Surroundspeakers

Gestart door Boekel, juni 10, 2014, 13:23:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Boekel

Ik heb sinds kort een Marantz NR1604.
Omdat ik een 'ongelukkige' woonkamer heb wat betreft de speakerplaatsing, heb ik de volgende vraag.
Is het beter om de surroundspeakers richting de 'sweetspot' te plaatsen of gewoon de kamer in?
En omdat ze achter de luisterpositie hangen, moeten ze dan als Surround of Surround Back aangesloten worden?

Marvin

Het is zo te zien wel een heel klein muurtje daar.
Zijn een paar stands achter de hoeken van de bank misschien een idee?
Je stelt ze overigens gewoon in als surroundspeaker. De back kanalen zijn er voor een opstelling met nog meer surroundspeaker, dus de back kanalen hebben een geheel ander signaal dan surround.

Boekel

Ik heb helaas niet meer ruimte.
En stands achter de bank is geen optie.
Voor wat betreft de 'richting' van de speakers, de bovenste of de onderste opstelling?

Marvin

Ja ik zou dat een beetje proefsgewijs ondervinden. Dus gewoon wat filmpjes kijken en dan zo af en toe wat draaien.
Merk je vanzelf wat het fijnst voor je klinkt.
Want wat een ander ook denkt of zegt, jij moet er naar luisten. 
Misschien dat dipool luidsprekers een optie is.
Die stralen twee kanten op.

gerard

Misschien is het wat om ze naast of achter de bank te plaatsen, maar dan omhoog laten wijzen?
Dan pak je het geluid indirect via het plafond.

Paar jaar terug eens een testje mee gedaan, klonk nog niet zo gek... maar ben natuurlijk geen echte HT-er  HLP
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Zoldar

ik zou ze gewoon in de hoeken van kamer aan het plafond of achtermuur hangen. zo wordt het niks met je plaatsing van effecten.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Dat is inderdaad wel de beste optie.

Boekel

Dat gaat dus niet i.v.m. het ontbreken van een muur  :lol:

Zoldar

Ik zie zat ruimte aan het plafond.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin




Inderdaad, kan makkelijk.  Hahaha.

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Boekel

Ik heb dus voor de rechter surround geen hoek.
Zomaar aan het plafond ziet er niet uit.

Marvin

Ja dat is een persoonlijke afweging.
Maar een niet al te grote witte luidspreker met de draad netjes weggewerkt valt eigenlijk totaal niet op.
Dat kleine muurtje met 2 luidsprekers is gewoon een hele slechte oplossing.
Maar zoals ik al zei, jij moet er naar luisteren dus als jij het goed vind ís het ook goed.
De straal richting van de luidsprekers moet je proefsgewijs ondervinden.

Perfect_audio

Citaat van: Boekel op juni 10, 2014, 13:23:19
Ik heb sinds kort een Marantz NR1604.
Omdat ik een 'ongelukkige' woonkamer heb wat betreft de speakerplaatsing, heb ik de volgende vraag.
Is het beter om de surroundspeakers richting de 'sweetspot' te plaatsen of gewoon de kamer in?
En omdat ze achter de luisterpositie hangen, moeten ze dan als Surround of Surround Back aangesloten worden?

Zo als je het nu in gedachten hebt, gaat het niet lukken.
1- De surroundspeakers moeten uit elkaar en links en rechts (en iets achter) van je geplaatst worden op 50 cm boven je hoofd als je zit.
2- Altijd aansluiten op de surroundaansluiting. Surroundback is voor 7.1. Bij 5.1 zijn ze stil, tenzij je de processor er een geluidje aan toe laat voegen. Surroundbackkanalen zijn zelden echte kanalen, meestal uit de surrounds getrokken. Tenzij je natuurlijk een 7.1 bluray hebt.
3- Bij luidsprekerplaatsing moet je altijd kiezen: vorm boven functie of functie boven vorm. Natuurlijk is de tweede optie beter, maar helaas is men vaak gedwongen op de eerste optie terug te vallen (woonkamer ipv luisterruimte).
4- Als het echt niet kan, gebruik dan gewoon 3.1, in een harde ruimte heb je al genoeg reflecties en galm.
5- Natuurlijk (fysieke en/of evt. elektronische) akoestiekaanpassingen doen.

Veel luisterplezier.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.