris

Kijk nou, mijn eerste poosting die ergens op slaat!! :-D :-D
met dank aan een ware marantz kenner :-D

Cornelis1921

Citaat van: Floris op september 12, 2014, 01:57:17
Kijk nou, mijn eerste poosting die ergens op slaat!! :-D :-D
met dank aan een ware marantz kenner :-D
En nu volhouden en je best blijven doen... ;-) :-D byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HaerdenC

Citaat van: bas focal marantz op september 12, 2014, 00:27:39
:no:

Mag ik vragen hoe je weet.

De crossover waardes zijn geen geheim
- Crossover Frequency: 2000, 8000Hz
- Het volume van de behuizing is perfect te berekenen door b*h*d
- Het behuizingstype is een gesloten behuizing. Vanbinnen zijn er geen onderscheidingen (eenvoudig model dus niet zoals sommige B&W's
- Vermogen staat in het handboekje en is ook overal online te vinden
- Ohms idem
- Q waarde heeft vooral met de hoeken te maken en is op te vragen bij Thiele-Small ik heb gewoon gemailed en typenummer dat op de speaker stond doorgestuurd

Tevens is het zo dat Marantz vooral erg goed was in versterkers en de luidsprekers een bijproduct waren. Vandaar dat veel luidsprekers dezelfde onderdelen gebruiken. Wat er nu in zit komt behoorlijk in de buurt van de originele alleen zijn ze een stuk degelijker uitgevoerd. Het geluid is even netjes naar mijn eigen oren toe dan maar vooral ... het ziet er geweldig vet uit ;). Het is een goedkoop setje dat ik gerecupereerd heb van het stort dus al bij al ben ik er heel heel tevreden mee. Ik heb de originele netjes opgeborgen en gerefoamed dus als er ooit een liefhebber ze terug wil steken kan dat ook perfect ;) (er zijn geen extra schroefgaatjes gemaakt aangezien de speaker vast gehouden wordt door de metalen ring!

bas focal marantz

Er zijn op de wereld nagenoeg geen losse speakers units die de zelfde parameters hebben en dan ook nog het zelfde meten.
De originelen marantz driver en de kevlar driver zijn echt verschillend ook al komen ohm en qtc overeen.

Dat je het na jouw maatstaven goed vindt klinken is geen punt van discussie.

Citaat van: HaerdenC op september 18, 2014, 17:15:08
De crossover waardes zijn geen geheim
- Crossover Frequency: 2000, 8000Hz
- Het volume van de behuizing is perfect te berekenen door b*h*d

- Ohms idem
- Q waarde heeft vooral met de hoeken te maken en is op te vragen bij Thiele-Small ik heb gewoon gemailed en typenummer dat op de speaker stond doorgestuurd

2 drivers die op papier beide ''8ohm zijn'' en met een lcr meter beide het zelfde meten hebben een heel verschillende weerstand op 2000hz, de weerstand van een losse speaker unit is namelijk niet constant maar loopt op, in data bladen van drivers zie je namelijk ook MH staan.
Dat kan dus op 2000hz bv 30 en de andere 40 ohm zijn, dat houd in dat de andere speaker unit dus op een heel andere frequente wordt gefilterd .

Q waarde heeft totaal niets met hoeken te maken maar met de kracht van de magneet.

Als beide drivers dezelfde Qtc hebben moet ook de Vas hetzelfde zijn willen ze in dezelfde kast kunnen, is Qtc hetzelfde en Vas totaal niet krijg je een heel andere laag afstemming.

Dan moeten beide drivers ook dezelfde gevoeligheid hebben.
En beide drivers moeten dezelfde frequentie verloop hebben.

Qts en Vas ,
ohm en inductie spreekspoel
gevoeligheid en frequentie verloop

Aan al die voorwaarde moeten voldaan worden wil je 1 op 1 willen uitwisselen ik ben in mijn leven nog geen 2 drivers tegen gekomen die op al die genoemde punten hetzelfde meten.


Dat je het na jouw maatstaven goed vindt klinken is geen punt van discussie.
Maar nu is de speaker niet meer orgineel  nonono dus hop driver eruit en orginelen erin :yes:

HaerdenC

nopes :) deze blijven lekker zitten want ik vind ze leuk ;)

HaerdenC

#25
Nieuwe spulletjes bijgekocht :) kan het niet laten!
- TT221 direct drive platenspeler in perfecte werkende staat en zelfs de kap ziet er nog heel netjes uit!
- SD420 tapedeck -> Riempje te vervangen maar ook dat heb ik al liggen DENK ik (ik heb ooit een lotje opgekocht)
- ST430L Digital synthesized tuner perfecte staat
- LD 100 speakers  de dome conussen van de middentoners waren lichtjes ingedeukt maar door zuigtechniek netjes terug in orde gekregen ... deze heb ik nog niet getest maar volgens de verkoper werken ze heel erg goed. Ik ben er al achter gekomen dat ze behoorlijk veel wegen en de mid + tweeter zijn dan wel van phillips maar van een heel erg goede serie naar ik gelezen heb. De behuizingen zijn ok maar niet perfect en vooral het alu plaatje vooraan vanonder is bij 1 van de twee nogal toegetakeld maar ... maakt niks aan het geluid. Tevens mankeren de frontpanelen

Doordat ik aardig last heb van mijn rug heb ik ze nog niet naar mijn zolder kunnen sleuren zal voor komende weken zijn.

Alles samen 20 euro betaald ;) heel goede deal heb ik de indruk en mooie toevoeging voor mijn Marantz wall of sound. De platenspeler heb ik direct aangesloten en is nu mijn nieuwe STD speler, ik heb ook een TT2000 maar heb de indruk dat de TT221 fijner speelt, beter klinkt en hij is in een betere staat vandaar! Foto updates volgen binnekort!

Update foto's van het nieuwe speelgoed


na zuigfix ... niet perfect maar al 1000 keer beter :)


KayaRahnee

Hey Cliff,

Haha, zag je hier toevallig voorbijkomen tot mijn verbazing, ga je posts eens effe doorlopen zodat ik kan zien wat voor fraais je allemaal hebt staan.
Groet,
KayaRahnee.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

HaerdenC

Deze week nog maar eens een setje speakers bijgekocht :) kan het echt niet laten he ... 1 of ander exotisch ding uit de jaren 70 TEQ V-4 varioprojector met VU meters op de speakers. Gesloten bekisting voor de woofer en een richtbare midden en tweeter er boven op. Veel is er niet over te vinden online. Ik heb de elco's  vervangen (1 was echt aan de buitenkant zichtbaar lek) alle contactjes proper gemaakt en de dempingswol vervangen aangezien die net als foamranden uit mekaar viel! Aangesloten ter vervanging van mijn SCOTT 903 speakers als secundaire set op mijn 2225L en vallen heel erg goed mee. Mooi helder geluid, behoorlijk rijke bass ondanks de relatief kleine kisten.



Dat zijn niet de mijne maar dus zelfde type. Ik heb volledig zwarte.

Ik vond ze gewoon cool dus heb ik ze gekocht ... 20 euro voor betaald ... best nette speakers :)

Cornelis1921

 stupid Kriebelde het weer eens, HaerdenC? :wink:
I.i.g. deze exoten zijn best mooi en zeer stoer om te zien. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Speakers met VU meters, grappig dat heb ik nog nooit gezien.