niew lid/verschillende vragen (-:

Gestart door michel2, juni 29, 2014, 12:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Zoldar

samenvattend

- de meningen verschillen over de invloed van een versterker. Voor de een veel voor de ander helemaal niet. Daar heb je nu kennis van kunnen nemen.

- wat voor jouw situatie van belang is kun je het beste bepalen door eerst zelf te luisteren met je eigen speakers.

- je geeft zelf aan dat je niet luid luisterd waardoor de invloed van veel vermogen od reserves wat minder belangrijk worden. Eerder het ontwerp van de rest van de amp. als je wel verschillen hoort tussen versterkers dan moet je zeker je licht op steken bij mensen met jouw speakers, wat zijn hun ervaringen?

- ik ken je speakers niet, maar als je schrijft dat de Vincent plat klonk, kun je wellicht klasse A of buizenversterkers proberen. die maken het plaatsje vaak wat luchtiger en losser. je levert wel wat controlle in de bass ervoor op tov gemiddelde transistor.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

Citaat van: thanatos op juli 01, 2014, 09:27:38
Tov TS ja. Maar het lijkt mij een van de leuke aspecten op een forum dat er ook gediscussieerd mag worden. Vermits netjes en niet op de man enz. Het is aan de moderators of ze het te ver offtopic vinden en/of een nieuw draadje waardig en de zijsprong daarheen te verplaatsen.

Het heeft niets met specifieke kennis en tegen elkander opbieden te maken. Er is al genoeg hocus-pocus in audioland en een nuchter helder tegen geluid lijkt mij af en toe wel op zijn plaats. Niks geks in mijn ogen  :-D

meen eens.

al die hocus pocus over dat alles eender klinkt moet een weerwoord krijgen :)

Kijk, bij 75 db houd ik geen onkyo of sony receiver uit elkaar. bij 85db mischien nog niet. maar zet de graaf buizenamp aan en ik pik hem er zo uit, level matched, blind, met handen gebonden en met mijn rug naar de speakers toe. ik kan het meten en je de verschillen laten zien in REW freq sweep.

dus iedereen mag zijn goed onderbouwde technische kennis hebben, maar het veranderd niets aan de objectieve en subjectieve observatie.

verder is het een dooddoener om te zeggen dat dat alleen geld 'binnen de amp zijn technisch kunnen' 
zoals je uit de polls hier hebt kunnen zien zijn er redelijk wat mensen (25% of zo) die op wat hoger spl van muziek genieten. die komen er niet met een 30watt pioneer ampje met 1 torr en een trafo van een dvd speler. ga een keer bij arjan zitten en zie hoe hij zijn dynaudios focus 220 naar 100 db uitsuurd met zo'n amp. er komt zeker geluid uit, maar daar is dan alles mee gezegd.

maar in deze discussie, iemand die niet luid (zeg 75db max) luisterd en van plan is met andere EV te gaan klooien, ben ik het met jullie eens. gemier in de marge, die extra watts gaan niets uitmaken, eerst kijken naar de speakers ed.

thanatos

Citaat van: Zoldar op juli 01, 2014, 09:41:29
meen eens.

Kijk, bij 75 db houd ik geen onkyo of sony receiver uit elkaar. bij 85db mischien nog niet. maar zet de graaf buizenamp aan en ik pik hem er zo uit, level matched, blind, met handen gebonden en met mijn rug naar de speakers toe. ik kan het meten en je de verschillen laten zien in REW freq sweep.

dus iedereen mag zijn goed onderbouwde technische kennis hebben, maar het veranderd niets aan de objectieve en subjectieve observatie.

verder is het een dooddoener om te zeggen dat dat alleen geld 'binnen de amp zijn technisch kunnen' 
zoals je uit de polls hier hebt kunnen zien zijn er redelijk wat mensen (25% of zo) die op wat hoger spl van muziek genieten. die komen er niet met een 30watt pioneer ampje met 1 torr en een trafo van een dvd speler. ga een keer bij arjan zitten en zie hoe hij zijn dynaudios focus 220 naar 100 db uitsuurd met zo'n amp. er komt zeker geluid uit, maar daar is dan alles mee gezegd.

maar in deze discussie, iemand die niet luid (zeg 75db max) luisterd en van plan is met andere EV te gaan klooien, ben ik het met jullie eens. gemier in de marge, die extra watts gaan niets uitmaken, eerst kijken naar de speakers ed.

Buizenversterkers hebben soms wat minder controle in het laag. Ja dat kun je meten. Geen probleem.

Wil je op volume spelen komt direct de akoestiek om de hoek kijken, bij Arjan is dat toch ook een ding meende ik mij te herinneren. Maar inderdaad wil je stabiel op volume iets goed aansturen heb je wel een beetje vermogen nodig als je rendement van je speakers wat minder is.

Zoals aangegeven speel ik nu met een 7 watt versterker met in totaal 2 output transistoren per kanaal met een voedingsspanning van 24Volt.. Dit gaat op Tannoy 15" DC 98dB schreeuwend hard en strak onder controle. Dus het verhaal vermogen gaat niet op. Wel wat heb ik nodig voor de luidspreker. Want een setje speakers met 84dB hoef ik er inderdaad niet mee aan te sturen..

Zoldar

mooie settup. Met een hoog rendement speaker a la tannoy 98db volstaat een SET met mosquito power al.

Ik draai hier met 50 watt KT90 buizen de ramen eruit als het moet, maar ook met 91 db Triangles. van mij zal je niet snel horen dat ik 250 watt MOET hebben.

trouwens de room mode van 15 db bij 63 kHz pak ik hier natuurlijk met geen amp of kabeltje aan. Alleen akoustische en dsp ingrepen helpen dan nog.

michel2

Citaat van: Zoldar op juli 01, 2014, 09:41:29
meen eens.

Kijk hier zijn we het dan over eens (; en kan ik iets mee, ik hoef me dus geen zorgen te maken dat mn versterker niet toereikend is voor mn niewe speakers, verder zou ik me af kunnen vragen hoe audio ressesenten er bij kunnen  komen dat sommige speakers om meer vermogen vragen dan anderen, maar dat die ik nu even niet (;

Ik ben wel ongeoofelijk in mn nopjes met die pm 17, ik heb nog nn hobby kamer en begin me af te vragen if ik daar misschien niet n luisterkamer van moet maken (; 8-)

WilliamB

Akoestiek speelt inderdaad een erg grote rol.
Ik heb zelf een weekje de 220`s van Arjan mogen uitproberen.
Bij Arjan gaan deze erg laag, maar in mijn ruimte klonken ze een stuk minder.
Verschil was niet zo groot met mijn Phonar`s , wat in de eerste instantie erg vreemd was, omdat de 220`s betere specificaties heeft dan mijn Phonar`s.

@ Michel, jou PM 17 is een prima versterker. Niets mis mee.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

thanatos

De PM17 is inderdaad niks mis mee. Inmiddels wel wat ouder en en even nalopen of alles nog fris is, is aan te bevelen.

Overigens zojuist nog even een setje Rogers LS3/5A aangesloten op de 7 Watt Hiraga en met 82dB speel ik gewoon nog de kamer dicht.. Enfin ik haak af  :-D

@TS bij twijfel kijk eens of je ergens een versterker kan lenen om wat te proberen. Proef op de som werkt altijd het beste..

Zoldar

michel2

Citaat van: thanatos op juli 01, 2014, 11:15:28
De PM17 is inderdaad niks mis mee. Inmiddels wel wat ouder en en even nalopen of alles nog fris is, is aan te bevelen.

dat is vorige week nog gebeurd (-:

@TS bij twijfel kijk eens of je ergens een versterker kan lenen om wat te proberen. Proef op de som werkt altijd het beste..
wat niet weet wat niet deerd (-:alhoewel zo'n grote gouden jongen ook wel mooi op de plank zou staan !!(-;

thanatos

Citaat van: Zoldar op juli 01, 2014, 11:36:50
16ohm toch  :-D

15 Ohm. Alleen de hele oude zijn 16 geloof ik.. Zou een vriendelijke belasting moeten zijn maar het rendement van een baksteen  :-D

@ TS idd wat niet weet wat niet deert. Maar voor behoud van functie voor in de toekomst is dit altijd wel raadzaam. Aan de andere kant als je ziet wat uit de '70 komt en nog speelt.. Het gehoor zal bij de eigenaren evenredig met de degeneratie van de versterker zijn achteruit gegaan maar toch :-o :-D

polleke_cgc

In elk geval is het aangenaam om te horen aan welke dingen je wel je geld moet uitgeven en blijkbaar is dat dus niet de versterker (uiteraard binnen de gekende grenzen...). Ik leefde in de overtuiging dat die dure dingen het ook wel beter zouden doen, maar blijkbaar is dat beperkt tot de heel hoge geluidsterktes (die voor mij toch onbelangrijk zijn).
Nu : ik heb zelf zo'n MC-R 603 dingetje in de slaapkamer staan, aangesloten op kleine, allesbehalve gevoelige luidsprekers en eigenlijk sta ik redelijk verstelt van wat dat ding kan leveren...

De TS kan dus eigenlijk volstaan met wat hij heeft en eerst testen of het wel voldoet, voor hij veel geld moet spenderen aan een duurdere versterker...

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op juli 01, 2014, 12:33:10
15 Ohm. Alleen de hele oude zijn 16 geloof ik.. Zou een vriendelijke belasting moeten zijn maar het rendement van een baksteen  :-D

@ TS idd wat niet weet wat niet deert. Maar voor behoud van functie voor in de toekomst is dit altijd wel raadzaam. Aan de andere kant als je ziet wat uit de '70 komt en nog speelt.. Het gehoor zal bij de eigenaren evenredig met de degeneratie van de versterker zijn achteruit gegaan maar toch :-o :-D

Apart.....15 Ohm nominaal.  :-D
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Citaat van: thanatos op juli 01, 2014, 09:27:38
Tov TS ja. Maar het lijkt mij een van de leuke aspecten op een forum dat er ook gediscussieerd mag worden. Vermits netjes en niet op de man enz. Het is aan de moderators of ze het te ver offtopic vinden en/of een nieuw draadje waardig en de zijsprong daarheen te verplaatsen.

Het heeft niets met specifieke kennis en tegen elkander opbieden te maken. Er is al genoeg hocus-pocus in audioland en een nuchter helder tegen geluid lijkt mij af en toe wel op zijn plaats. Niks geks in mijn ogen  :-D
... persoonlijk ben ik blij met de discussie, eindelijk weer wat leven in de brouw :yes:. Maar de vraag is idd. of deze wel in het juiste draadje plaatsvindt (?) en onderwijl niet vergeten de vragen van de ts. te beantwoorden.

xander32

Citaat van: Zoldar op juli 01, 2014, 09:28:03
samenvattend

- de meningen verschillen over de invloed van een versterker. Voor de een veel voor de ander helemaal niet. Daar heb je nu kennis van kunnen nemen.

- wat voor jouw situatie van belang is kun je het beste bepalen door eerst zelf te luisteren met je eigen speakers.

- je geeft zelf aan dat je niet luid luisterd waardoor de invloed van veel vermogen od reserves wat minder belangrijk worden. Eerder het ontwerp van de rest van de amp. als je wel verschillen hoort tussen versterkers dan moet je zeker je licht op steken bij mensen met jouw speakers, wat zijn hun ervaringen?

- ik ken je speakers niet, maar als je schrijft dat de Vincent plat klonk, kun je wellicht klasse A of buizenversterkers proberen. die maken het plaatsje vaak wat luchtiger en losser. je levert wel wat controlle in de bass ervoor op tov gemiddelde transistor.

notworthy

michel2

net terug van een week van huis werken. de speakers, cables en een pakketje amazon opgehaald bij de postbode.
de eerste cd die ik draaide maakte me erg nerveus, eric clapton's 24 een live album dat ik erg fijn vond maar nog nooi op een fatsoenlijke stereo had gehoord, ik had dit album toen ik 15 was en een 'draagbare stereo' had (-:
het klonkt allemaal heel plat en beroerd hjet drumstel klonk also ze op lege soep blikken aan het trommelen waren...3 liedjes in dacht ik hoop echt dat dit een beroerde opname is.
mavis stapels, ook live.ik dacht als deze cd ook berooerd klinkt weet ik genoeg, mavis heeft nog al een diepe warme stem en dit is een cd die ik goed ken, en tjukes het kwam helemaal goed (-:
in vergelijking tot mn vloerstaanders heb ik het idee dat het stereo beeld veel ruimer is ..in de zin dat het vult de ruimte meer ..naar mijn idee dan.
verder moet ik opmerken dat als ik dezelfde hoeveelheid db wil bereiken de knop inderdaad wel een stuk verder omhoog gaat, met de dali's kom ik op gemiddeld 90 db met de knop op pakweg kwart voor negen en nu moet ie voor hetzelfde resultaat pakweg op 12 uur staan. misschien is dat wat men in de reviews mee aanduiden dat de speaker om vermogen vragen geen idee maar eind goed all goed, very much in mn nopjes !(-: