In de voordurende zoektocht naar audio kon ik mezelf weer eens niet bedwingen en zijn er gisterenavond een paar Mirage Omni 250 aangeschaft. Ik had ze in het verleden al eens gehoord en vond het toen prettig klinkende luidsprekers. Ik heb trouwens vooral bekend materiaal gebruikt voor de luistert omdat je dan toch sneller weet wat je zou "moeten" horen. Na de luistersessie ( ruim 6 uur) van gisterenavond hierbij mijn eerste bevindigen:
Het eerste dat vanaf het moment dat ze aanstaan is de ruimtelijkheid waarmee ze weergeven. De sweetspot is opeens zo groot als mijn hele bank is, sterker nog, breder dan de bank is.... Ook achter de luidspreker is het mid en hoog goed hoorbaar dus als ik in de keuken (welke zich in een uitbouw bevindt) sta is er heel duidelijk geluid waar te nemen en, sterker nog, gedetailleerd geluid.!! Voor mij is dit een compleet nieuwe ervaring.
En dan de luidspreker zelf, deze smoelt lekker, zowel met de kappen erop als eraf. Mijn voorkeur is heel duidelijk; kappen eraf! Maar goed, een mooi uiterlijk zegt nog niets over de prestaties van deze jongens, nietwaar? Ik zal het in 3 stukken ophakken te weten, hoog, mid en laag.
Het hoog is netjes klinkend. Ik ben overduidelijk geen fan van titanium tweeters vanwege het scherpe aanzetten van s-achtige klanken (van zowel instrumenten als vocalen) en ik moet eerlijk zeggen dat Mirage met de PTH (Pure Titanium Hybrid) tweeter echt goed werk heeft afgeleverd. Het scherpe randje dat dit soort tweeters kan typeren blijft geheel weg, het klinkt een soort van zijde-achtig chapeau!!
Het mid is een beetje laid-back t.o.v. het hoog en wordt m.i. waarschijnlijk veroorzaakt door het rendement van de mid luidspreker en daardoor een tikje zachter, maar zeker niet uit balans. Toch is er heel goed diepte waarneembaar. Ik denk zelfs dat het engszins teruggehouden mid (t.o.v. het hoog) hier in positieve zin aan bijdraagt. Samen klinkt het homogeen en natuurlijk maar het is duidelijk dat de freq.plot minder vlak verloopt dan mijn Floating Cameleons (die hier juist weer in uitblinken).
Het laag; voor zowel het laag en mid gebruikt Mirage een 5,5 inch weergever die hun PTDH-drivers (Polypropylene Titanium Deposit Hybrid) noemen. Het laag klinkt lager dan het formaat van de drivers doet vermoeden. Het klinkt stevig, vol en strak en heb op de verschillende nivo's geen rare bijgeluiden van bijv. de poort gehoord. De SR7005 doet een prima job en levert voldoende vermogen. Het laag combineert goed met het mid en hoog en heb niet het idee dat er frequentie gebieden "missen".
De speaker als geheel klinkt best heel erg lekker en moet zeggen dat ik ze voorlopig nog in de woonkamer laat staan om ze toch nog verder te beluisteren. Vooral op laag nivo is de detaillering uitzonderlijk en het omni-karakter goed merkbaar. Op hogere geluidsnivo's komt het mid-hoog wat meer naar voren en verdwijnt de voornoemde diepte een beetje(zie freq.plot) maar wordt overigens nergens storend. Ook blijft de tweeter vrij van gesis wanneer het (behoorlijk) harder gaat.