Citaat van: xander32 op maart 01, 2014, 19:42:38
http://www.nu.nl/wetenschap/3713707/auditief-geheugen-van-mensen-werkt-relatief-slecht-.html
Mijn eigen ervaring is anders .
Bij een luisterdag een speaker gehoort , een maand of 2 later ga ik die speaker nog eens beluisteren bij de eigenaar thuis , na een tijd luisteren maak ik enkele opmerkingen maar ook dat de speaker echt anders klinkt dan ik hem voor het eerst hoorde , ik benoemde ook de verschillen waarop de eigenaar antwoorde dat hij een andere condensator erin had zitten .
Condensator gewisselt en ja dat was wat ik gehoord had de eerste keer .
De klank verschillen van de condensatoren zijn vrij groot waardoor het duidelijk herkenbaar was .
Was de condensator verwisselt door een die erop lijkt had ik het mischien niet gehoord omdat het dan om kleine nuance gaat .
Later lees ik een review over beide condensatoren en idd , zoals ik die condensatoren heb gehoord en beschreven klopt wat een ander ook beschrijft.
Daardoor staat voor mij vast dat ook verschillen na verloop van tijd herkaanbaar blijfen , dat er dus een kleine verandering heeft plaats gevonden .
En dat klankmatig verschil aanwezig is in condensatoren die in speakers gebruikt worden .
1
CiteerSound: The Audyn Cap Plus is a nice capacitor! They sound a bit hard and up-front at first and have a sort of midrange haze because they take quite a while to burn-in. But after a few days of normal use they deliver a very spatial sound with lots of depth that only gets better as time passes. Good reproduction of musical nuances. Clarity, depth, detail and openness are there. When I first switched over to these I thought, "this is it!" even though they were fresh from the shelf (but that was a few years ago). They sound a little more mid-range forward compared to the equally good Mundorf Supreme Cap.
2
CiteerSound: At this level we are talking about a really serious capacitor, so my findings are relative to other exotic types. They are richer and better layered than the Mundorf Silver/Gold, they seem more open and more spatial. Compared to the Duelund VSF copper they are not as well harmonically structured. The Duelund VSF copper capacitor creates smoother harmonics and a better midrange balance. The Silver/Gold/Oil excels in image depth, call it bowling alley depth! In direct comparison the Duelund VSF copper sounds flatter and a little rounded-off at the top. Like the Mundorf Silver/Gold, the Silver/Gold/Oil has a slight top-end emphasis, this probably contributes to the perceived spatiality and micro-detailing. It will depend on the implementation and personal taste, some may prefer the Mundorf Silver/Gold/Oil, some may prefer the Duelund VSF copper foil capacitor.
Even wat quots wat andere over het auditief geheugen te zeggen hebben , zeker het afstemmen van insrumenten berust op het auditief geheugen .
CiteerDat absoluut gehoor bestaat is misschien in de beta-wetenschappen (nog) niet aangetoond, maar in de muziek algemeen bekend. Onze orkestdirigent kan met gesloten ogen zijn waterkoker vullen met water, hij hoort aan de stijgende toonhoogte hoe vol het ding raakt en doet op tijd de kraan dicht. Vrij tastbaar. Hij kan ook uit een orkest met 80-100 musici horen wie er welke noot fout speelt. Ik kan niet precies benoemen welke noot ik hoor, maar ik hoor wel snel of iets stemt of niet, of een orkest relatief hoog of laag is afgestemd, dat soort dingen. Mensen verschillen niet alleen in hoe goed hun sensoren werken, maar ook in hoe goed hun brein de sensorische waarneming interpreteert (bijvoorbeeld goed zien en slecht ruimtelijk inzicht en diepte zien). Zo zal het met absoluut gehoor ook zijn.
Maar absoluut gehoor an sich is natuurlijk een ander ding dan precies een hoorervaring herinneren. Ik geloof dat de meeste schakels in de audioketen niet echt aan toonhoogte morrelen(, een enkele uitzondering daargelaten). Een hoorervaring lijkt me een complex geheel van ervaringen en latere herinneringen, die je vast ook in verschillende mate herinnert. Daar zal de herinnering ook niet qua waarheidsgetrouwheid op vooruit gaan. Overigens heb ik hele levendige herinneringen aan de klank van bepaalde luidsprekers en bepaalde versterkers. Als ik die dingen na een jaar of wat weer te voorschijn haal, dan komt dat meestal goed overeen. Nee, dat is niet dubbelblind, maar wat is dat wel buiten het lab.
CiteerInderdaad oeverloze discussie en niet alle onderzoek is even goed. Daar hebben ze ook aangetoond dat absoluut gehoor niet bestaat. Mijn broer kan van alle geluid dat enigszins resoneert, dus ook een zingend glas, de toonhoogte benoemen en ook hoe dicht die in de buurt zit van de werkelijke toonhoogte. Zat ie in een winkel een elektrische gitaar uit te proberen die erg vals was dus even gestemd moest worden, haalt de verkoper er een stemapparaat bij. Niet nodig zegt mijn broer. Vond de verkoper van wel. Had je zijn gezicht moeten zien, tegen de tijd dat ie dat stemapparaat had gepakt, was de gitaar al volledig gestemd. De A-snaar was door mijn broer op exact 440Hz gezet. Het bleek dat hij het van nature had toen hij op 7-jarige leeftijd begon met piano spelen en binnen de kortste keren alle tonen kon benoemen op gehoor.