wat voor boxen bij Marantz 1604/n1b

Gestart door tasoes, februari 19, 2014, 22:28:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

tasoes

Hoi,

Ik wil Marantz 1604 kopen . Heeft iemand deze en weet iemand wat voor boxen ik daar het beste bij kan kopen?
Groetjes Natasja

Peter Kudelstaart

Ik heb de 1604 zelf niet, maar ik kan je wel een beetje op weg helpen. Dan moet je wel eerst aangeven waar je naar op zoek bent. Te denken valt aan:
-je budget
-ga je voor stereo of surround?
-nieuw of tweedehands?
-vloerstaanders of boekenplankluidsprekers (deze laatste op stands of aan de muur of op bijvoorbeeld een dressoir)
-welke kleur luidsprekers wiil je?
-de grootte en vorm van de ruimte en inrichting (tegelvloer of tapijt is een wereld van verschil)
-naar wat voor muziek luister je en op welk volume?
-heb je rekening te houden met kleine kinderen, honden of katten?

Er is echt heel veel moois te krijgen, ook voor relatief weinig geld. Deze receiver is niet heel erg krachtig, maar er zijn zat luidsprekers waar je heel goed mee uit de voeten kunt.

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Peter Kudelstaart

Hallo Natasja,

Ik zie dat je elders op dit forum ook al actief bent geweest. Ik las dat je de B&W 683 erg mooi vond klinken, maar dat je die wel erg duur vond. Zoals je weet zit er een nieuwe 600-reeks aan te komen. Dat betekent dat de hifi zaken van hun demo modellen afwillen en dat de importeur wellicht leuke kortingen geeft op de "oude" voorraad. Als jouw keuze eigenlijk al vast staat zou ik gewoon eens wat hifi-zaken afbellen en ook nog eens nagaan wanneer de nieuwe reeks precies op de markt komt. Als dat pas over een paar maanden is dan zou ik nog even geduld proberen te hebben, tenzij je natuurlijk nu al een hele goede korting krijgt. Zaken waar je standaard al een goede deal krijgt zijn bijvoorbeeld H&C en Correct. Vaak moet je eerst even een mailtje sturen en dan krijg je heel snel een goede aanbieding.

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

pameijer

Citaat van: Peter Kudelstaart op februari 20, 2014, 06:58:06
Hallo Natasja,

Ik zie dat je elders op dit forum ook al actief bent geweest. Ik las dat je de B&W 683 erg mooi vond klinken, maar dat je die wel erg duur vond. Zoals je weet zit er een nieuwe 600-reeks aan te komen. Dat betekent dat de hifi zaken van hun demo modellen afwillen en dat de importeur wellicht leuke kortingen geeft op de "oude" voorraad. Als jouw keuze eigenlijk al vast staat zou ik gewoon eens wat hifi-zaken afbellen en ook nog eens nagaan wanneer de nieuwe reeks precies op de markt komt. Als dat pas over een paar maanden is dan zou ik nog even geduld proberen te hebben, tenzij je natuurlijk nu al een hele goede korting krijgt. Zaken waar je standaard al een goede deal krijgt zijn bijvoorbeeld H&C en Correct. Vaak moet je eerst even een mailtje sturen en dan krijg je heel snel een goede aanbieding.

Groet Peter

stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

tasoes

HOi Peter
Ik heb de 1604 zelf niet, maar ik kan je wel een beetje op weg helpen. Dan moet je wel eerst aangeven waar je naar op zoek bent. Te denken valt aan:
-je budget
€1000 maar mag naar €1200 (ik schrok van wat ik bij BCC zag en de prijs, nu ik op forum hier lees, zie ik dat het ook goedkoper kan maar zoals ik al zei ben ik een leek :( )
-ga je voor stereo of surround?
Mijn gevoel zegt stereo maar sommigen mensen zeggen dat je surround beter kan doen mocht je in de toekomst dit willen. Maar als je 2 goede speakers hebt dan heb je toch geen surround nodig. Ben ook allergisch voor overal kleine boxjes in huiskamer.
-nieuw of tweedehands?
Maakt mij op zich niks uit maar ik ben geen kenner dus weet niet of iemand mij een "oor aan naait" of serieus is.
-vloerstaanders of boekenplankluidspre kers (deze laatste op stands of aan de muur of op bijvoorbeeld een dressoir)
Mijn eerste voorkeur gaat naar staanders (in mijn beleving komt daar beter geluid uit, klopt dit of praat ik wartaal? );
-welke kleur luidsprekers wiil je?
Zwart
-de grootte en vorm van de ruimte en inrichting (tegelvloer of tapijt is een wereld van verschil)
Nu 4,5 x 3. Ik verhuis regelmatig dus dit kan vrij snel veranderen. Heb een laminaatvloer.
-naar wat voor muziek luister je en op welk volume?
Ik luister naar alle soorten muziek en meestal zo hard mogelijk
-heb je rekening te houden met kleine kinderen, honden of katten?
Geen kids, wel katten maar ik heb eigenlijk nog nooit bedacht om met hun rekening te houden  :oops:

Er is echt heel veel moois te krijgen, ook voor relatief weinig geld. Deze receiver is niet heel erg krachtig, maar er zijn zat luidsprekers waar je heel goed mee uit de voeten kunt.

De marantz spreekt mij aan omdat ik er veel goeds over hoor en het warme geluik. Maar goed nu heb ik ook niet heel veel anderen gehoord. Maar versterker dus niet zo krachtig?

Dank je wel voor het meedenken!

Groetjes Natasja


tasoes

Hoi Peter


Ik zie dat je elders op dit forum ook al actief bent geweest. Ik las dat je de B&W 683 erg mooi vond klinken, maar dat je die wel erg duur vond. Zoals je weet zit er een nieuwe 600-reeks aan te komen. Dat betekent dat de hifi zaken van hun demo modellen afwillen en dat de importeur wellicht leuke kortingen geeft op de "oude" voorraad. Als jouw keuze eigenlijk al vast staat zou ik gewoon eens wat hifi-zaken afbellen en ook nog eens nagaan wanneer de nieuwe reeks precies op de markt komt.
Mijn keuze staat nog niet vast. Ben alleen in de BCC geweest maar van al die boxen de B&W de beste. Ik heb op MP en koopjes kelder gekeken maar weet gewoon niet goed waar ik op moet letten en ik moet boxen gewoon beluisteren, dit zegt mij veel meer vandaar dat ik niks kan met kijken op internet. Misschien moet ik eens wat andere HIFI zaken binnenlopen i.p.v. de BCC. Nog suggesties voor omgeving Amsterdam/Alkmaar/Purmerend/Hoorn?
Als dat pas over een paar maanden is dan zou ik nog even geduld proberen te hebben, tenzij je natuurlijk nu al een hele goede korting krijgt. Zaken waar je standaard al een goede deal krijgt zijn bijvoorbeeld H&C en Correct. Vaak moet je eerst even een mailtje sturen en dan krijg je heel snel een goede aanbieding.

Groet Peter

Peter Kudelstaart

Hallo Natasja,

Met een surroundreceiver kan je meer kanten op dan met een stereo receiver of versterker. Maar als je vooral muziek luistert dan koop je een hoop functionaliteiten die je toch niet gaat gebruiken. Je geeft ook aan dat je niet zo graag je kamer vol hebt staan met luidsprekers. Dan zou je heel goed toekunnen met een stereo receiver (als je de fm radio wilt gaan gebruiken) of stereo versterker. Bovendien hoef je dan geen kabels door je hele woonkamer te trekken en weg te werken.

Als ik jou was zou ik eerst besluiten of je voor stereo gaat of je opties open wil houden en voor alle zekerheid een surround receiver neemt. Als je dan toch voor surround gaat overweeg dan een krachtiger receiver als een SR5007. Deze levert een stuk meer vermogen voor slechts 50 euro meer dan een 1604. De 5007 is groter en heeft een kleiner display maar heeft minimaal dezelfde mogelijkheden. Door het grotere vermogen zal de 5007 de 683's beter controleren. Ik heb dat ondervonden met mijn kleine B&W 686 luidsprekers op een pm6004 (2x45 watt) en een pm7004 (2x70 watt). De 686 is vrij ongevoelig en heeft een zwaardere versterker nodig om echt goed te klinken. Op de 7004 klinken ze dus veel beter. Mocht je trouwens voor stereo gaan, dan zou ik proberen om een pm7004 op de kop te tikken. Op internet staan ze nieuw nog voor 400 euro. Het model wordt niet meer gemaakt en ik weet niet of ze ook nog leverbaar zijn, maar dan heb je een dijk van een versterker voor weinig geld en kan je de rest van je budget richting de luidsprekers schuiven. Mocht je dan de internetmogelijkheden van een surroundreceiver missen dan steek je een aptx bluetoothreceivertje in je versterker en dan stream je je muziek via je laptop, telefoon of laptop naar je luidsprekers.

Qua winkels heb ik goede ervaringen met Hobo Hifi. Die zitten ook in Alkmaar en Purmerend. Zelf ga ik naar hun filiaal in Alphen aan den Rijn (kom ik vandaan). Hobo heeft nu zelfs een setje 683's voor 1050 euro. Wel een winkelmodel, maar met volledige garantie. Niks mis mee dus en mogelijk al lekker ingespeeld.

Vloerstaanders hoeven niet altijd beter te zijn dan boekenplank luidsprekers. Maar als je boekenplankluidsprekers niet ophangt of op een dressoir zet moet je ook nog luidsprekerstandaards erbij kopen en dan ben je net zoveel geld kwijt. Gezien het formaat van je woonkamer kunnen boekenplank luidsprekers prima. Een setje 685's zou ik dan eens proberen.

Zo, weer een heleboel info. Bottom line is dat je voor minder dan 1500 euro een dijk van een nieuwe set kunt hebben waar menig forumlid jaloers op kan zijn (inclusief mijzelf).

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Cornelis1921

#7
Slijmjurk! :-P clown1 byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Peter Kudelstaart

Citaat van: Cornelis1921 op februari 22, 2014, 02:09:47
Slijmjurk! :-P clown1 byebye
Hoezo slijmjurk? Ik zou best een setje 684's in mijn woonkamer willen hebben, maar de vrouw wil geen grote vloerstaanders. De WAF in actie!
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Cornelis1921

Citaat van: Peter Kudelstaart op februari 22, 2014, 14:34:52
Hoezo slijmjurk? Ik zou best een setje 684's in mijn woonkamer willen hebben, maar de vrouw wil geen grote vloerstaanders. De WAF in actie!
:schater: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

RoGEK

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Peter Kudelstaart

Citaat van: RoGEK op februari 23, 2014, 09:40:36
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141112.0

Goede tip! En via dit forum is tweedehands kopen minder riskant dan via Marktplaats. Lijkt mij tenminste.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Cornelis1921

Citaat van: Peter Kudelstaart op februari 23, 2014, 15:40:00
Goede tip! En via dit forum is tweedehands kopen minder riskant dan via Marktplaats. Lijkt mij tenminste.
Hier is tenminste sprake van een bepaalde mate van sociale controle, die op Marktplaats grotendeels ontbreekt. Dus hier op forum kopen is meestal wel OK. Malverseer of vernaggel je als verkoper de boel dan vlieg je als onverwijld van het forum af, het moderatorenteam is daarin onverbiddelijk.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Jeronym

Ik heb de NR1604 zelf in combinatie met de Monitor Audio Vector 5.1 set en dat bevalt met uitermate goed! Het zijn redelijk kleine speakers (vergeleken met de staande modellen), maar mijn vrouw vindt ze nog steeds te groot (maarja, ze had liever helemaal geen speakers gehad).

De Vector is de voorloper van de huidige Monitor Audio Mass en nog maar moeilijk te krijgen. Bij HiFi Corner in Groningen is deze nog te bestellen (in het wit).

Ik heb de NR1604 ook in combinatie met de Monitor Audio Mass beluisterd in een stereo opstelling en ook dat was een genot!

Ik kan je dus beide series van Monitor Audio aanbevelen.

audiof. zonder budget

Ik denk dat er heel veel speakers prima "paren" met bijv. de 1604 shutup
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df