Citaat van: Boekel op juni 10, 2014, 13:23:19
Ik heb sinds kort een Marantz NR1604.
Omdat ik een 'ongelukkige' woonkamer heb wat betreft de speakerplaatsing, heb ik de volgende vraag.
Is het beter om de surroundspeakers richting de 'sweetspot' te plaatsen of gewoon de kamer in?
En omdat ze achter de luisterpositie hangen, moeten ze dan als Surround of Surround Back aangesloten worden?
Zo als je het nu in gedachten hebt, gaat het niet lukken.
1- De surroundspeakers moeten uit elkaar en links en rechts (en iets achter) van je geplaatst worden op 50 cm boven je hoofd als je zit.
2- Altijd aansluiten op de surroundaansluiting. Surroundback is voor 7.1. Bij 5.1 zijn ze stil, tenzij je de processor er een geluidje aan toe laat voegen. Surroundbackkanalen zijn zelden echte kanalen, meestal uit de surrounds getrokken. Tenzij je natuurlijk een 7.1 bluray hebt.
3- Bij luidsprekerplaatsing moet je altijd kiezen: vorm boven functie of functie boven vorm. Natuurlijk is de tweede optie beter, maar helaas is men vaak gedwongen op de eerste optie terug te vallen (woonkamer ipv luisterruimte).
4- Als het echt niet kan, gebruik dan gewoon 3.1, in een harde ruimte heb je al genoeg reflecties en galm.
5- Natuurlijk (fysieke en/of evt. elektronische) akoestiekaanpassingen doen.
Veel luisterplezier.
ron