De afgelopen week opeens weer meer problemen met het rechterkanaal van de PM7200
.
Steeds vaker en langer dat het rechterkanaal het niet deed. Wel nog steeds, zoals vanaf het begin, alleen als de versterker net is ingeschakeld. Maar omdat het nu steeds langer duurde voordat het kanaal mee ging doen werd het zoeken naar het precieze probleem wel makkelijker.
Ik heb mijn speakers bi-wired aangesloten, met de woofers op system 1 en de tweeters/midrange op system 2.
Het bleek nu dat alleen speaker system 2 op rechts soms (steeds vaker) helemaal niets deed. Alleen speaker system 2 inschakelen en balans geheel naar rechts en het probleem was uiterst goed hoorbaar. Na verhogen van het volume (soms flink ver) ging dat kanaal dan eerst even kraken, waarna het gewoon "in" kwam en het volume weer terug kon, waarna het kanaal gewoon mee bleef doen.
Dat deed mij denken aan
deze post van Simon Jaarsma:
Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 06, 2019, 03:48:48
Zou het oprecht vreemd vinden als het speaker relais het probleem is. Dit zou meestal met een grote draai aan de volume knop het probleem oplossen.
Een poosje geleden had ik al op Ebay een set speakerrelais besteld die AkTeVox volgens
deze post ook had gebruikt. Alleen had hij schijnbaar Finder relais ontvangen, en kreeg ik Omron relais. Maakt op zich niets uit, de Omron's, en met name de schakelcontacten hierin, zien, er ook prima uit.
Vanmorgen de PM7200 dus maar weer voor de zoveelste keer op tafel gezet en uit elkaar gehaald om de relais te vervangen. Relatief simpel klusje.
Boven de oude, onder de nieuwe:
En de nieuwe relais op hun plek op het Main Board:
Daarna alles weer in elkaar gezet (als je het zo vaak gedaan hebt word je er vanzelf handig in
), en de PM7200 weer aangesloten.
En voila, meteen vol geluid op rechts
!
Ik wil niet gelijk te hard juigen, maar ik ben er voor 90% van overtuigd dat ik nu toch eindelijk het probleem gevonden en hersteld heb.
Is al dat doorsolderen van de voorgaande pogingen dan helemaal voor niets geweest?
Nee, ook daarvan ben ik er zeker van overtuigd dat dat hard nodig was. Geluid is daar ook zeker hoorbaar beter van geworden (minder vervorming). Waarschijnlijk is het een combinatie geweest van factoren.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips!!