ook nog een tip voor wanneer je een sub dichter bij hebt staan als de L-R speakers.
Er is een fenomeel en dat heet het HAAS effect, stel je voor je staat in een diepe gang met 2 hoofd luidsprekers tegen de wand, en 10 mrt daar voor hangen nog twee speakers. vertraag deze bevoorbeeld 11 mtr en je gehoor(incl hersenprocessor) plaatst deze speakers achter de speakers die aan de muur hangen. zo lijkt het geluid toch uit de hoofd luidspreker te komen.
duss: mijn sub ligt achter mijn zetel en mijn frontspeakers zijn op 5mtr van me vandaan. en ik heb hem ongeveer 6 mtr vertraagd en fase gedraaid.
hoe kan je dit nu tweaken? zet een nummer op met een stevige kickdrum ( phil collins DVD of zo)
en ga rustig zitten op jouw plek, en zorg dat de klop uit je fronts komen met de dreun uit je sub. maar dat het toch lijkt dat alles uit je front speakers komt...
want in bios opstelling met fullrange L R speakers , komt er uit de sub alleen maar effect laag.
dan staat alles wel mooi op tijd.
BOSE: no high's and no lows. bose acoustibras.
en als je iemand hoort praten dan zit het laag van de stem in de hoek en het gesis komt uit de andere hoek.
de enigste truc is dat de satalieten faserein zijn, je kan ze niet plaatsen, wanneer je een wat goedkoper meerweg systeem hebt, kan je meteen horen waar deze staat... en valt het bioscoop effect weg. THX is ook een roll off van boven de 7Khz zo kan je de speakers minder goed plaatsen.....
criteria voor mijn zijn dan ook coicentrische speakers die flink faserein zijn.
vandaar dat mijn kefs KHT 3005SE prima voldoen aan mijn SR5600.
Heren ga door met het goede werk.
Grt Heino