Ik geraak met mijn Marantz sr7007 niet op internet.

Gestart door christine, juni 01, 2014, 12:39:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Faxe

Als ik alle zo lees en bekijk kan het volgens mij wel kloppen dat het allemaal nog niet werkt.

Zou die sitecom router er eerst even tussen uit halen en dus helemaal niet gebruiken.

Verbind eerst de PC ééns rechtstreeks op het scarlet modem om te kijken of je met de PC dan op internet kunt.

Uit het plaatje van het scarlet modem kan ik niet helemaal afleiden of de DHCP server van het modem aan of uit staat? Weet je dat zelf toevallig?

Je kunt dit eventueel ook bekijken op je PC. Heeft deze een vast ingesteld IP adres dan staat de DHCP server (waarschijnlijk) uit. Heeft je PC een vast IP adres dan staat de DHCP server uit.

Wat voor windows versie gebruik je op je PC?




lemon

je haalt aan en uit door elkaar....

Als je pc een vast adres heeft staat de server uit.
Als je pc een dynamisch adres heeft staat ie aan (hopen we allemaal van harte)

Ik zou het modem checken. De DHCP server moet aan staan.

Ook wil ik graag nog eens weten wat er ook al weer aan de hand was met je scarlet waardoor je op het idee kwam dat een router niet genoeg was.

Verder zou ik nu na al deze hopsasa en nog steeds geen werkend resultaat toch echt een reset doen naar de fabrieksinstellingen van modem en Marantz.

Ik heb afgelopen dagen de software van mijn modem ge-update en dan doe ik ook een reset. Zoveel werk is dat echt niet. Je moet bij de Marantz dan wel je luidsprekers opnieuw instellen maar dat is ook maar een kleinigheid.

Dus:

1) laat eerst weten wat het probleem met het scarlet modem was en waar je die informatie precies vandaan hebt. Er is wel een probleem met een modem en mijn Marantz maar dat was een Buffalo modem.

2) reset alles. Scarlet modem en Marantz en haal eerst dat tweede modem weg. Dat is volgens mij de oorzaak van het probleem dat je nu hebt.


Boekel

Ik zie ook 3 verschillende ip-ranges:

192.168.0.101
192.168.20.1
192.168.1.1

De eerste 3 cijfercombinaties moeten volgens mij gelijk zijn.
Dus bijvoorbeeld 192.168.1.xxx

christine



christine

Alvast nog eens bedankt voor jullie reacties!
Ik heb nog eens paar dingen geprobeerd die jullie zeggen.
Faxe:
Ik heb de PC rechtstreeks verbonden met modem van scarlet. Ik heb dan internet...af en toe. Als ik de pc aanzet heb ik geen internet. Dan moet ik de kabel van mijn pc eerst eens uit de modem trekken en dan weer insteken. Computer herstarten en dan heb ik internet. De DHCP van de scarlet modem staat dan op enabled. Raar genoeg had ik deze morgen direct wel internet.
Dan heb ik de Marantz rechtstreeks op de modem aangesloten. Bij de isntellingen stonden de DHCP uit. Kabel pc er uit en kabel marantz er in.
DHCP op de modem op enabled. Gebeurt er niks.
Heb toen ook zoals bij internet: kabel er uit, weer er in, marantz heropgestart: geen netwerk

Bij de marantz de DHCP aan gezet. Dan krijg ik bij netwerk: "geen netwerkverbinding controleer config."
Weer kabel in en uit enz... maar krijg hetzelfde.

Hoe ik in mijn PC kan zien welk ip die heeft dat weet ik niet.

Ik gebruik windows 7

Lemon:

In scarlet Modem staat DHCP nu aan.

Omdat het mij niet lukte om op internet te raken heb Ik in de handleiding gekeken. Op pagina27 bij "aansluiten op een thuisnetwerk (lan)", staat bij de 4de opmerking in de systeemvereisten:  "Dit toestel is niet compatibel met PPPoE. U hebt een router nodig die compatibel is met PPPoE als u een abonnement hebt voor een PPPoE internetverbinding."

Dus ging ik op zoek naar een oplossing en vond ergens op  internet het volgende:
(picture)

En maakte hierop uit dat ik er een router moest tussen steken.
Bij Mediamarkt (waar ik de router gekocht heb) nog eens gevraagd of dit eventueel het probleem zou oplossen maar niet dus.

Ik den ook dat ik een router nodig heb om én mijn PC én mijn marantz aan te sluiten want bij de scarletmodem is er maar 1 aansluiting. En ik moet ook nog een aansluiting hebben voor de NAS. Ben ik juist?

Nu alles toch weer anders staat, ik niet altijd op internet kan en ik ook niet meer op de NAS kan wil ik het boeltje nu wel resetten maar  ik weet niet hoe ik dat moet doen!  HLP HLP

polleke_cgc

- Een modem heeft geen DHCP server. Bij ADSL (VDSL of wat dan ook) moet je als het echt een modem is via je PC of via je router een PPPoE verbinding aanmaken. Dat betekent dat je bij de PPPoE instellingen van je router de inloggegevens van Scarlet hebt moeten ingeven (het kan ook dat dat automatisch gebeurt doordat je provider de link maakt tussen het telefoonnummer en die inloggegevens : dat werkt bv. zo bij een Bbox 2/3 router van Belgacom).
Dat Scarlet ding is dus effectief een router. In principe hoeft het dan niet dat je er nog een router achter plaatst (maar dan zou die DHCP-server weldegelijk moeten werken...). Heb je meer dan 1 lan-poort nodig, dan plaats je achter je router een switch.
Het is ook niet zo dat die DHCP-server wordt uitgeschakeld als je op je PC of mediaspeler met vaste IP's werkt : die DHCP-server heeft dan gewoon geen functie meer (toch niet voor die toestellen).
Een DHCP-server werkt met een range IP-nummers waaruit het ding kan kiezen. Het is heel belangrijk dat als je vaste IP's gebruikt, je zorgt dat je die kiest buiten de range van die DHCP-server. Anders krijg je conflicten en dat kan voor rare dingen zorgen.
Ook moet je zorgen dat al je IP binnen dezelfde range liggen die door de mask bepaald worden.

Om het simpel te houden :
Je router heeft bv. ipnr. 192.168.0.1, en de mask is 255.255.255.0 (wat standaard zo is), dan moeten al je IP nummers in dat netwerk liggen tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.255.
Gebruik je DHCP server dan bv een range van 192.168.0.10 naar 192.168.0.60, dan kan je dus vaste IP gebruiken, maar dan gebruik je getallen buiten die range.

Onder windows kan je je netwerkgegevens zien, door een commandobox te openen en daar ipconfig /all in te tikken. Je zal een lijst krijgen met al je netwerkkaarten en de daaraan gelinkte IP-nummers.

Je routerIP wordt daar aangegeven onder "gateway", als je via DHCP werkt zullen de DNS-IP's normaal ook dat IP van je router zijn. Voor een werkende internetverbinding heb je dus nodig :
- Een IP-adres voor je netwerkkaart,
- die mask (die standaard 255.255.255.0 is).
- je gateway : dus het IP van je router
- minstens 1 DNS adres (ofwel is dat het IP van je router, of gewoonlijk de DNS-servers van je provider)

Voor een netwerkverbinding in je lokaal netwerk heb je enkel die eerste 2 nodig, om te internetten moet alles juist zijn.

Waarom die router van Scarlet weigert om je van de eerste keer een IP-adres te geven via DHCP is me wel een raadsel. Normaal moet dat gewoon lukken.
Een bijkomende router kan je gebruiken, maar in principe zou dat niet nodig moeten zijn...

lemon

#37
Christine,

Als je geen inbel verbinding of ADSL hebt, heb je ook geen PPPoE nodig. Het kan zijn dat er een router is die niet compatible is met je Marantz. Bij de laatste upgrade voor mijn Marantz is ook een incompatibiliteitsprobleem verholpen. Maar dat was voor een specifieke router. Ik heb ook altijd een gecombineerde router/modem gehad en daarmee nooit een probleem ondervonden. Het verhaal dat je citeert lijkt me dus onwaarschijnlijk.

Wat jij met je PC meemaakt, heb ik ook wel eens meegemaakt maar ik heb een Mac. Het kan voorkomen dat je computer van al die router avonturen een IP adres heeft gekregen dat er nadat je een van de routers heb verwijderd, veranderd is. Dan heeft je computer het nog wel in zijn cache staan. Als je dan kabels eruit trekt en weer erin plugt wordt dit cache geheugen gewist en krijgt je computer het dan geldende ip-adres. Het lijkt er dus op dat je router en computer normaal zijn en in ieder geval niet gestoord...... ;-)

Het kan zijn dat dit probleem blijft bestaan omdat ze in de instellingen van de computer zijn opgeslagen. Dan doe je er goed aan om in de instellingen van de netwerkvoorzieningen, de ethernet verbinding te deleten en weer opnieuw aan te maken. Want anders blijft dit probleem je achtervolgen.

Maar al met al doet me het nog eens beseffen dat je de router en de Marantz moet resetten. Je hebt er nu buiten jouw schuld om, een rommeltje van gemaakt. De ene instelling kan verhinderen dat de andere instelling werkt.

Begin daarna met een dynamisch ip adres. Als je het advies van polleke over een vast ip adres opvolgt is je netwerk al snel zo ingewikkeld geworden dat je het nooit aan de praat krijgt. Mijn kennis over netwerken heb ik nooit willen uitbreiden tot vaste ip-adressen omdat dit echt niet nodig is met zo'n eenvoudige opzet als een Marantz aan een router. Dus heb ik me er ook nooit bezig gehouden.

Heeft jouw scarlet modem ook UPnP? Dat moet het wel hebben om een en ander aan de praat te krijgen lijkt me.

(Universal Plug and Play)

polleke_cgc

Sorry beste Lemon, maar stellen dat je problemen creëert door statische IP's te gebruiken is behoorlijk kort door te bocht. Uiteraard zijn dynamische IP's gebruiken veel eenvoudiger, omdat het dan automatisch geregeld wordt door de DHCP-server, maar als dat niet werkt dan ben je wel verplicht om statische IP's te gebruiken.
Het klopt wel dat je bij statische IP's rigoureus te werk moet gaan : wat je ingeeft moet kloppen. Maar als je het juist hebt gedaan, dan werkt dat evengoed...

In elk geval is het altijd best om maar 1 router te gebruiken, zodat in je netwerk ook maar 1 DHCP-server actief is. Als je DHCP gebruikt, dan is het wel de DHCP-server die de baas is bij het toekennen van IP's. Met cache geheugen voor IP's heeft dat bitter weinig te maken.

Als je je Marantz wil bedienen via de Marantz app, is het trouwens ook zo handig om ervoor te zorgen dat je DHCP-server een reservatie daarvoor bevat, zodat je Marantz altijd hetzelfde IP-nr. toegekend krijgt (zo'n reservatie linkt namelijk het MAC-adres van de netwerkkaart het van toestel met een bepaald IP-nr). In die app moet je namelijk het IP van je Marantz ingegeven. Als die telkens verandert is dat niet bijster handig...
Of je werkt met vaste IP's natuurlijk ;)...

lemon

#39
Hee Polleke je hebt natuurlijk gelijk als het niet werkt.... Maar omdat het echt eenvoudiger is om zonder vast ip adres te werken lijkt me dat dit voor Christine toch echt het uitganspunt moet zijn.

Mijn app werkt overigens ook zonder statisch adres hoor. Geen enkel probleem. Als je een dynamisch adres hebt en UPnP krijgt mijn app alle info gewoon als ik hem opstart. Ook als het ip adres van de Marantz is gewijzigd. Ik hoef daarvoor geen extra gegevens voor in te vullen. Werkt als een trein!

Ik hoef geen ip adres in mijn app in te voeren. Dat vindt mijn app vanzelf. Ik kan gewoon mijn Marantz selecteren op naam of ip adres dat de app al voor mij heeft ingevuld. Dat kan beide. Als het ip adres  verandert vult de app gewoon het nieuwe ip adres in maar de naam van mijn apparaat wijzigt niet. Ik kan zelf bepalen of ik de Marantz op naam of op ip adres wil toevoegen. Ik hoef daarvoor helemaal niets en niemendal in te vullen. Ik klik met mijn vinger erop en het is klaar. Moet je  misschien een ip adres invoeren als je router statische adressen uit deelt?

Ook op mijn computer kan ik de Marantz in mijn webbrowser benaderen via bonjour. Ook daar staat ie onder naam en verandert het ip adres dan is dat geen probleem!

polleke_cgc

Hier werk ik evengoed met dynamische adressen (begrijp eigenlijk nog altijd niet waarom dat niet werkt bij Christine...), maar heb de gewoonte om wel reservaties te gebruiken voor dingen waar dat makkelijk is. Dat is ongeveer 10 seconden werk om in de router aan te passen, dus zoveel probleem is dat niet.
Dat zorgt er voor dat je zeker nooit problemen hebt ;). Een netwerkprinter, NAS of een mediaspeler zijn dingen waar ik het altijd gebruik. PC's, smartphones en andere tabletten gebruiken wel "echte" dynamische adressen...
Uiteindelijk is het een gewoonte geworden die waarschijnlijk niet noodzakelijk is, maar het kan helemaal geen kwaad ;).


christine

Hallo allemaal, het werken op de pc en het prutsen met de Marantz is mijn gezondheid niet ten goede gekomen. Bovendien weet ik te weinig van die dingen om het helemaal in orde te krijgen.  stupid Ondanks dat jullie mij alles uitgelegd hebben met handen en voeten is het mij nu nog niet gelukt om op internet te geraken en kan ik nu niet meer op de Nas ook.   :? Ik wil jullie wel hartelijk bedanken voor alle hulp en info die ik hier gekregen heb. Ongelooflijk dat mensen die ik helemaal niet ken zo veel moeite doen om te helpen! Veel groetjes! byebye byebye byebye pompom 

lo

Ik weet niet in welke "regio" je woont, maar mogelijk wil iemand je wel helpen  :yes:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

Oostakker, België. En daar hebben ze blijkbaar erg lekkere koeken.